Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Anders&Rottene
Pinky
Posts: 25
Joined: 21 Jan 2013, 20:43
Location: Trondheim

Sosialisering av 2 stk. hunnrotter!

Post by Anders&Rottene »

Hei alle "mann"!

Jeg og kjæresten kjøpte oss 2 stk hunnrotter i en alder av 2 mnd (i følge de på dyrebutikken) sist fredag. Stort bur og riktig utstyr ble handlet inn. 2 søte små jenter. Hun ene er betraktelig større enn den andre.

Tenkte dere kunne komme med gode råd her i tråden til hvordan vi skal sosialisere rottene på en god måte, uten at det blir for mye stress for både rotter og eiere. Har nå hatt de i 4 dager, de er blitt litt mer vandt med menneskelukt, men langt fra tamme. Den ene er litt mer tam enn den andre, men vil helst unngå menneskekontakt. Den andre piper til de gangene vi forsøker løfte henne.

Sikkert utallige tråder som omhandler samme tema, men det blir fort mye mer personlig når man oppretter en egen tråd.

Image

Hilsen Anders og rottene (må ikke glemme kjæresten, Maya).
og Maya.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Siv M »

bare ta de opp så ofte som mulig, sett deg i sofaen med de å la de klatre på deg :cheerful: du kan også gi dem godbiter fra hånden din

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by BlackNenne »

Gensertrikset. :cheerful: Det er rett og slett å ha på seg en romslig genser og la rottene gå litt inne i ermene. Da blir de fortere vant til lukt og kroppsvarme. De tar heller ikke skade av litt mild tvangskos. :cheerful:
Prøv å ha de på skulderen mens du holder på med andre ting, de finner fort ut at det er greiest å sitte stille oppå der. :cheerful:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by WillyWonka »

Jeg bruker og ha buret på et bord rett ved sofaen, så kan de komme ut på sofaen og hilse på :) Så kan man selv også holde på med andre ting. Dere kan innrede toppen av buret også, så kan de klatre opp på buret og styre om de vil også. :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders&Rottene
Pinky
Posts: 25
Joined: 21 Jan 2013, 20:43
Location: Trondheim

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Anders&Rottene »

Jøss. Takk for kjappe og gode tilbakemeldinger.

Har hatt de litt inne i genseren. Kanskje vært litt vel forsiktig med det første, i frykt for at sosialiseringen skal gå motsatt vei. Skal sies at den ene har blitt mye roligere av seg enn den var de første dagene. Buret står rett ved bordet der vi sitter, så de kan klatre over til sofaen hos oss når de føler for det.

Hva legger du i innredet buret mer i høyden? Hun ene sover nå i høyden. Er ett brett som dekker 1/3 av buret. Huset de sover i står nede.

Får vel kjøre på med litt "tvangskos" hos rotta som er mest redd foreløbig. Leser også her på forumet at hunnrotter er mindre kosete av seg enn hannrotter, vil det si at de vil unngå kos?
og Maya.

Anders&Rottene
Pinky
Posts: 25
Joined: 21 Jan 2013, 20:43
Location: Trondheim

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Anders&Rottene »

Edit: råd til godbiter taes imot. Den minst sosiale rotta spiser det meste, mens den andre er litt vanskeligere. Mais er noe som går ned på høykant for den ene, men ikke den andre. Helst noe som er tilgjengelig i huset.
og Maya.

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by HeleneH »

Neida, de fleste hunnrotter er glade i kos, de har bare mindre tid til det ;) Jenter er mer aktive og har mye å gjøre, mens gutta er litt mer late.
Jeg har en stor flokk med jenter hjemme hos meg, og de er som regel både her og der og overalt hele tiden ;)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Jasmin »

Grønnsaker og frukt er jo noe man nesten alltid har i hus :crazy: Eller hvist dere har hund, jeg pleier og gi en liten bit med hundemat eller hundesnacks som litt ekstra. Men hundegodbiter er det de liker her i hus :grin:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Anders&Rottene
Pinky
Posts: 25
Joined: 21 Jan 2013, 20:43
Location: Trondheim

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Anders&Rottene »

Fikk med en liten pose med hundemat fra butikken, men det var ikke helt det store for rottene her i huset. Får prøve ut med litt grønnsaker.

Kjekt at de setter pris på kos. Var en stor del av grunnen til at vi gikk til anskaffelse av rotter. Har hatt 2 stk. hannrotter for en evighet tilbake, men de var allerede sosialisert da jeg fikk de.
og Maya.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by WillyWonka »

kokt egg :) mandler/nøtter :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Siv M »

nestle barne mat elsker de fleste rotter :yumm: kavring er mine veldig glad i, å nøtter med skall på, bra for tenner også, kylling og kylling ben er :yumm: :yumm:

Anders&Rottene
Pinky
Posts: 25
Joined: 21 Jan 2013, 20:43
Location: Trondheim

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Anders&Rottene »

Igjen: takk for gode svar :)

Får ta en tur på butikken i morgen. Handle inn litt av hvert, se hva de liker best. Har rottene inne i genseren nå mens jeg skriver :)
og Maya.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Crazyratlady »

Så koselig:) Det høres lovende ut! Lykke til med sosialiseringen :boing:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by WillyWonka »

Om du tenker snacks fra dyrebutikk vil jeg anbefale noe fra merket Versele-Laga. Det heter crock complete apple :) Har prøvd den med ostesmak også, men det er den med eple som er absolutt favoritten hos guttene mine :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Sosialisering av 2 stk. hunnrotter.

Post by Siv M »

du er flink dette går så bra så :cheer: gratulerer med de små å lykke til

Post Reply