gjesping

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: gjesping

Post by Siv M »

:cheer: så bra da ser ut til å gå riktig veien med guttene, gi dem tid det er det de trenger tror jeg, :cheerful: smurfine ligger bare å gnisser tenner som kose lyd når jeg koser med henne når hun er trøtt synes hun det blir for mye så flytter hun seg bare .

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Men hun ligger i fanget ditt og sover/ koser seg eller vil hun tilbake til buret eller et annet sted hun kan sove i fred?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: gjesping

Post by Siv M »

monlan wrote:Men hun ligger i fanget ditt og sover/ koser seg eller vil hun tilbake til buret eller et annet sted hun kan sove i fred?
:nei: hun har ikke ro på seg til å ligge rolig hun går inn under genseren å roter rundt litt, går ut igjen, sitter gjerne bak meg å gnisser tenner eller vasker seg, hun er veldig aktiv, så fort jeg tar henne ut så vil hun utforske :smile: jeg bruker å kose med alle sammen hver morgen når jeg går inn å ser til dem å da ligger ofte alle sammen å døser eller sover i henge køyene sine noen ganger sover hun i do hjørnet da flytter jeg henne over i en henge køye å så blir hun liggende der.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Det høres veldig likt mine gutter. De blir kanskje mer kosete når de blir eldre og latere, ev litt feitere... :giggle:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: gjesping

Post by Siv M »

det varierer litt men gutter bruker å være roligere en jenter da, det går seg nok til de er jo unge ennå. :nottelling: jeg var oppe hos mine nå å byttet i då hjørnet å ryddet opp alt klinex papir smurfine hadde rotet til over alt , de er vant med den rutinen hos meg å da får de alle litt kos samtidig, å når jeg kraslet litt med plast så kom alle stormende til for å få godbit :giggle: de fikk en tørket banan skive hver :yumm: så da jeg gikk satt alle sammen i en kurv hylle å knaste å koste seg.

Dine gutter er jo kastrert så det tar nok litt tid før de roer seg helt ned å da kan du få noen skikkelige kose gutter om du er heldig. men bruker de å sitte på fanget eller skulderen din når de spiser godbiter ute?

2runn
Pinky
Posts: 8
Joined: 04 Mar 2013, 14:06
Location: Vestfold
Contact:

Re: gjesping

Post by 2runn »

Når rotter gjesper godt, så lukker de jo ofte øynene.

Mens når de flekker tenner, så stirrer de intenst samtidig - som katter; som ikke slipper motstanderen med blikket 1/100 sekund.


Kanskje litt off topic, men: Min erfaring er at hånda aller helst og først og fremst bør forbindes med kos. Settes hånda mest i sammenheng med mat og godbiter; så biter jo rottetassen til, mye oftere... mat eller ei. Som en ren refleks.

Godt jobba, monlan! :smile2:
Om propellgutt'a Cocos og Cuddle, + Lotta og ungene (også bilder), med mer:

http://www.torunn-tangen.blogspot.no

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Takk for svar :smile2:

Han gjør slik du beskriver 2runn. Det er helt tydelig et gjesp. Han gjesper rett etter at han lukter på hånda og fortsetter å gjespe til jeg trekker den bort. Når jeg kommer med hånda så ser han på den med et tydelig "gå vekk" blikk, det samme blikket han hadde før da han bet fingeren. Nå snuser han og så gjesper. Og så snur seg litt vekk og fortsetter å gjespe, begynner ev å vaske seg. Men han biter ikke, kan ta tak i fingeren med tennene, og har pusja fingrene vekk et par ganger. Har slikka fingrene også litt et par ganger. Jeg fortsetter å gjøre det slik en gang hver kveld, helt rolig.
Han har aldri tatt feil av fingeren og mat. Når han får godbiter så er han veldig målbevist og bommer ikke. Ikke når han konkurrerer med Loffen om godbiten heller. Så når han biter i fingeren så er det for å bite. :trist2: Men det har han ikke gjort siden han ble kastrert. :cheeeers:

Er enig med deg i at det er best om hånda har med kos å gjøre. Ikke mat. Det er bare det at Rasmus jo ikke er interessert i kos og hånda er skummel når den er i buret. Ikke når Rasmus er ute. Men jeg skal la være å gi han noe godbit med hendene i buret, bare prøve å få han til å forstå at jeg bare vil klappe han. Loffen liker heller ikke kos, men det er mer "jeg har ikke tid til å ligge her, har så mye annet jeg heller vil holde på med akkurat nå". Han er ikke redd. Forstår bare ikke vitsen.

