Kastrere en bølle?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Kastrere en bølle?

Post by Sandratravolta »

Jeg har én rotte som er ganske bøllete(Vincent), han er ikke aggressiv, men han bøller masse. Uansett hvor han går så blir det piping, boksing og romstrering. Dessuten har han bølla såpass med den nyeste rotta(Snus) at han alltid er på defensiven med de andre, virker som Vincent "mobber" Snus og er spesielt ute etter han. Det blir så mye dårlig stemning, og jeg har prøvd å ha de i forskjellige bur, men det er verst utenfor buret, og de er jo ute av buret mesteparten av dagen. Er "bølling" grunn nok for å kastrere en hannrotte? Og vil det eventuelt hjelpe noe særlig?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kastrere en bølle?

Post by Matmor »

Hvor gammel er han? Og hvor lenge har han holdt på slik? Noen hanner går nemlig igjennom en fase hvor de skal tøffe seg, men faller til ro i løpet av få uker. De kan bli verre igjen senere hvis de var unge da det startet, eller de kan bli flotte rotter. Hvis det ikke har vart mer enn en uke eller to og det ikke blir skader, ville jeg derfor kanskje ventet med å tenke kastrering. Hvis det derimot er en godt voksen rotte som har holdt på i uker eller måneder stiller det seg annerledes. Det samme hvis du ser at problemene øker.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Kastrere en bølle?

Post by Sandratravolta »

Han er vel en 6-7 måneder gammel, og han startet jo egentlig ganske tidlig med den tøffe-seg-perioden, men det virker som han trigger de andre veldig og gjør de oppspillt og i "forsvarsposisjon" hele tiden, og løper rundt for å lete etter noen å bølle med. Det hender seg at han ender opp med et sår på nesa, ellers har det vært et lite sår på halen til den minste og et lite ett på beinet til Snus, men det vet jeg ikke hvem som har gjort. Er uansett Vincent som ALLTID står for spetakkelet her i huset hvis jeg går bort for å se hva all skrikinga handler om. Dessuten er han veldig fæl til å bruke rompa si til å "dytte" de andre ned fra hylla der de har lekeplass. :(
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Kastrere en bølle?

Post by Sandratravolta »

han har bølla fælt de siste to månedene.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kastrere en bølle?

Post by Matmor »

Hvis det ikke har bedret seg på 2 måneder ville jeg ha vurdert kastrering. Han kan umulig ha det noe særlig bra med seg selv hvis han må bevise at han er strekest og tøffest hele tiden. Langvarig bølling uten sår kan sette spor på de andre rottene dine, det også. På den anne side: jeg husker ikke om du har både hanner og hunner. Hvis de står i samme rom er det en del hanner som ikke takler det så bra. Da hender det at det hjelper å sette dem lenger fra hverandre - ideelt sett i et annet rom. Hvis du har plass er det en billigere løsning enn kastrering :rat:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Kastrere en bølle?

Post by Sandratravolta »

Sjekka litt ekstra godt på de andre rottene og to av dem har visst sår på rompa, så regner med at det er han sin skyld. Jeg har bare gutter akkurat nå! Og jeg tror nok det blir kastrering, han er jo egentlig så god og snill og nysgjerrig mot oss menneskene, men er bøllete med alle de andre, og det går ganske "hardt" utover den nyeste rotta mi, han piper bare Vincent kommer bort til han, dessuten virker det som om det trigger de andre, for når han har vært bortpå og gjort sin del av bøllinga blir de andre veldig amper og skal "forsvare" seg i alle retninger, altså de piper og reiser seg opp bare så fort noen kommer bortpå dem. Men jeg syns det er så rart at Vincent bøller, for han er så liten i størrelsen, kanskje det er derfor? Kan rotter ha komplekser for størrelsen sin sånn som små veskehunder??!

Vincent har også hatt ett sår på nesa, og da lurer jeg på om det er forsvarssår? Om det er mest vanlig at de blir angrepet på rompa og forsvarer seg ved å angripe ansikt?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kastrere en bølle?

Post by Matmor »

Sår på nesa får de som oftest i forbindelse med enten boksing eller mataggresjon. Det hender at rotter blir bitt i ansiktet i forbindelse med kamp også. Derfor er er det veldig vanskelig å si om det er et "forsvarssår". Sår på rumpa oppfatter jeg som et tegn på at den skadede har vært utsatt for en dominant og aggressiv rotte, men ikke en "jeg skal drepe deg!"-rotte.

Størrelse betyr en del for rotter - så lenge de er rasjonelle. Men de som blir hormonelle er ikke så rasjonelle at det gjør noe lenger. Det spiller ingen rolle om vekten er 450 eller 650 g hvis hannen får det for seg at han er den neste herskeren i rotteverdnen...

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Kastrere en bølle?

Post by monlan »

I buret mitt så var det så og si alltid den lille Loffen som til stadighet skulle ta den mye større Rasmus. Jeg også syns det var så rart at den minste herser med den største. I naturen ellers så er det jo den største hannen som er sjefen og de mindre/ yngre hannene prøver å yppe seg med han. Men det kan jo være at Loffen gjør det som de mindre dyrene skal, altså prøve deg på den største, men så var ikke Rasmus tøff nok til å stå i mot. Vet ikke. men nå er de kastrert begge to og det er blitt mye roligere og faktisk er det Rasmus som er blitt sjefen, ser det ut som :change:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Kastrere en bølle?

Post by Sandratravolta »

I dag ble Vincent chippet! Men tar visst en stund før det har så mye effekt, så da er det bare å krysse fingrene:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Kastrere en bølle?

Post by Tonje Lenore »

Satser god effekt :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Kastrere en bølle?

Post by Sandratravolta »

Ble litt overrasket over prosessen egentlig, det var jo over på under ett minutt og jeg har en helt våken og fin rottegutt hjemme her nå! Litt fortumlet noen minutter etter, men sånn er det når rotta for første gang er på "fredagsfylla" som veterinæren kalte det. jeg var jo forberedt på å pleie en utslått slappfisk av en rottegutt i mange timer jeg.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply