Alfred vs Fiver - et evig mas.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Tonje Lenore »

Jeg er enig med Kikky, hos meg også er biting til blods ikke akseptert, og i tillegg skaper det ubehag i flokken noe sim ikke er bra.
Ville også tatt ut Fiver for å se hvordan ting ble da, beste er å gjøre det etter burvask når alt er rent og ingen har sine lukter der, etter det prøver du med Alfred, fungerer ikke noe av det, ville jeg kastrert begge!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Bleh, hadde håpet på å bruke Fiver til avl, så tenkte kanskje at om bare Alfred ble kastrert så ville Fiver bli bedre. Men ingen vil vel bruke en rotte som har bitt en annen til blods :/
Jeg synes det høres litt drastisk ut å vurdere å avlive bare fordi en rotte har bitt en gang, og ikke vurdere kastrering først. Min Pippin bet meg ved to-tre anledninger, så jeg fikk han kastrert. Og etter det har han vært en helt fantastisk fin gutt, både mot rotter og mennesker. Fiver bet jo ikke uten grunn, Alfred og han var i en skikkelig slosskamp. Vet ikke hvem som startet den. Kan ha vært resultat av et par ukers anspent situasjon, med mye krangling.

Gruppa fungerer helt fint om jeg tar ut Alfred eller Fiver, de to lager ikke så mye trøbbel med de andre (bortsett fra at Alfred bruker Pippin som et sex-leketøy O.O). Det er bare i mellom de to at det er problemer synes jeg det virker som. Fiver jadge litt på Jack, men det kan være at han ville vise Jack at han er den nye alfaen. Ellers så er han bare så stressa over situasjonen at han tok det utover han.

Uansett så skal jeg få Alfred kastrert. Men hadde håpet å ungå å måtte kastrere Fiver også.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

kan hende du føler det er drastisk, men som sagt tidligere, har de først bitt en tott til blods så har jeg erfart at menneske fingre kommer kjappt etter, selv om en har kastrert. Var jo bare hva jeg selv ville ha gjort, ikke at jeg anbefaler det for deg, skader jo ikke å få totten kastrert, hvis du gjør det relativt kjappt så gruppa kan få roe seg ned igjen. Blir veldig mye stress for resten av rottene i gruppa som ellers ville vært stabile.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Larm »

Altså, mener der at dere vil rett og avlive i stedet for å prøve kastrering først som har fungert utmerket hos meg selv ved biterotter?? :huh:
I så tilfelle synes jeg at det er totalt uakseptabelt og uansvarlig! :mad:
Dersom man har tatt på seg ansvaret for en rotte, så innebærer det å legge tilrette på best mulig måte.
Biterotter som både har bitt menneskefingre og andre rotter har blitt skjempesnille rotter hos meg etter kastrering. :cheer:
Noen har det tatt under 1 mnd etter kastraksjon mens andre har det tatt godt over 1 mnd før hormonene har vært ute av kroppen og de har falt til ro og blitt snille kosegriser. :kisses:
Det er uansett snakk om et rotteliv og jeg synes det er forferdelig kynisk å bare skulle avlive uten å prøve kastrering først.
Har man ikke råd til dette så får man la være å ha rotter!!! :justice:

Dette innlegget er ikke rettet mot deg Niana, du har ikke gitt meg inntrykket av å ville avlive :nei:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Tonje Lenore »

Niana wrote:Bleh, hadde håpet på å bruke Fiver til avl, så tenkte kanskje at om bare Alfred ble kastrert så ville Fiver bli bedre. Men ingen vil vel bruke en rotte som har bitt en annen til blods :/
Jeg synes det høres litt drastisk ut å vurdere å avlive bare fordi en rotte har bitt en gang, og ikke vurdere kastrering først. Min Pippin bet meg ved to-tre anledninger, så jeg fikk han kastrert. Og etter det har han vært en helt fantastisk fin gutt, både mot rotter og mennesker. Fiver bet jo ikke uten grunn, Alfred og han var i en skikkelig slosskamp. Vet ikke hvem som startet den. Kan ha vært resultat av et par ukers anspent situasjon, med mye krangling.

Gruppa fungerer helt fint om jeg tar ut Alfred eller Fiver, de to lager ikke så mye trøbbel med de andre (bortsett fra at Alfred bruker Pippin som et sex-leketøy O.O). Det er bare i mellom de to at det er problemer synes jeg det virker som. Fiver jadge litt på Jack, men det kan være at han ville vise Jack at han er den nye alfaen. Ellers så er han bare så stressa over situasjonen at han tok det utover han.

Uansett så skal jeg få Alfred kastrert. Men hadde håpet å ungå å måtte kastrere Fiver også.
Jeg mente i hvert fall ikke noe om avliving, det er det siste alternativet jeg ville anbefalt deg uansett, men da skal ALT være prøvd først, men jeg ville i hvert fall kastrert og sett om det ble noe adferdsendringer, om du vil bruke Fiver i avl er ikke det et godt tegn med tanke på at han oppfører seg allerede sånn i en ung alder.
Jeg har hatt mange "problemrotter" og det jeg mener med fyfy ang at rotta biter til blods er at jeg hadde kastrert
med en gang da det som oftes gjør at de blir myyye roligere!