Har også oppdaget noe annet. Det er mindre skummelt for Rasmus (når han ligger i hengekøya og koser seg) om fingrene kommer litt nedenfra og klapper han på haka, hals og så opp bak ørene. Det er jo forsåvidt logisk. Klar det er mer skummelt med ei stor hånd som kommer ovenfra og ned mot han. Det er bare det at jeg har blitt bitt så mange ganger før, så det å klappe han på hake/munn/ hals har vært litt, ja.... :redd:
Noe annet positivt er at det nå går mye lettere å løfte både Loffen og Rasmus når de er ute av buret. Ingen av de piper eller spreller vilt. De liker det ikke, men det går helt fint, bare vi gjør det rolig og bøyer oss frem slik at de kan komme til tryggheten på genseren ganske fort.

Så fint å høre om jentene dine. :smile2: Du har en slik fin gjeng med søte jenter.
Jeg pleier å gi bananbiter, men tørka bananer er sikkert bedre siden de da bruker tennene.
Hver kveld så sitter de i godstolen sammen med meg og får frukt og grønnsaker. Av og til gir jeg de en og en bit slik at de skal bli glad i hånda, andre ganger legger jeg meg flat i stolen og et lite fat med godbiter helt opp til haka og så står de mot meg og spiser mens jeg snakker til de. Koselig :smile2:

Det går framover sakte men sikkert :kisses:

Er blitt veldig glad i gutta mine.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Jeg er nå ganske sikker på at Rasmus gjesper når han advarer meg mot å komme nærmere med hånda. Det er så tydelig. Han gjesper når han er trøtt også selvsagt, men da som regel bare en gang. Når han ikke vil at hånda skal komme nærmere så gjesper han igjen og igjen og viser med hele seg at han ikke liker situasjonen. Men andre ganger kommer han mot hånda for å se om jeg har noe godt til han. Da gjesper han ikke. Så setter han seg gjerne og vasker seg eller spiser (når jeg har gitt han en godbit). Da er det helt greit at jeg klapper han på ryggen og på hodet. Det er forresten en stor framgang, at jeg får klappe han når han spiser eller vasker seg :happy: . Så nå jobber vi med å finne ut av det med å like å bli klappa når han ligger å hviler. Da er han veldig skeptisk. Tydelig at dette er vanskelig for han. Og det er da han advarer med gjesping. kan også se på han at han er utrygg. Øynene litt smale og snur hodet litt til siden. Men dersom Loffen ligger inntil eller oppå han så kan jeg klappe han som regel. Loffen godtar å bli klappa uansett hvor han er. Men viser ikke så mange tegn på at han liker det. Bare ligger rolig med øynene åpne. Han har poppa en gang.

Loffen er veldig trygg nå og er lett å ha med å gjøre. Veldig nysgjerrig. Men har ikke tid til kos eller å ligge i ro når han er ute av buret. Guttene er ute hele kveldene. Fra ca 17 - 24. Buret står på et bord, inntil et skap og en lenestol. Så når vi er i hjemme så åpner vi luka på sida av buret slik at døra ligger horisontalt. Da klatrer rottene opp på buret på den ene sida. Lukker ikke døra igjen før vi legger oss. Jeg har festet noe tøybiter på sida av buret, slik at det er letter å klatre ned. Har også en stol med pute stående inntil buret der, for jeg er redd en av de (Rasmus, som er litt tung i sessen :giggle: ) skal dette ned. For å klatre ned er vist mye vanskeligere enn å klatre opp. :giggle: Så om de detter så lander de mykt. Og så lenge de ikke prøver å komme ned på gulvet så har dette fungert kjempefint selv om vi ikke er i stua hele tida og passer på. De kan ikke få gå på gulvet for da er det mye som kan bli ødelagt og mange ledninger å gnage på slik at de kan få elsjokk.
Oppå buret har de ei eske som de koser seg inni og ting å krype inn i og gjennom. Så kan de hoppe opp på skapet eller ned i stolen. Loffen liker å være litt overalt, mens Rasmus helst vil sitte inni eska. Sofagruppa vår er ca en meter fra buret, så når vi sitter i sofaen strekker vi ut armen, slik at de kan springe over til oss. Og siden de er superflinke med å bruke doen sin (ingen bæsjing eller tissing/ skvetting utenfor doen) (Rasmus skvetter litt av og til) så står de på armlenet og ser/ strekker seg i retning av buret når de er tissetrengt eller vil hjem. Da lager vi bru med arm eller fot og de springer tilbake til buret og rett i doen. Jeg er så imponert over akkurat dette. At de kan holde seg og ønsker å bruke doen.

Det går framover med oss :smile2: Takk for alle råd og alle som har skrevet om rotteadferd.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: gjesping

Post by wollf »

han flekker ikke tenner? rotter som er redde og advarer viser tennene sine
jeg har sett flere rotter "gjespe" som du kaller det men som egentlig viser tenner

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Jeg vet ikke helt. For meg ser det ut som gjesping, men uten at han strekker seg. Kan ikke se at han gjør det noe annerledes enn når han gjesper fordi han nettopp har vakna. Men da vil han også ofte strekke seg samtidig. Det gjør han ikke når han "advarer meg". Så jeg vet ikke. Det er mest logisk at han flekker tenner. Tror i alle fall at det det han ønsker å formidle, enten bevist eller instinktivt. Men så gjør han det på samme måte som når han gjesper. Loffen gjør aldri dette.

Han gjør det sjeldnere og sjeldnere nå. For det går framover med oss :jepp: Når jeg nå kommer med hånda inn til han når han ligger i hengekøya så strekker han seg først mot hånda for å lukte om der er noe godt til han der. Dersom ikke så legger han seg ned igjen og enten lar meg klappe han på rygg og hode et minutts tid for så å tydelig trekke seg unna, gå på do eller til matboksen eller noe. Andre ganger merker jeg at han ikke liker det og snur ryggen til handa og strekker seg opp mot taket eller hopper ned av hengekøya. Men han biter ikke lenger og gjesper sjelden. Ikke smale øyne når han ser handa kommer mot han heller. Mer nysjerrig på mat. Han er et lite matvrak. Spiser dobbelt så fort som Loffen og minst dobbelt så mye.

For et par dager siden lå han å hvilte i hengekøya, ikke sov. Jeg tok inn handa for å klappe han og jammen snudde han seg på ryggen og strakte seg så lang han var. OG BLE LIGGENDE SLIK, så jeg kunne klappe han på magen i minst ett minutt. Det var koselig det!! :kisses: Han poppa ikke eller gnissa tenner. Men det så ut som han kosa seg likevel.
Loffen elsker å være inne i genseren men legger seg ikke ned eller setter seg ned å vasker seg. Ingen av de sitter å vasker seg utenfor buret, ikke i sofaen heller. Da er det utforsking og lete etter mat som er interessant . Så tilbake til buret for å vaske seg eller hvile.
Når både Loffen og Rasmus ligger i hengekøya så kan jeg som regel klappe de begge to ganske så lenge. Men ikke noe popping/ gnissing enda. Mer sånn "vi får nå godta det og vente til det går over" stemning. Har hørt Loffen gnisse litt av og til og Rasmus liksom smatte med munnen og gni tennene fram og tilbake et par ganger :smile2:
Men når jeg tenker tilbake til hvordan det var da vi fikk de så har det skjedd veldig mye. Uff, Rasmus stakkars som gikk til et seriøst angrep hver gang han fikk sjansen til å nå fatt i en finger. Smale øyne og tydelig veldig stressa. Og Loffen, full av hormoner, som herja med han støtt. Nå leker de fint og koser seg sammen.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: gjesping

Post by wollf »

gjesping er en refleks og ikke en adferd som kommer som følge av en handling.
hunder kan gjespe som et dempende signal, da for å stresse ned. men det er da ikke et gjesp på samme måte som da hjernen trenger oksygen. jeg gjesper ikke som er reaksjon på noe, jeg kan ikke kontrolere det. samme med en rotte.
da mine rotter gjesper så strekker de seg altid. jeg misstenker at han gaper opp for å vise at han er litt nærvøs, og uasikker, og det er derfor det avtar etter hvert som har blir tryggere

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: gjesping

Post by tantepose »

Eller det kan være for å vise at "I am cool". :afro:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply