Roe ned en aktiv rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mordella
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Dec 2012, 06:53

Roe ned en aktiv rotte?

Post by Mordella »

Jeg prøvde å google, men fant ingen svar.
Jeg har hatt de to rottene mine nå snart 3 uker, og de er fantastiske. Bella er veldig rolig, liker å sove, kose og spise, og vi kan la henne være i senga hele dagen og hun lager seg en grop i dyna og sover i vei og koser seg.
Karma, som spørsmålet gjelder, er veldig, og da mener jeg VELDIG aktiv. Hun klatrer, løper, hopper, spretter, løper fra ene siden til andre av rommet, og står aldri stille, skulle nærmest tro hun har ADHD :giggle:
Hun får være ute flere timer hver dag, men må ha tilsyn, da hun elsker å velte ting og spise ting, skulle gjerne latt henne gå rundt hele dagen, men av logiske grunner går jo ikke det og noen dager får hun værte ute til hun for løpt fra seg, men andre blir det ikke tid til mer enn en time eller to. Jeg synes synd på henne når hun er i buret og er tydelig opprørt over å ikke få være ute.

Er det noe mat som gjør rotter naturlig døsige? Vi mennesker kan jo drikke varm melk, enkelte typer te, osv som gjør oss søvnige uten bivirkninger, er det noe slikt jeg kan gi henne når hun blir tatt inn for dagen så hun kan roe seg ned og slappe av? :trett:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Roe ned en aktiv rotte?

Post by sanca »

Når det gjelder unge rotter, og da særlig hunner, er vel heller normalen slik du beskriver den aktive lille frøkna di. Det er nok mer unormalt at ei lita jente er kosete og rolig slik du beskriver den andre. Høres ut som de får være mye ute, og da synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for de timene de må være i buret. Hvor stort er buret ditt? Kikk litt på bilder som folk har lagt ut her av ulike måter å innrede bur på, kanskje du får noen ideer?
viewforum.php?f=10

Viktig å ha mye klatremuligheter og andre ting i buret som rottene kan aktivisere seg selv med. Putte godbiter inn i små pappesker, f eks en tom melkekartong, lukke godt igjen og la rottene få gnage seg fram til godbitene er en slager her, som holder dem aktivisert lenge
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Mordella
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Dec 2012, 06:53

Re: Roe ned en aktiv rotte?

Post by Mordella »

Ja, har stort bur, de har et stort ilderbur^^ Var ikke i tvil at å være aktiv var normalen.
Tror jeg skal få skaffet mer leker til dem, ala fugleleker som tau ting de kan klatre i.
Toalettrull pinata har jeg laget til dem, med frokostblanding i som de liker, men de virker ikke interesert i å åpne dem :confused:
Hun har begynt å knage på kanten til kasetten som et tegn på frustrasjon, og er redd hun over tid kan klare å lage en dent stor nok til å åle seg ut :flau2:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Roe ned en aktiv rotte?

Post by sanca »

Leker til fugler, hunder og katter kan du putte i buret, ja, det pleier å være artig (ihvertfall å gnage i stykker :giggle: ) Tips er å kjøpe det f eks på Biltema, mye billigere der enn i dyrebutikker. Ikea har også mye artig som er ment for oppbevaring, men som er perfekt i et rottebur. Jeg elsker de flettede sakene med ringer som er tenkt til å henge opp skjerf, belter etc. Når det blir hull i sokker og strømpebukser, pleier jeg også å henge dem i buret med noe godt i, fremfor å kaste. Taukveiler får du også tak i ganske billig mange steder, da er det bare å bruke fantasien og binde rundt i buret, lage fletter osv.

Høres jo ut som du er glad i å aktivisere rottene dine, tror nok de har det bra! ;) Når det gjelder det første du spurte om har jeg altså ingen tips til mat du kan gi som kan berolige, mulig noen andre vet om noe, men jeg tenker at det nesten er umuliig å "roe" en aktiv liten rotte, det er helt normal oppførsel ;)
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Mordella
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Dec 2012, 06:53

Re: Roe ned en aktiv rotte?

Post by Mordella »

Takk for tips :D Har ikke tenkt på det med sokker, det skal jeg prøve å lage.

Skal få buret til å se ut som en jungel etter hvert :giggle:

Nei, håpet som sagt det bare var noe helt naturlig vanlig mat eller noe som ville funke til å gjøre henne døsig og fornøyd. Får intill videre la henne rase fra seg på stuegulvet :boing:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Roe ned en aktiv rotte?

Post by Milla »

Hun høres ut som et typisk hunnrotte! :nottelling:

På de jentene jeg har hatt som har vært fullfres hele tiden, så har det funket å lære dem triks, lære de å komme på navnet sitt, snurre rundt, hoppe på kommando osv. Slite de ut litt med lek og morro :cheer:
Når de blir eldre så roer de seg litt ned. Varia som jeg har nå var en skikkelig ADHD rotte, skulle være overalt samtidig :sarcastic:
Hun har sine ADHD øyeblikk men varer ikke lenge, men nå nærmer hun seg 1,5 år.
Jeg kjøpte også en slik katteleke som er pinne med fjær på enden. Det var en stor hit. De løp og jaktet på den :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Mordella
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Dec 2012, 06:53

Re: Roe ned en aktiv rotte?

Post by Mordella »

Fant en ting som kan funke, kalkun skal inneholde et stoff som gjør folk døsige, så da funker det kanskje på rotter også. Kan vært tilfeldig, men har gitt dem kalkunpålegg innimellom etter de har blitt satt inn i buret, og de sover som steiner etterpå ^^
Kiwi skal også visstnok ha en tretthets effekt, har sjelden kiwi i huset så har ikke prøvd.

Post Reply