Kastrering

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Kastrering

Post by monlan »

Da må jeg bare fortelle dere at Rasmus og Loffen er kastrert. Det gikk ikke lenger. Rasmus bet mannen min og da var det ingen bønn :klaskepanne: :klaskepanne: :trist2: Enten til veterinær for å få sprøyta eller for å bli kastrert.
Men også fordi han ikke likte lukta i buret. Er enig med han der. Det to forrige rottene vi har hatt var kastrert og de lukta ikke noe, bare godt, ikke fra doen heller om den ble skiftet hver 14 dag (har større do enn de trekanta jeg ser flere bruker). Men buret til Rasmus og Loffen lukter så sterkt at det må skiftes hver dag, alt. Så vi kunne ikke ha fortsett å ha de i stua. Og jeg er kompromissløs på det. Rottene skal være i stua med oss, være sammen med oss i sofaen og ellers i stua og være en del av familien så alle kan kose med og leke med. Ikke i et eget rotterom/ lekerom i kjelleren. Nå lukta det såpass etter 24 timer at det hadde vært flaut om vi fikk besøk. Og dette ble det jo mye jobb av.

Men vi kunne ikke ha de framme i sofaen heller for ungene var jo blitt redde for bitt og ville ikke ha noe med de å gjøre, spesielt Rasmus. Og så tisser/ skvetter de sånn når de går rundt om i sofaen. Tissestriper over det meste. Det går heller ikke i lengden.

Det så heller ikke ut til at Loffen ville slutte med hersinga av Rasmus. Han var rett og slett ei hormonbombe som detonerte med jevne mellomrom :hmmm:

Jeg vet at jeg skulle ha klart å fått til dette med biting, uten kastrering, med litt tid om jeg bare hadde hatt meg selv å tenke på. Og knuffing/ slossing ville sikkert også gitt seg med tida. Regner også med at lukta/ markering ville ha minka når de slutta å sloss så voldsomt. Men jeg hadde ikke tid til å vente og prøve. Så da var det ned til veterinær og klippe strengen. Det var trist å sette narkosen. Rasmus bet meg ikke da. Jeg løfta han opp og holdt han inntil meg når ho sette sprøyta i låret. Det virket som han synes det var trygt hos meg i forhold til på operasjonsbenken for han klatra opp hånda mi når jeg løfta han. I buret ville han ha glefsa etter den. Så da hadde jeg jo nådd litt inn til han.:sadpace:. Så ble han slapp og myk. Og det føles helt fælt :sob:

Operasjonen gikk fint med begge to.

Jeg setter pris på tilbakemeldinger om dette, for jeg har ikke helt god samvittighet.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Kastrering

Post by kikky »

Syntes ikke du gjorde noe gale i å få de kastrert. Stram lukt og hersing er ikke mye kos hverken for rottene eller dere. Får håpe det bedrer seg nå :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Kastrering

Post by Siv M »

hanner sin urin lukter stramt ja å ofte lukter de stramt selv også pluss at de skvetter på dere å på hverandre ofte, så forstår at du valgte å kastrere de, særlig ved tanke på bitt å slikt. Forhåpentligvis vil dere nå få noen kose gutter etter hvert, roligere og lukter mindre. :cheerful:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Kastrering

Post by kikky »

Hanrotte urin skal ikke lukte noe strammere til vanlig, ikke markerer de noe særlig heller hvis ikke det er noen "grunn" som nytt sted, rang eller hormon bølletid.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kastrering

Post by Matmor »

Lukten har nok heller vært av duftsekret enkelte hanner utsonderer når de er hormonelle. Det lukter råne, og én hannrotte er nok til å forpeste luften i en 70 kvadratmeter stor stue, har jeg funnet ut av erfaring. Det var sånn at jeg kom hjem og nesten brakk med før jeg fikk luftet... heldigvis var det i sommerhalvåret. Og der hjalp kastrering.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Kastrering

Post by Marit Fosen »

kikky wrote:Hanrotte urin skal ikke lukte noe strammere til vanlig, ikke markerer de noe særlig heller hvis ikke det er noen "grunn" som nytt sted, rang eller hormon bølletid.
Jeg skriver under på den! Jeg har 7 gutter, og her er det ingen stram lukt. Men så har jeg heller ikke hunner i nærheten som kan trigge hormonproduksjonen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Kastrering

Post by Siv M »

Jeg kan legge til at stram lukt kan ha mye med maten de får å gjøre, jeg har brukt rat complete nå en god stund å jeg synes det lukter stramt selv av jentene noen ganger :thhpt: er glad for at jeg nå venter rm1 i posten

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Kastrering

Post by Crazyratlady »

Den ene gutten min tisser over alt.. Når han er ute av buret skvetter han litt her og der, og er det en forhøyning, at det ligger noe på gulvet må det skvettes på.. Så drar han halen i det så det blir dradd utover. Ikke lett å vite hvor på gulvet man skal trø da.. Ikke så gøy akkurat, det er bare han som gjør det da, og det er nok pga han er sjefen.. :thhpt:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Kastrering

Post by monlan »

Takk for tilbakemeldinger.
Jeg viste ikke at det rottene spiser har noe å si for lukten. Interessant. Siv M, du skriver at du har bestilt en annet fór. Hva er det?

Jeg gjør det slik med foring:
Morning: ferskt fór (mais, salat, gulrot, eple mm) alt etter hva vi har av frukt og grønt. Så en hånd med Gnagerblanding SMART og en med Rat Nature slik at de har mat utover dagen. Loffen er småspist mens Rasmus har matlyst så det holder.

Om kvelden er de nå ute med meg i sofaen der de får masse godbiter av frukt og grønt. Så får de to hender med tørrfor i buret slik at de har mat utover natta.

Er det noe her som jeg bør endre på eller gi mer av? Gir bare ørlite melkeprodukter/ pasta/ potet. Det fordi Jerry og Findus ble svært overvektige for de fikk middagsrester og andre usunne saker. Tenkt jeg skulle være mer konsekvent med de nye guttene mine og gi de sunn mat. :change:

For de luktet så sterkt at fy! Men det var nok hormoner, ja. :bleh:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Kastrering

Post by monlan »

Og så får de egg og usalta kjøtt/ fisk av og til.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Kastrering

Post by Siv M »

monlan wrote:Takk for tilbakemeldinger.
Jeg viste ikke at det rottene spiser har noe å si for lukten. Interessant. Siv M, du skriver at du har bestilt en annet fór. Hva er det?

Jeg gjør det slik med foring:
Morning: ferskt fór (mais, salat, gulrot, eple mm) alt etter hva vi har av frukt og grønt. Så en hånd med Gnagerblanding SMART og en med Rat Nature slik at de har mat utover dagen. Loffen er småspist mens Rasmus har matlyst så det holder.

Om kvelden er de nå ute med meg i sofaen der de får masse godbiter av frukt og grønt. Så får de to hender med tørrfor i buret slik at de har mat utover natta.

Er det noe her som jeg bør endre på eller gi mer av? Gir bare ørlite melkeprodukter/ pasta/ potet. Det fordi Jerry og Findus ble svært overvektige for de fikk middagsrester og andre usunne saker. Tenkt jeg skulle være mer konsekvent med de nye guttene mine og gi de sunn mat. :change:

For de luktet så sterkt at fy! Men det var nok hormoner, ja. :bleh:
RM1 som de selger på nett butikken her på forumet, med dine små må du kanskje ha RM3

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Kastrering

Post by Siv M »

ikke noe feil med forings metoden du bruker som jeg kan se ihvertfall, ingen av mine likte rat nature, så jeg gikk til rat complete som de elsker , men når jeg snakket med en wollf her sa hun at hennes rotter ikke tålte det å at tisset luktet stramt av complete maten de spiste å en annen jente også klager på det samme så det må jo være noe rart

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Kastrering

Post by monlan »

Mine liker godt Rat Nature, men også billigforet på Rema. Blir ville når de hører lyden av at posene som blir åpnet.
Men de vet jo ikke om noe annet.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Kastrering

Post by Siv M »

jeg vil ikke anbefale deg å gi dem billig foret det inneholder for mye fett blant annet :smile: å er ikke riktig nærings innhold for rotter , mine rotter plukket bare ut godbitene i nature maten å lot det andre være igjen :bleh: Gå inn på matmor sin hjemme side å les litt, gutter skal ikke ha så mye proteiner i maten mener jeg det sto pga de kan få nyre problemer senere

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Kastrering

Post by Siv M »

http://matmor.info/
Les litt her

Post Reply