Jenterotter som "krangler"

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Jenterotter som "krangler"

Post by Ninnin »

Vi har to syv uker gamle som er søsken, Janni og Pippi. Er det vanlig at jenterotter på den alderen herjer og knuffer på hverandre? Det er spesielt Janni som er på Pippi og knuffer på henne, og vi hører de småpiper litt. sjekker de hvem som er sjefen eller hva?

Janni kommer ut på armen og er veldig nysgjerrig og sosial, men Pippi har blitt engstelig etter at hun rømte ut av buret og var på en lang tur rundt i stua. Nå tar hun så vidt mat fra hånda, og løper raskt avgårde og gjemmer seg. Er det noen triks vi kan bruke for å få henne trygg igjen?

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Jenterotter som "krangler"

Post by BlackNenne »

Høres helt normalt ut. Så lenge de ikke skader hverandre kan du slappe av. De er vel i den fasen der de skal finne ut hvem som er alfa av de to. :cheerful:

Ang nervøs rotte, bruk søkefunksjonen og søk på gensertrikset, så kommer det opp en del tips. :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jenterotter som "krangler"

Post by wollf »

kan jo være at de bare lekesloss da:)

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Jenterotter som "krangler"

Post by Ninnin »

Ja det virker ikke som de tar noe skade av slossingen, og det varierer hvem som legger seg på rygg, så er nok bare lek da. Er det mer av sånt når de er små kanskje?

Skal prøve gensertrikset om en stund, de har bare bodd her i to uker, så vil helst ikke gjøre noe for voldsomt i starten. Ingen av de er foreløpig villige til å løftes, men Janni kommer opp i hånden når hun får godbit.

Ser ut som Pippi følte seg tryggere nå som de fikk komme tilbake i det store buret også :) Hun kommer innom og snuser litt nå, så det er jeg glad for :)

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Jenterotter som "krangler"

Post by BlackNenne »

De tar ikke skade av litt mild men bestemt "tvangskosing" heller. De vil nok fort skjønne at du bare er snill. :cheerful:

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Jenterotter som "krangler"

Post by Ninnin »

Jeg er jo litt redd for at de blir skremt om jeg tvangsløfter og koser... Også kommer de ikke når jeg roper ennå, så synes det er dumt om de stikker av og gjemmer seg bort.

Synes det er vanskelig å få et godt grep på de også, vet man skal løfte bakropp og under magen, men de er raske til å hoppe ut av hånden vår, de har gjort det når vi har flyttet de mellom bur... Er litt redd for å ta for hardt i de.

Tips mottas med takk!

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Jenterotter som "krangler"

Post by BlackNenne »

Det skal nok litt til å traumatisere henne, men det er vel best å være føre var. Ta dem i genseren eller i pledd i fanget, er nok ikke farlig. :cheerful:

Har fått skrekkslagne rotter gode og håndtamme med litt tid, mild tvangskos og litt tålmodighet. :cheerful:

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Jenterotter som "krangler"

Post by Ninnin »

Da skal jeg prøve å ta Janni under pleddet i sofaen i kveld :)

Post Reply