tredje hjulet på vogna

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

hei

har tre gutterotter, og den ene er ganske mye større enn de to andre - nesten dobbelt så stor.
De går godt over ends, men det jeg har sett er at de sover sammen to og en.
Diesel og Stripa er de to små, og de har alltid vært gode venner. Diesel og Småen (Småen er den store og nyeste) kommer ikke så godt over ends, men de leker sammen og virker ikke som om de har så store uenigheter.
Det jeg har sett er at Diesel og Stripa gjerne sover sammen, og Stripa og Småen godt kan ligge sammen, men det blir liksom alltid en aleine. Tenkte først at det var størrelsen til Småen, for vi har flere små hus som passer til begge de to små, men nå ligger Småen og Stripa i hengekøya, og Diesel blir ikke med :S

Syns det er trist og se når enten Småen eller Diesel ligger aleine, de ser så ensome ut :(
Hadde det hjulpet med en rotte til kanskje? eller vil de finne ut av det selv?

Småen har vi ikke hatt mer enn to uker, så jeg er litt usikker på å introdusere en ny en så tidlig :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: tredje hjulet på vogna

Post by sanca »

De vil nok finne ut av det etterhvert... Tror ikke dyra føler helt det samme som oss med tanke på "vennskap" og å bli "holdt utenfor". Så lenge det ikke er åpenlys mobbing eller krangling, har de det nok bra alle tre! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Milla »

Nå har jeg bare to rotter, og de er ganske "selvstendige". Det er ofte jeg finner de ligge på hengekøyer på motsatt side av buret fra hverandre, og noen ganger så ligger de oppå hverandre :smile: Så er ganske enig med Sanca :smile2: Noen ganger løper de rundt på gulvet sammen, andre ganger så er den en oppi sofaen sammen med mamman sin og den andre finner på sprell inne i boden...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

har ikke merket noe til mobbing fra noen av dem, så da får jeg ta dere på ordet og regne med at det går greit :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

*sukk* føler at det er den ene tingen etter den andre fortida, slitsomt med mange kjæledyr gitt :crazy: (har tre andre kjæledyr ved siden av rottene, så er liv her i heimen)

For øyeblikket har jeg fem hannrotter - skal ikke endre på det, nei - Diesel og Stripa kom først (brødre) og de bor med Småen (samme alder, men ganske mye større)
Skygge og Stormgrå bor i sykeburet ettersom de fortsatt går på antibiotika pga lungebetennelse (Viser store tegn på bedring, selvom Skygge nyser litt, og til tider har de en del porfyrin rundt nesa, men ellers i topp form)
og jentene Yue og Sui har så klart et eget bur. (Klarer seg helt fin, kjempe aktive og kosete og kontaktsøkende :dån: )

Problemet nå er Diesel, Stripa og Småen.
Det har vært litt krangling Diesel og Småen i mellom tidligere, de gikk bra over ens, så mistet SMåen en klo, fikk vondt og krangel brøt løs. Dette løste seg raskt etter et veterinærbesøk hvor Småen fikk litt smertestillende, og såret grodde fint uten betennelse.
Etter dette var det episoden med Mustang, og som et resultat av det begynte Diesel og gå kraftig ned i vekt. Fra en dag til en annen kunne han miste nesten 100gram, og han var ikke kjempestor til å begynne med. Han bodde nede i første etasje hvor de to andre ikke var, men virket som om han hadde det bra med det.
Vi så at han var veldig teretoriel ovenfor det ene huset, hvis Stripa prøvde å komme inn klikket han irritert med tennene, men tillot det.
Hvis Småen prøvde kunne vi vente vill bartekamp, litt boksing og høylytt piping, men ikke noe mer alvorlig en det.
Stripa jaget litt på Småen, men det ble aldri seriøst.

Så, nå for noen dager siden var jeg oppe hos guttene og sprayet et av de andre kjæledyrene med vann så hun skal få i seg fuktighet.
Alle tre bartene var oppe i andre etasje, Diesel og Stripa lå i et av husene der, og Småen gikk urolig rundt på utsiden. Stripa tok en tur ned, og da så jeg det første som uroet meg. Når Småen strakte seg for å snuse på toppen av huset hvor Diesel lå, beit Diesel etter magen hans, noe Småen så klart ikke likte, så han holdt litt avstand.
Han sirklet rundt huset og prøvde å gå inn på andre siden, men nå angrep Diesel. Det var hylig fra Småen og full kamp. Jeg fikk skilt dem og satte Diesel i første etasje og sperret av gangen mellom de to etasjene - Stripa var nå oppe.
Diesel hadde ingen skader utennom noen arr etter episoden med Mustang, men når jeg fikk sjekket Småen så jeg flere litt eldre bitesår på flanken, samt to nye bitesår nærmere magen. Alt i alt talte jeg fem nye sår - ikke telt med arrene etter Mustang.

Dette er to dager siden. Vi hadde Stripa nede hos Diesel litt, men Diesel virket uinteressert i selskapet, men har lagt en hel masse på seg de siste dagene. Nå er Stripa oppe hos Småen igjen, og de to er fortsatt venner, selvom de pep litt i går natt så jeg ingen nye sår i dag, og hørte ingen tegn til kamp i natt.

Hva er det som skjer med Diesel ?

EDIT: trodde denne tråden lå på atferd, kan flytte den ^^'
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Tonje Lenore »

Flytta den :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

takker :cheerful:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

noen som har noe forslag?
Etter en dag og en natt med Stripa hos seg hadde Diesel blitt veldig tynn igjen - litt urolig for at vekten hans er så ujevn, men :S

Småen trives tydelig ikke aleine, blir reservert og forsiktig uten selskap, og vi ser straks bedring når han har Stripa oppe hos seg, men med Diesel er det motsatt
Er han rett og slett en aleine rotte? Han kommer løpende til burdøra og virker som om han trives, selvom han er aleine
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Matmor »

Jeg ser du ikke har fått noe svar her, men nå begynner det å ha gått såpass lang tid at det hadde vært kjekt med en oppdatering før jeg skriver noe...

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

Oppdatering: Småen har desverre vært i ganske ville kamper med alle i flokken nå, selv Stormgrå og Skygge. Hadde flere introduksjoner mellom de tre større guttene og de to små, gikk over to uker hvor det ikke var noen problemer hvor de møttes flere ganger - la seg til å sove sammen, vasket hverandre, alt gikk bra.
Så vi flyttet dem sammen i et nytt bur, ting gikk bra. Stormgrå og Stripa - de to alphaene - yppet litt, men ikke noe større kamp der, før Diesel og Småen begynte og sloss igjen. Vi fikk skilt dem, og tok Diesel ut, for han hadde fått en flenge og mens vi holdt på med han angrep Småen de andre i tur og orden - han lot Stripa være.
Vi tok Småen ut og satte ham i buret hvor han har bodd med Stripa, men nå ble han boende aleine.
Vi lufter Småen flere timer hver dag sammen med Stripa, men i går angrep Småen Stripa også, så vi tør ikke sette dem sammen lenger.
Utendom den flengen på Diesel har ingen andre fått skader etter basketakene med Småen, men vi er redd for at det kommer til å gå dårlig om vi setter dem sammen igjen...
Vi vet enda ikke hva vi skal gjøre. Tørr ikke introdusere en liten gutt til ham så han får selskap, men har atm ingen mulighet for kastrering heller :(

Diesel ser ut til å trives med de to nye medlemene i flokken, og har lagt mer på seg de siste dagene enn noen gang ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Matmor »

Hvordan trives Småen med å stå alene? Det finnes jo hanner som foretrekker det slik.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

han hopper litt opp og ned i buret, men sover en del. han virker litt reservert med å komme ut av buret, men er aktiv så lenge vi ikke ''plager'' ham
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Matmor »

Det høres ikke ut som om han trives veldig godt med tilværelsen, men han stresser heller ikke så mye. Jeg vet ikke hva som er årsaken til at kastrering antagelig ikke er aktuellt. Hvis han sturer eller blir uinteressert i omverdnen ville jeg absolutt ha vurdert muligheten. Om ikke rett i julegaveinnkjøpstiden så senere.

Håper du finner en løsning som kan fungere bra for alle parter.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

muligheten for kastrering er til vurdering, men blir vanskelig akkurat nå
Eneste er at jeg er redd for at det da vil være for sent å innlemme han i flokken - har lest at rotter som bor lenge aleine sliter med å venne seg til andre rotter

Jeg er også litt nervøs for hvorfor det skjedde. Han var helt fin lenge, også plutselig gikk ikke han og Diesel over ends i det hele tatt, og det spredde seg til de to nye når de kom, så til Stripa
Småen bodde jo aleine i fire mnd før vi fikk ham, og da uten noe særlig kontakt fra mennesker heller, kan det være en mulighet at han er nervøs hele tiden?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: tredje hjulet på vogna

Post by kikky »

Hvis det er på grunn av nervøsitet så kan kastrering heller ha en negativ effekt på rottemannen. Men hvis han blir kastrert kan en muligens omplassere han til noen som har en liten jenteflokk? Mulig det vil hjelpe, men mulig det blir for mye stress for han.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply