Alfred vs Fiver - et evig mas.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by wollf »

Jeg kunne godt sagt det på en MYE mer hissig/frekk/rasende måte enn det jeg gjorde og kalt folk ved navn slik flere andre gjør her inne titt og ofte, men det gjorde jeg ikke for det synes jeg ikke sømmer seg på et forum. :nei:
Og når JEG av alle reagerer SÅ sterkt, så burde folk kanskje tenke over hva de faktisk sier på et forum.
:sjokka:
Wollf: skjønner selvsagt at du sikter til Eggis når det gjelder det med å bli bitt i fingen og havne på sykehus 1 uke. Men han er verdens deiligste rotte som aldri noensinne igjen ville finne på å bite hverken mennesker eller dyr. :kisses:
Selv ikke når en annen rotte bet ham under introduksjon (i ansiktet).
Han har blitt den største bortbrelte kosegutten som har fantes, og dersom jeg ikke hadde kastrert ham, så hadde alle oss her hjemme gått glipp av en fantastisk rotte, samt at han aldri ville fått opplevd hvordan det er å være en glad og storfornøyd gutt som stortrives med både mennesker og rotter. :kisses:
Hjelper lite om alt barnet i huset er traumatisert og ikke vil ha noe mere med rotter å gjøre noen gang. og man må kvitte seg med alle for at ungen er livredd. eller samboer ikke lenger støtter at jeg skal bruke penger på de. for de som har mange mnd å bruke på en slik rotte så er det greit. personlig mister jeg tilliten til en rotte som har bitt og sliter med å stole på den. derfor tørr jeg heller ikke håndrere den som før.
Tenker med gru på mange rotteskjebner som kunne vært unngått dersom folk bare hadde verdsatt et rotteliv litt mer og vært villig til å gjøre det ekstra for at de skulle få muligheten til et godt liv.
jeg tenker i med gru over alle de rottene som skulle vært avlivet for lengst pga sykdom, alderdom eller psykiske problemer, men som mennesket lar leve pga sine følelser for dyret. dette gjelder ikke bare rotter men gammle, syke og aggresive hunder
Det er altfor lett å bare "kvitte" seg med problemrotter uten å gjøre den ekstra innsatsen og det synes jeg er fryktelig trist på rottenes vegne :kjempetrist:
Føler at det blir mange her inne som ikke lenger "taler rottens sak" men heller "lovliggjør" avgjørelser om avlivning og støtter opp rundt hverandre om det.
husk de er kjeledyr, og skal fungere som det også. om ikke det er et hyggelig dyrehold og man til stadighet er redd for å bli bitt av dyret, vil burrens, utetid og andre behov den rotta har minkes. og man føler ikke lenger at dyreholdet er koselig. det er ikke alle her inne med tid og kompetanse til å få en problemrotte på rett sti. det handler ikke om penger eller innsats
NTF ble vel dannet for å fremme rottens sak og gjøre levevilkårene bedre for rotten, noe forumet (som er en liten del av NTF, IKKE hele NTF) hjelper til med å gjøre i noen saker.
men medlemmene her inne må vel få ha sine egene meninger? vi kan ikke tvinge dem til å mene det ntf mener?
Men i slike saker som dette føler jeg at rotten blir glemt og menneskets mest lettvinte løsning blir prioritert. :trist:
det er dine ord at det er den lettvinte løsning. da jeg sto på vetrinærkontoret og hylte for at jeg måtte avlive mika føltes det ikke så lett skal jeg si deg. jeg hater å avlive et dyr om det ikke er så sykt at det ikke er annen utvei. så jeg føler det er litt støtende at du sier det slik.
Det er så mange her inne som ikke orker å si folk imot når de leser slike ting fordi de de av erfaring blir utskjelt og halshogget når de går imot strømmen.
Selv har jeg ikke orket å være her inne på MANGE mnd og jeg orker heller ikke å engasjere meg i masse her inne lenger (det er derfor jeg ikke har en hel haug innlegg med "å så fine..., nei, så gøy...." lenger).
ser ikke hva dette har med diskusjonen å gjøre? jeg har vært her hele veien og aldri vært vite til halshugging eller at noen blir utskjelt :cheerful: vi har jo noen kjempeflinke moderatorer som rydder opp nesten før man har kommet seg inn på ntf. og har enda tilgode å se noen bli mobbet for at de går mot strømmen. men man må tåle at noen er uenige :boing:
MEN... når jeg leser like ting som jeg synes er SÅ hårreisende, så sier jeg ifra, for det er ikke på mine vegne. :nei:
Det er på rottens vegne!!!! :cheer:
som jeg sa så er det jo situasjonsbetinger. men jeg er enig med deg larm, i dette tilfellet ville jeg nok ha prøvd å kastrere først ja. selv om jeg mener at det ikke er en løsning i alle saker :ratgreen:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by wollf »

Larm wrote:Ja det er jo selvsagt umulig å alltid vite hva som er grunnen til oppførselen, om det er hormonelt eller et traume og man er jo heller eller garantert at rotten vil få et bedre liv etter en kastrering.
Men jeg mener at det er vår plikt som rotteeiere å i hvert fall prøve alle metoder (og gi det noen mnd etter kastrering for at alle hormoner skal være ute av kroppen) før man går til det drastiske skrittet å avlive.
jeg mener at en kastrasjon på en traumatisert rotte er et drastisk skritt da man kan risikere at rotta har det enda værre og blir enda mere stresset etterpå. da er det bedre å la den slippe

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Tonje Lenore »

Nå må vi holde oss til emnet her og heller opprette et nytt emnet hvor man kan diskutere om nødvendig,
Niana ville ha tips og råd, ikke en diskusjon så la oss heller hjelpe henne og diskutere et annet sted hvis
det må til :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by wollf »

:liker:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Matmor »

Når jeg ser på antall hormonrotter som jeg har vært borte i, og som har roet seg etter kastrering, er jeg ikke tvil om at jeg ville ha forsøkt. Jeg tror jeg bare har ett eksempel på en rotte som har vært innom her hvor det ikke hjalp. Jeg tenker det er ham Kikky sikter til. Han var vanskelig før kastrering, og etterpå ble han verre og måtte avlives. Men det er én av de ca. 10 rottene som jeg vet veterinæren min har tatt ballene på på grunn av dominans/hormonell aggresjon som ikke ble medgjørlig nok til å bo ilag med andre etterpå.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Woodgirl »

Slenger meg på her. Av alle kastrater jeg har vært borti har det vært veldig vellykket. Enten har de levd et langt og lykkelig liv med damer eller roet ned eggeti en ellers harmonisk guttegruppe.
Slitsomt for rotta selv også å bli tåkete av hormoner. Å bli bitt til blods av en hormonell rotte synes jeg ikke er grunn til å avlive. De er jo i total tåke der personligheten er borte.

Er han blitt kastrert endå?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Ringte dyrlegen tidligere i måneden, men desember var visst veldig hektisk så fikk ikke time for kastrering før tiende januar. Bestemt meg for å kastrert Fiver først, han har blitt mye mer aggressiv og angriper under intro, buster pelsen og har måttet bo alene i noen uker. Flyttet kastraten Pippi inn med han, så han har selskap frem til operasjonen. Dette har gått bra, og Alfred går fint overens med de andre guttene jeg setter han sammen med. Han kan være litt vel mye alfa da, så jeg følger med og vurderer oppførselen hans.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by BlackNenne »

wollf wrote:
Jeg kunne godt sagt det på en MYE mer hissig/frekk/rasende måte enn det jeg gjorde og kalt folk ved navn slik flere andre gjør her inne titt og ofte, men det gjorde jeg ikke for det synes jeg ikke sømmer seg på et forum. :nei:
Og når JEG av alle reagerer SÅ sterkt, så burde folk kanskje tenke over hva de faktisk sier på et forum.
:sjokka:
Jeg må bare henge meg på her, så får heller moderator redigere. Jeg skjønner bare ikke hva du mener Larm, med at flere her inne kaller folk ved navn titt og ofte? :sjokka:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

BlackNenne wrote:
wollf wrote:
Jeg kunne godt sagt det på en MYE mer hissig/frekk/rasende måte enn det jeg gjorde og kalt folk ved navn slik flere andre gjør her inne titt og ofte, men det gjorde jeg ikke for det synes jeg ikke sømmer seg på et forum. :nei:
Og når JEG av alle reagerer SÅ sterkt, så burde folk kanskje tenke over hva de faktisk sier på et forum.
:sjokka:
Jeg må bare henge meg på her, så får heller moderator redigere. Jeg skjønner bare ikke hva du mener Larm, med at flere her inne kaller folk ved navn titt og ofte? :sjokka:
fint om vi kan la vær å dra i gang igjen en diskusjon som har ligget stille siden november. Har liksom ingenting med situasjonen Alfred/Fiver å gjøre :p
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Woodgirl »

Det er jo superpositivt at han går sammen med kastraten da,det lover godt ved en kastrering.
Er han vennligsinnet overfor deg når han er separert og ikke i hormontåke?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by BlackNenne »

Niana wrote: fint om vi kan la vær å dra i gang igjen en diskusjon som har ligget stille siden november. Har liksom ingenting med situasjonen Alfred/Fiver å gjøre :p
Som jeg sa, så får moderator bare fjerne dette. Var ikke meningen å spore av. :cheerful: Jeg vet det er en gammel diskusjon, men jeg så ikke dette før nå, så jeg ble litt forundret over kommentaren. For jeg sitter ikke med samme inntrykket. :cheerful:

Men legg saken død for min del og slett alt sammen, vi har jo pm-funksjonen. :nissesmil:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Woodgirl wrote:Det er jo superpositivt at han går sammen med kastraten da,det lover godt ved en kastrering.
Er han vennligsinnet overfor deg når han er separert og ikke i hormontåke?
Ja, han er Bare litt tilbaketrukken. Han liker ikke å bli løftet, men det har hendt at han har sovet med hodet i hånda mi i buret :) Men det er noen uker siden sist, han er for det meste opptatt av å holde meg fast og lukte på meg nå, hvis jeg har tatt på de andre rottene først. Tror han får en mye bedre livskvalitet etter en kastrering, vil ikke la det gå lengere tid og la agressjonen utvikle seg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Woodgirl »

Så bra å høre. Det blir nok deilig for ham også å bli kvitt hormonmaset sitt. Gosj,tenk å være premenstruell ganger hundre hele tiden. :crazy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Det er nå litt over 3 uker siden Fiver ble kastrert, og hvis man ser bort fra stress med lus og avbitte haletipper, så er det stor framgang med han. Han bodde sammen med den andre kastraten, Pippin, fra en gang i desember og frem til nå. Disse to har gått ypperlig sammen hele tiden, og etter noen fine introer mellom Fiver og de 4 andre han bodde med før problemene med Alfred (Pippin, Jack, Zero og Sirius) så flyttet jeg de 5 inn i samme bur igjen.

Men det resulterte i at jeg måtte flytte Alfred for seg selv igjen (Han bodde i nedre del av RS'en med Jack), da han og Fiver ikke er helt på godfot enda. Og den nyeste gutten Hakker bor også for seg selv i et eget bur. Jeg tenkte å begynne å introdusere Alfred og Fiver til den gruppa på 5, men ville ikke gå rett på Alfred + Fiver etter den trøblete historien deres. Derfor hadde jeg nå i kveld en intro mellom Fiver og Hakker, disse har hatt svært lite med hverandre å gjøre tidligere.
De ble satt sammen på badet, og jeg merket at stemningen ble anspent. Fiver har oppført seg veldig bra med de 4 han bor med, det har ikke vært noe slossing. Men under introen nå fikk både Hakker og Fiver bustepels, og etter et par hilsninger stod de plutselig side til side og blåste seg opp, før det brått brøt ut skrikende slosskamp. Jeg skilte dem veldig fort, og ingen ble skadet. Men dette var ikke en bra intro, og jeg er veldig skeptisk til hvordan jeg i all verden skal få alle 7 rottene til å bo i samme bur :/

Vanskelig å si om det var Fiver eller Hakker som startet det i kveld, men dette er hva jeg konkret så (uten å legge synsing/følelser inn):
Rottene plasseres på den nøytrale plassen.
Fiver rusler rundt og snuser, Hakker følger etter han og snuser han i rumpa.
Fiver setter seg og begynner å vaske seg Hakker gjør det samme et lite stykke unna, men går etter kort tid bort til Fiver.
Fiver møter han snute til snute, begge buster pelsen, Hakker snur på seg og så står de side mot side og da begynte slåsskampen.

Så jeg har litt på følelse av at det var Hakker som satte det i gang.. Bleh, nå er jeg så lei kranglete gutterotter :mad2:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by monlan »

Hei Niana.
Jeg har lest det du har skrevet og lært mye om rotter og adferd.
Jeg har to hannrotter, brødre som som jeg synes sloss mye. Men jeg tror dine to, og nå tre gutter sloss på en mer aggressiv måte enn det Rasmus og Loffen gjør. Jeg synes mine gutter sloss "hele tiden" men det er mer en domineringsslossing. Der Loffen legger Rasmus på ryggen og vasker han. Rasmus piper og skriker eller ligger helt stille, på ryggen og venter til Loffen trekker seg vekk. Det kan gå fra ca 10 sekunder til sikkert ett minutt. Så går det fra ett minutt til en halv time, kanskje, så er det påan igjen. Ikke så lett å se alltid for de sloss ofte inni bolet.
Hvordan er det guttene dine sloss? Er det med biting og uten at noen underkaster seg, eller er det litt ulikt fra gang til gang? Jeg har også sett at Rasmus har fått Loffen på ryggen. Tror ikke Loffen piper når han underkaster seg. Jeg leste om introen på badet og det var tydlig noe annet enn med mine gutter. Skjønner at du er litt lei av slossing.

Jeg tenker også på om kastrering er det rette for Rasmus og Loffen. Får det om det roer seg først.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply