Alfred vs Fiver - et evig mas.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Urgh, jeg holder på å bli gal her jeg sitter og hører på bråket fra buret. Fiver som sitter stengt inni røret og piper/hveser mot Alfred, som gnikker flankene på alt rundt seg, markerer og blåser seg opp. Sånn oppførsel har de drevet med i flere uker nå, og det er alltid Alfred som løper rundt etter Fiver. Noen ganger ender det med slosskamp, hvor de tumbler rundt før Fiver fyker hylende vekk (han har enda ikke fått sår/skader) eller så blir det en flere minutters lang standoff lik den beskrevet over, helt til jeg får nok og distraherer dem med lyder eller tilsnakk. Jeg blir så sliten av at de ikke finner ut av det der, og jeg begynner å bli usikker på om det bare er vanlig oppførsel for å finne ut hvem som er alfaen i buret.

Alfred ble satt inn til flokken i midten av september, etter flere uker med introer. Han er snart åtte måneder, og går veldig fint overens med de 5 andre, sjefer litt med de som er lavere på rangstigen, og knuffer litt med Jack (som jeg tror fortsatt er alfaen) men det er ikke i nærheten av hvordan han oppfører seg mot Fiver. (Fiver er bare 5 måneder, men er litt større enn Alfred).
Noen som har noen tanker om hvorfor Alfred bare oppfører seg på denne måten mot Fiver? Kanskje Fiver er den som setter det i gang, men han er jo så unnvikende og redd rundt Alfred virker det som (rundt de andre er han rolig og prøver å være alfa). Kan det være bare at de ikke finner ut hvem som er sjef, og siden Fiver ikke gir seg blir heller aldri Alfred ferdig med å bråke med han?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

Godt mulig alfred er omega, gjerne de som knuffer mest med de "under" seg i rangstigen. Alfaen kan ha sagt klart i fra og hvis de andre er betaer og under protection fra alfaen er det vel bare småttingen han har igjen å banke på. Kastrering?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Hm, jeg vet ikke helt. Det er bare Fiver og Jack over Alfred på rangstigen etter hva jeg har forsått. De andre fire er enten for unge (8 og 10 uker), for sky eller kastrert. Og det er bare Fiver som Alfred er sånn etter, så kanskje Alfred vil ha den plassen Fiver har, rett under alfaen Jack. Men jeg tror egentlig Fiver kommer til å ta over alfarollen fra Jack etterhvert, siden Jack er så liten for alderen sin. Så det kan jo også være en del av Alfreds problem.

Jeg vurderer kastrering, ja. For sånn som det er nå er det utrivelig for alle, og veldig stressende for Alfred og Fiver.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Eller, når jeg tenker meg om så er det jo ingen grunn til at jeg skal tro at Fiver er over Alfred på rangstigen. Det har jeg egentlig ikke peiling på, bare antok det fordi han var rett under Jack før Alfred kom i hus. Kan jo være nå at Alfred er nr 2 og vil vise Fiver som da blir nr 3 at han ikke bare kan "komme her og komme her".
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by HeleneH »

Vel, noen ganger kan man bli litt lurt av hvem som er "synderen"...
Selv om det virker som om Alfred lager trøbbel, kan det være Fiver som skaper usikkerhet hos Alfred?
Og etter hva jeg har skjønt har vel Jack på en måte bare overtatt rollen litt etter litt som Alfa.. Med problemrotta Dexter som kom og gikk, mange nye rotter på kort tid i tillegg til nye unge å oppdra kan det være litt usikkerhet og rot i gruppa.
Det beste hadde jo vært om det var en Alfa som tydelig sa ifra at "du kødder ikke med meg!" og at de andre gutta aksepterte dette, men det er ikke alltid man er så heldig :) Hvem er du 100% sikker på at underkaster seg og ikke lager bråk?
Hvem av gutta er det som er "Alfa-materiale"?

Jeg tror jeg hadde fjernet usikkerhetene (de andre) og satt gutta krutt (Alfred, Fiver og Jack?) i den ene delen av RS-buret over natten for å se hva som skjedde...

Meeeen, nå har jo jeg jenter da! Gutta er det sikkert mange her inne som er myyyyye flinkere på enn meg!
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Det kan jo så klart være Fiver som skaper usikkerheten hos Alfred, men det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med Fiver, for han lager ikke den reaksjonen hos noen av de andre :P Når Alfred er ute av buret er Fiver sikker og frempå, setter alle på plass, også Jack. Da virker det som om Fiver ville vært alfaen.
Jack ble en naturlig alfa etter at Pippin ble kastrert i april. Da var Jack og Dexter ganske unge, og Swarley hadde alltid vært nederst på rangstigen. Da det kom nye rotteunger i hus i sommer, Fiver og Sirius, var Jack fortsatt alfa (ingenting ble endret da Swarley døde og Dexter ble fjernet).

Da Alfred kom i hus ble det selvfølgelig mye endringer i gruppa, litt uroligheter i forhold til introer og bli kjent. Men etter at Zero også kom i hus, gikk introene mye bedre og snart bodde alle i samme bur. Det var selvfølgelig noen uroligheter, regnet med at det ville ta noen uker før de fant ut hvem som var sjef og ikke.
Men Alfred hadde da stått alene i nesten 4 mnd, og han hadde dårlig rottespråk. Jeg hadde trodd ting ville roe seg etterhvert, men situasjonen er tilspisset mellom Alfred og Fiver nå, og de kan holde på store deler av dagen.

Det er alltid Alfred som løper etter Fiver, og trenger han opp i hjørner, opp i hengekøyer eller inn i røret. Pelsen hans stikker ut som om han var et piggsvin, han gnikker flankene rundt og markerer masse. Fiver blir stående og hvese og unngå han, eller prøve å rømme. Det er alltid Fiver som skriker, og Alfred bruker lang tid på å gi seg. Men de blir liksom aldri ferdig med det her, og Fiver har blitt mer skvetten i det siste, sikkert pga å alltid være på vakt mot Alfred.
Så det er vanskelig for meg å si hvem av de to som egentlig er problemet :/

Jeg er 100% sikker på at Pippin, Sirius og nye Jamie underkaster seg. Jeg ser ofte at Zero underkaster seg også, men samtidig er han en som setter de tre fornevnte på plass med jevne mellomrom. (Ser passe dumt ut når han legger store Pippin på rygg og power-groomer han :P )

Ang å sette de i en del av buret alene vet jeg ikke om hadde løst noen ting, annet enn at Jack og Fiver hadde rottet seg sammen mot Alfred og at han ble liggende alene og sove (noe han oftere enn ikke gjør nå også).
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Anniken.HH »

Jeg hadde samme problemet mellom Stripa og Småen, det var et evig jag, og hver kveld våknet jeg av infernalsk piping og kaoslyder fra buret, var slitsomt for oss eiere, samt at det gikk veldig utover Diesel.
Småen er større enn Stripa, men Stripa er en ''naturlig alfa'', så han ville ikke gi opp rollen til en større rotte, så de to begynte og spise masse så Diesel som er neders på rangstigen ikke fikk noe mat og ble veldig tynn :(

Vi tok til slutt og skilte dem en natt. Satte Stripa og Diesel sammen i en etasje av buret og Småen alene i en annen. Diesel fikk lagt på seg en del bare den natta, og de to brødrene ble venner igjen ^^
Når vi slapp de sammen ble det litt knuffing mellom de to S'ene, så vi satte de to sammen den neste natta, ble en del knuffing da også, men når vi slapp Diesel inn til dem roet det seg, og det har holdt seg relativt rolig

det hender at vi hører piping, men sjelden den konstante jagingen, og pipene er ikke like hsyteriske som tidligere :glise:

Du kan jo prøve og sette de to som sloss sammen to og to, så de blir tvunget til å ordne opp i det seg i mellom?
Jeg syns det var veldig skummelt når vi gjorde det - var ofte våken og inne å sjekka på dem - men det gikk jo bra, ingen ble skadet og freden har nesten senket seg i buret ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

Gutter kan være vanskelig når de nekter å sloss og bli ferdig med det, blir nesten sånn priking som jeg opplevde noe på horottene. Du kan jo forsøke som ratdragon sier å sette de to tullebukkene i samme bur alene? Hvis det hadde vært jenter så hadde jeg anbefalt å stappe de i et reisebur noen timer og be de "kiss and make up".

Men du skriver noe om svetting/gnikking i øverste innlegg, da kan det være alfred kan trenge en liten snipp snipp hvis det ikke gir seg. Kanskje matmor har noen gode tips når hun kommer online igjen :cheerful: ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Jeg tenkte på å sette bare de to sammen en stund ja, for å se om de får ordnet opp i det. Men det er de veldig agressive tegnene fra Alfreds side som gjør at jeg blir bekymret. Hvis Fiver er i røret, så begynner Alfred å gi flankene mot åpningen, pelsen hans står ut til alle kanter og han markerer oppå og rundt røret. Og han gir seg ikke. Den oppførselen har jeg bare sett hos to andre rotter, og de endte opp med at den ene ble kastrert og den andre måtte avlives :/
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

Ja, når de først har begynt med svetting og gnikking tror jeg det skal mye til for å bli "normal" igjen. Mulig han kan skilles av med en eller to som han faktisk går overens med da?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by torasrotter »

Jeg ville ikke satt de i samme bur hvis jeg var deg. Min erfaring er at slik oppførsel bare eskalerer og blir verre desto mer inn i puberteten de kommer.. Jenterotter kunne det kanskje funket med, men med gutter så risikerer du å våkne opp til en som er vinneren og en som er død :worry: Gutterotter som blir stengt inne sammen med noen de virkelig ikke kan fordra i samme bur kan umulig ha et godt utfall. Da ville jeg helle fjernet Alfred fra flokken og sett hvordan rangsordningen ble da, og så fjernet Fiver fra buret og sett hvordan det ble da.. Du merker nok fortere hvem som lager bråk ved å la flokken puste litt :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Kan se ut som jeg har misforstått situasjonen litt. Har delt flokken i to de siste dagene. Har Alfred med de tre yngste i den øverste delen, og Fiver, Jack og Pippin i den nederste delen. Prøvde å ha alle i samme bur igjen for to dager siden, da havnet Alfred og Fiver i slosskamp og Fiver bet Alfred til blods.
Nå har jeg oppdaget at det er Alfred som piper, ikke Fiver. Fiver henger i gitteret, prøver å komme opp til Alfred og han lager "futte-lyder". Mens Alfred står og ser ned mot han og piper. Måtte sette en plexiplate mellom burdelene, for Fiver prøver å bite Alfred igjennom sprinklene..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, usikker på om Fivers oppførsel er tegn på aggressjon, eller bare at han vil være alfa. Men det ville kanskje vært lurt å kastrere Alfred uansett? Han er jo dominant/aggressiv selv (mot Fiver, Jack og Pippin i hvert fall), og hvis han blir kastrert så vil han ikke utskille hormoner og testosteron, noe som vil gjøre slossing mellom han og Fiver mindre sannsynlig. Og da blir kanksje Fiver mer stabil også?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Nå jagde Fiver Jack rundt i buret også, mens Jack pep og skrek.. :sorry:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Larm »

Kanskje du burde kastrert?
Fungerte supert for min Sirius og Rigel som skapte MASSE uro og jaging både i og utenfor buret.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

Biting til blods er litt mer enn bare ett ønske om å bli alfa. Nå blir det sikkert mye stress i buret ditt ved flytting av rotter og slikt, men hvem fungerer best i gruppa uten den andre? Hvis du for eksempel tar Fiver ut av buret og ut av det rommet så lukten hans forsvinner, se hvordan gruppa fungerer da? Next blir å fjerne Alfred og, hvis ting ikke roer seg ned. Så kanskje du finner ut om du må snippe en eller begge?

Biting til blods er fyfy hos meg så er ikke sikkert jeg ville ha gitt han snipp snipp sjansen engang. Har hatt altfor masse bråk bryte ut på realtivt fine karer på grunn av en idiot som lager en helvettes masse trøbbel :sneak: Holder at de sitter i ett annet bur på andre siden av rommet, er noe med lukta av en slik svett kar som kan slå ut hos andre med litt ekstra hormoner/testosteron, som jo små unge karer ofte har i perioder.

Har også erfart at rotter som biter andre rotter gjerne tar seg en menneske finger kort tid etter. Matmor ble vel bitt av en av mine etter kastrasjon, hvis jeg husker korrekt? Var en til som tok seg en smake bit også, men husker ikke om det var før eller etter snipp.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply