Hei, jeg er også veldig ny i rottegamet, kjøpte 2 jenterotter fra dyrebutikk for to uker siden, antagelig importert fra sverige, noe jeg aldri skal gjøre igjen, neste gang blir det kun oppdrettere/dyrebutikk som tar inn fra seriøse norske oppdrettere så de er nogenlunde tamme når jeg får dem
Da jeg fikk dem hylet og skrek de som grisunger, og bet og klorte nesten inn til benet når jeg tok tak i dem.
Rottene mine Karma og Bella er veldig forskjellige på alle måter. Jeg fant ut at Karma var den av de som var minst redd og mest nysgjerrig og liker å krype omkring. Bella er veldig engstelig og redd og foretrekker å sove og spise.
Så jeg startet med mest med Karma, og triksene jeg brukte var:
-Leste MASSE om rotter på nett, alt fra kroppspråket dems til tips og triks om temming og trening av rotter, det hjalp meg veldig.
-Snakket til dem hele tiden. Snakker skikkelig baby språk til dem XD
-Åpnet buret gjentatte ganger i løpet av dagen og tilba godbiter og tok på dem. Ofte krøllet de seg sammen i hjørnet og lå helt stille når de var redde. Da kunne jeg kose på dem så mye jeg ville uten at de turte å røre seg, så jeg koste på dem og snakket til dem og ignorerte at de var redde. Man må tvangskose redde rotter for å få resultater.
-Jeg satt på badet som har varme fliser og lite gjemmesteder og lot henne løpe rundt fritt der, gav godbiter (hun ville ikke ta dem når hun var gira, men jeg tilbyr dem alikevel som et tegn på at jeg vil gi henne gode ting). Tok med meg en bok og satt der en time av gangen og tittet ofte opp fra boka og snakket til dem og prøvde å ta på dem.
-Når de bet trakk jeg aldri hånden til meg, siden dette gir dem ideen om at det er det som funker. Så skal ikke nekte for at hånden min var full av klor og bitemerker første uka og så ut som den var angrepet av villkatter, men jeg har vokst opp med dyr hele livet og bryr meg ikke om klor og bitt. Når de ville smake på finger tuppene mine rugget jeg bare på fingeren til de gav opp.
-Jeg øvde dem på å bli løftet inni buret, ved å starte med å legge hånden forsiktig under magen og løfte. De freaket selvsagt ut de første gangene men jo oftere jeg gjorde det jo mindre motstand. Så jeg løftet og satte dem ned igjen inni buret flere ganger før jeg tok dem ut. Jeg fant ut at mine rotter ble roligere når jeg holdt den ene hånden rundt halen først og så løftet kroppen dems med den andre hånden. Antagelig fordi de liker å gripe tak i ting med halen og føler de har mer støtte hvis man holder halen samtidig, pluss at det gav meg en bedre sjanse for å ikke miste dem hvis de skulle sprelle.
-Etter første uka var Karma mer kontaktsøkende i buret, da gikk jeg over til å ta henne ut, tvangskose henne og putte henne i genseren mens jeg satt på sofaen. Hun var redd i omtrent 15 minutter, og så var hun plutselig helt tam! Jeg puttet henne i hetta eller på skulderen og gikk rundt i leiligheten med henne så hun skulle bli flinkere til å balansere. Jeg har ALLTID hettegensere på når jeg leker med dem, siden de klarer ikke gripe tak i hud særlig lett, pluss at det er ubehagelig for meg også når de graver klørne inn for å få tak
Så nå kan Karma løpe fritt rundt i leiligheten, blir hun borte lenge maser jeg på henne med koselyder og et hvitt hode titter som regel fram etter en stund.
Bella derimot jobber jeg med enda. Hun er litt tryggere, men det går saaaakte framover, og jeg tvangskoser henne hele tiden, men resultatene er mikroskopiske, så må nok smøre meg med masse tålmodighet med henne. Hun er alltid litt tryggere når Karma er i nærheten, så lurt å få en rotte tam først så kan de andre rottene ta etter den
Lykke til, lær deg personligheten dems og fortsett å mase på dem, eneste som funker! ^w^ Rotter er utrolig intelligente så de forstår du har gode hensikter så lenge du går pent fram og duller med dem.