Det kan være en fase også, men igjen hvor lenge skal du risikere at flokken skal være i ubalanse?
Uansett så veit jeg i hvert fall at du gjør det beste for rottene, :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

Slapp nå litt av Larm, er da lov å ha andre meninger enn du? Når du hisser deg sånn opp så er det enklere å lukke øyne og ører for hva du prøver å si. Prøv å få frem meningene dine på en ordentlig måte, så kanskje det hjelper.

Hva jeg har erfart sjøl kommer ikke av gjerrighet eller mangel på cash.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

kikky wrote: Biting til blods er fyfy hos meg så er ikke sikkert jeg ville ha gitt han snipp snipp sjansen engang. Har hatt altfor masse bråk bryte ut på realtivt fine karer på grunn av en idiot som lager en helvettes masse trøbbel :sneak: Holder at de sitter i ett annet bur på andre siden av rommet, er noe med lukta av en slik svett kar som kan slå ut hos andre med litt ekstra hormoner/testosteron, som jo små unge karer ofte har i perioder.

Har også erfart at rotter som biter andre rotter gjerne tar seg en menneske finger kort tid etter. Matmor ble vel bitt av en av mine etter kastrasjon, hvis jeg husker korrekt? Var en til som tok seg en smake bit også, men husker ikke om det var før eller etter snipp.
Bare sånn for å oppklare hva jeg skrev, underlined ordet med trøkk i for deg Larm. Står også ingenting om at jeg anbefaler dette. Klart nok for deg nu?

Hvis du har ett problem med moi så kan du ta det over pm eller slikt :jepp:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by wollf »

jeg avlivde en rotte for at den bet. og jeg skammer meg ikke over det. da det går utover ditt rottehold, og da sambo ikke kan sette fingrene inn i buret uten at rotta skal ta han, noe som gjorde at jeg som gravid ikke kunne få hjelp med rotteholdet.
mats sa at han gjør ikke noe der før den rotta er borte. å omplassere en problemrotte er like uansvarlig, rotta var lett stresset og jeg hadde rissikert at neon andre heller hadde blitt bitt.

desuten ville ikke jeg liggi en uke på sykehus med en opplappet finger for at en rotte hadde gått til angrep på meg. eller jo meg går fint, men hadde det vært mats ville husfreden gått og hobbyen min vært lite populær. eller i værste tilfelle mitt barn. en rotte som biter mennesker i dette huset ryker. det er synd, vondt og vemodig. men heller rotta enn barnet.

høres litt kjynisk ut nå, særlig for dere som ikke kjenner meg. men setter ting litt på spissen. jeg mener at en rotte som biter ikke har det bra med seg selv. særlig da dette er et dyr som ikke er redd mennesker. noen ganger kan et bitt unnskyldes (smerte, stress, matlukt, overaskelse osv) men en rotte som løper mot meg og angriper er noe annet. samme med at jeg ikke vil at 7 rotter skal måtte lide pga 1

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by wollf »

hva gjør man med en hunrotte som biter? ikke så lett å fjerne balla der :wink:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Greit nok at en rotte som biter ikke har det helt bra, og kanskje har psykiske problemer, men nå har Fiver aldri bitt meg eller aldri gjort noen mine til å bite meg, eller de andre rottene. Han bet Alfred en gang, det var i en slosskamp. Jeg vil ikke skrive han av som en problemrotte bare pga den hendelsen. Men jeg har forståelse for at andre avliver agressive og farlige rotter uten kastrering først, jeg gjorde det samme med den veldig aggressive Dexter. Det er ikke alle rotter det hjelper å kastere, men jeg vil tro det kan hjelpe for en stor del. Som det gjorde med Pippin. Men det ser man gjerne på rotta si selv, siden du er den som kjenner den. Og Fiver er snill og god ellers, nettopp lå han i buret og poppet øyne mens jeg koste han i nakken.

Alfred har større problemer enn Fiver sånn som jeg ser det, og jeg tror hans oppførsel forverrer Fivers alfa-tendenser, og situasjonen blir utrivelig for alle i buret. (Nå som jeg har de to gutta skilt fra hverandre i hver sin gruppe, så er det mye roligere. Bortsett fra når Alfred og Fiver maser på hverandre igjennom sprinklene)
Alfred skal kastreres så fort jeg får lønning. Har et håp om at det vil gjøre Fiver roligere også, men det får jeg se an etterhvert. Fiver er bare 5 mnd og midt i puberteten, kan godt hende det bare er en fase som blir gjort verre av at Alfred er etter han hele tiden. Hvis ikke får jeg bare kastere Fiver også.
Fiver fungerer veldig bra med de andre når Alfred ikke er der, og omvent. Bortsett fra at Alfred da virkelig bruker Pippin som om Pippin var en jenterotte. Han tar virkelig tak i og prøver å parre med Pippin, 5-6 ganger på rad innen kort tid O.o
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by kikky »

Får håpe det roer seg etter snippen da :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Tonje Lenore »

Satser på at kastreringen fungerer :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Larm »

wollf wrote:hva gjør man med en hunrotte som biter? ikke så lett å fjerne balla der :wink:
Vet at Woodgirl har chippet flere med stor suksess.:-)


Kikky, beklager men jeg gidder ikke å være den som alltid skal snakke så pent og gå rundt grøten, mens andre får ture frem og si akkurat hva de vil til enhver tid uten at noen reagerer på de.
Når jeg leser noe som provoserer meg så sterkt som det å skulle avlive uten å prøve kastrering, da får folk faktisk tåle at jeg sier hva jeg mener.
Jeg kunne godt sagt det på en MYE mer hissig/frekk/rasende måte enn det jeg gjorde og kalt folk ved navn slik flere andre gjør her inne titt og ofte, men det gjorde jeg ikke for det synes jeg ikke sømmer seg på et forum. :nei:
Og når JEG av alle reagerer SÅ sterkt, så burde folk kanskje tenke over hva de faktisk sier på et forum.

Dette skal være et forum for folk som er glade i rotter og som har valgt å ta seg av de. Det er også mange unge (barn) og nye rotte-eiere som søker forumet og da synes jeg det er horribelt når det diskuteres hvor lett det er å "kakke" (avlive) en rotte som biter. :kjempetrist:
Det kan være med på å gi nybakte rotte-eiere en helt feil holdning til bruk og kast av rotter, selv om det ikke er det som er intensjonen til de som diskuterer rundt emnet. Det virker som om folk glemmer den påvirkningen deres innlegg kan ha på andre nye/uerfarne som søker råd og leser gjennom tråder når de oppdager forumet. :grine:


Wollf: skjønner selvsagt at du sikter til Eggis når det gjelder det med å bli bitt i fingen og havne på sykehus 1 uke. Men han er verdens deiligste rotte som aldri noensinne igjen ville finne på å bite hverken mennesker eller dyr. :kisses:
Selv ikke når en annen rotte bet ham under introduksjon (i ansiktet).
Han har blitt den største bortbrelte kosegutten som har fantes, og dersom jeg ikke hadde kastrert ham, så hadde alle oss her hjemme gått glipp av en fantastisk rotte, samt at han aldri ville fått opplevd hvordan det er å være en glad og storfornøyd gutt som stortrives med både mennesker og rotter. :kisses:

Tenker med gru på mange rotteskjebner som kunne vært unngått dersom folk bare hadde verdsatt et rotteliv litt mer og vært villig til å gjøre det ekstra for at de skulle få muligheten til et godt liv.
Det er altfor lett å bare "kvitte" seg med problemrotter uten å gjøre den ekstra innsatsen og det synes jeg er fryktelig trist på rottenes vegne :kjempetrist:
Føler at det blir mange her inne som ikke lenger "taler rottens sak" men heller "lovliggjør" avgjørelser om avlivning og støtter opp rundt hverandre om det.


NTF ble vel dannet for å fremme rottens sak og gjøre levevilkårene bedre for rotten, noe forumet (som er en liten del av NTF, IKKE hele NTF) hjelper til med å gjøre i noen saker.
Men i slike saker som dette føler jeg at rotten blir glemt og menneskets mest lettvinte løsning blir prioritert. :trist:
Det er så mange her inne som ikke orker å si folk imot når de leser slike ting fordi de de av erfaring blir utskjelt og halshogget når de går imot strømmen.
Selv har jeg ikke orket å være her inne på MANGE mnd og jeg orker heller ikke å engasjere meg i masse her inne lenger (det er derfor jeg ikke har en hel haug innlegg med "å så fine..., nei, så gøy...." lenger).
MEN... når jeg leser like ting som jeg synes er SÅ hårreisende, så sier jeg ifra, for det er ikke på mine vegne. :nei:
Det er på rottens vegne!!!! :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by wollf »

wollf skrev:
hva gjør man med en hunrotte som biter? ikke så lett å fjerne balla der :wink:
Vet at Woodgirl har chippet flere med stor suksess.:-)
om det er hormonellt ja. men om det er en traume som er årsak så kan man rive og røske så mye man vil i eggstokker og baller. pumpan ville nok ikke blitt bedre om han ble kastrert

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Larm »

Ja det er jo selvsagt umulig å alltid vite hva som er grunnen til oppførselen, om det er hormonelt eller et traume og man er jo heller eller garantert at rotten vil få et bedre liv etter en kastrering.
Men jeg mener at det er vår plikt som rotteeiere å i hvert fall prøve alle metoder (og gi det noen mnd etter kastrering for at alle hormoner skal være ute av kroppen) før man går til det drastiske skrittet å avlive.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply