Skvettne rotter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Skvettne rotter

Post by WillyWonka »

Som mange har fått med seg, så har flokken min vokst og er nå på 6 stykker.
Lille blå og Tim er mors øyenstener. Prins og Charlie har også helt spesiell plass i mors hjerte.

Prins og charlie har alltid vært litt usikkre av seg. ikke noe glad i å bli løftet på. Føler at dette påvirker nye rotter som kommer i buret. Både Dodger og Oscar er skvettne. Oscar er ekstremt og jeg får ikke han tam i det hele tatt. Jeg får ikke lov til å håndtere han i det hele tatt. Dodger er heller ikke veldig interessert i håndtering. Prins og Charlie liker ikke å bli løftet, men de roer seg ned når de først er kommet ut av buret..

Noen av dere som har hatt rotter en stund som har erfaring med dette og har tips til meg?
Holder på med dem daglig, de får utetider (de er lettest å håndtere når de er løs på sofaen), gensertrikset funger ikke på dodger.. og hvertfall ikke på Oscar...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by kikky »

MÅ de bli så tamme da? Har en kar som aldri har likt å bli plukket opp, mipper hvis jeg kommer brått på og sniker unna handen. Han har riktignok blitt bedre etter kastrasjon(hissig mot burkamerat), men jeg maser ikke på han annet enn løfting inn/ut og daglig sjekk. Klapper bare på han hvis han kommer bort og som regel smyger han seg unna lanken min. Imazo totten som kom inn i "flokken" en ukes tid etter er sååå mye mer tam, henger til tider som smør i handa når jeg plukker han opp, han elsker klapp på hodet og slikt. Fikk også to nydelige ferdig tamme totter for 2 uker siden, smør i henda! Så vil ikke si at en/to nervøse og ikke særlig handtamme rotter har en slik innvirkning på de andre, noen vil rett og slett ikke bli særlig mye dulla med. Nå er det mye enklere hvis en får ferdig temmet og super menneske sosiale rotter fra oppdrettere, men til og med her er det noen som helst ikke vil bli most på, til tross for mye menneske kontakt fra tidlig alder.

Såeh, jeg kom vel egentlig frem til at jeg er uenig i at slik atferd er "smittsomt" i en flokk med ungkars rotter :cheerful:

Dog, kan mye stress ved nyinnflytninger virke negativt inn og skye rotter kan bli mer tilbaketrukne og nervøse enn før. Dette burde bedre seg når flokken har fått tid på seg til å bli mer stabil og komfortable med nye flokkmedlemmer.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by WillyWonka »

Flokken går kjempefint sammen og de tar godt vare på hverandre... men jeg vil gjerne kunne håndtere rottene mine... Oscar kan jeg ikke håndtere i det hele tatt. Han har full panikk om jeg tar han opp.. han kommer for å hente godbiter, og det er vel det eneste. Dodger er ikke veldig glad i håndtering han heller, men han lar meg kose med han i buret innimellom. Prins og charlie er mine små babyer, men føler ingen tilknyttning til Dodger og Oscar. De bare er der liksom.

Jeg har en flokk på 6, og bare 2 av dem er kosegutter. Helt greit, alle trenger ikke være det :) Prins og Charlie er mine babyer :) Men som sakt.. Jeg føler bare en liten tilknyttning til dodger og ingenting til Oscar.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by wollf »

jeg oppfatter ikke dine slik. å kjenner du de bedre enn meg. men noen rotter liker bare ikke å bli løftet. det er egentlig ikke natulig å bli tatt opp. synes alle gutta die virker rolige og snille. men mange av din har stått lenge i dyrebutikk må du huske. lille blå fikk du veldig ung

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by kikky »

Akai, da forstår jeg ikke helt hva det er du egentlig lurer på..?


Også en smiley, just incase :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by Tonje Lenore »

Det er som de andre sier her at noen rotter liker bare ikke å bli tatt på/ holdt, jeg har hatt mange som bare ikke takler å bli holdt,
og er super snille av den grunn og gjør flokken harmonisk, men de liker bare ikke å bli tatt på, respekteres det er ikke det noe
problem, men plutselig så skal du se at det endrer seg etter hvert når de vil, alt handler om de vil like å bli holdt, ikke alle
liker det og sånn er det bare :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by WillyWonka »

kikky wrote:Akai, da forstår jeg ikke helt hva det er du egentlig lurer på..?


Også en smiley, just incase :cheerful:

Du trenger ikke sette på smilyer "just in case" :D

Det jeg lurte på var tips som kunne bidra til å få rottene, særlig Oscar, litt tammere. Jeg har liksom godtatt att alle ikke kan være så kosete og selskapssyk som Lille Blå, men vil gjerne kunne håndtere dem. Lille Oscar er overhode IKKE interessert i det. han er livende redd hele tiden. Stivner til om jeg beveger meg, og bare løper om jeg er i nærheten av buret.

De er litt bedre når de er ute løs på sofaen. Er derfor Wolf ikke har det intrykket av dem :) etter at de har vært løse på sofaen, blir de litt mer imltekommende, men dodger er fortsatt ikke glad i håndtering, og Oscar vil det overhode ikke.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by kikky »

Ser du ikke har hatt de veldig lenge og at Oscar var lenge i butikk. Er det inne i buret de er skvetne og sky? Reagerer de på lyder og bevegelse utenfor buret?

Hvis ja, så ville jeg ha nærmest flyttet inn i buret sammen med de. Ikke tvinge seg på, men rett og slett bare være mye inni buret, klappe litt på de som vil bli klappet på og rydde litt smått rundt i buret. Spille litt musikk eller ha på tv'n hvis den er i samme rom, ikke høyt men slik at de blir vant til lyder. Ha på langermet genser når du skal ha de ut og se om du kan få fristet de til å klatre ut selv via armen din, da gjerne bruk en av de mer tamme som eksempel.

Når jeg først flyttet Mr.Blush og Bumle hjem(de lekte dyrebutikk maskotts på jobben min først) var de vare for lyd og bevegelser utenfor buret. Tok en stund før de fallt til ro med to pratesjuke corgis damer, ett mer åpent bur og en klåfingra mor som stadig og støtt var innom for å si hei. Mr.Blush er bløt mens Bumle er fortsatt mer tilbaketrukken og foretrekker sitt eget og andre rotters selskap mer enn mitt.

Genser triks kan garantert hjelpe på at de trives mer i ditt selskap som vil kunne forklare hvorfor de er mer åpne for kontakt ute på sofaen. Løfte trening i korte intervaller kan vel kanskje være en idee? Løfte litt rundt på de når de er ute og lufter seg, ikke høyt og ikke hold fast.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by WillyWonka »

De er mest skvettne når de er i buret ja. Oscar var litt distrahert sist han var ute. Han lukter damer da Wolf var på besøk :P men han kommer ikke så mye bort til meg. han hende han kommer å snuse, men det helst om jeg ikke ser på han.
Gensertrikset funker ikke. han får bare full panikk om jeg gjør det. men små løft for så å sette han ned igjen var ikke så dumt. Da blir han jo ikke fanget.. Jeg tror jo at han kan bli en like flott gutt som de andre, føler at det er potensiale der.. sikkert bare jeg som ikke er tålmodig nok :) Oscar har jeg hatt i to måneder, men han har bodd 1-2 mnd i dyrebutikk og var overhode ikke vandt til håndtering når jeg hentet han.. men han kommer jo for å nappe til seg en godbit om jeg har.

De fleste av mine gutter er jo gutter reddet fra dyrebutikk og hatt en veldig tøff start på livene sine, noe som sikkert preger dem. Jeg må vel bare være tålmodig. Tim og Lille Blå var ingen problemer. Og det ble jo kjekke karer av Prins og Charlie :)
Tålmodighet!
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Skvettne rotter

Post by utmeldt »

Eg har ikkje hatt rotter så altfor lenge, men derimot har alle eg har eller har hatt vore sky, skvettne, og redde. Som dine har og mine rotter tilbragt altfor lang tid i dyrebutikk ( månader, opptil eitt år)

Du har heilt rett, det er tålmodighet som må til. Og MAT. Erfaringen eg har gjort er at vegen til rotta sitt hjarte går gjennom magen hans/hennes.

Kan hende du allerede har prøvd det, men beste metoden for tillittstrening her i huset er og blir å gi mat og godbiter på skje og ikkje på fat eller frå handa. Blaut mat som rotta ikkje kan ta med seg og flykte. Mosa frukt, osv. Små mengder fleire ganger for dagen. Viktig å variere ellers går dei lei. Starter med å gi mat i luka, og etterkvart flytte skjeen lenger og lenger mot meg. Så får dei litt kos og klapp mens dei et maten.

Det tok lang tid, men no henger rottene mine klare i luka når eg nærmer meg, og enkelte er så ivrige at dei hopper rett oppå meg når eg åpner burdøra. Få av dei vart det vi kaller for koserotter, men dei virker å vere trygge på meg og sine omgivelser.

Ikkje gi opp, ein dag får du lønn for strevet! :cheer:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by WillyWonka »

Har ikke forsøkt å gi mat fra skje. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Men merker meg en ting med Oscar... Når jeg lar han komme fram å lukte på hånden min, hugger han til. I dag begynte det å blø...
Det kan jo være at han er vant til at jeg har godbiter han han derfor bare lukter litt, for så å bite. Normalt slipper han med en gang. Akkurat som han merker at det ikke er godbit men noe annet, men i dag ble det litt for hardt og han bet igjennom huden..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Skvettne rotter

Post by Siv M »

smurfine hatet å bli tatt opp når jeg fikk henne hun skrek som en stukket gris å sprellet, tok jeg hånden inn i buret så unngikk hun hånden min eller prøvde å bite, jeg brukte hansker på henne, å tvangs kosing, jeg hentet henne i fjor høst fra en tidligere eier som ga henne bort på finn,no. Jeg holdt på i flere mnd, først i år får jeg lov å kose henne, hun biter kun om jeg stikker fingeren inn mellom sprinkele på buret, av den grunn at hun var vant med å få mat å godbiter på den måten tror jeg. Hun biter ikke engang veterinæren, piper sjeldent når jeg tar henne opp, kan holde henne kjenne på henne, nusse henne på hodet osv uten at hun gjør så mye :cheerful: Jeg vet at flere mener at det er feil å bruke hansker, men det funket for meg, smurfine er i dag en mamma jente som alltid vil være i nærheten av meg når hun er ute.

Å bruke masse tid og tålmodighet er vel nøkkel ordet her, å ikke gi opp. Jeg forstår godt at du vil at du skal kunne håndtere guttene dine, det synes jeg også er litt viktig

utmeldt

Re: Skvettne rotter

Post by utmeldt »

WillyWonka wrote:Har ikke forsøkt å gi mat fra skje. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Men merker meg en ting med Oscar... Når jeg lar han komme fram å lukte på hånden min, hugger han til. I dag begynte det å blø...
Det kan jo være at han er vant til at jeg har godbiter han han derfor bare lukter litt, for så å bite. Normalt slipper han med en gang. Akkurat som han merker at det ikke er godbit men noe annet, men i dag ble det litt for hardt og han bet igjennom huden..
Å bruke mat som belønning for å oppnå ønska atferd er beskrevet her:
Trust Training for Frightened Rats http://ratfanclub.org/trust.html
Du gir mat som belønning når rotta har oppført seg slik du vil.
Eg setter meg framfor buret, og ettervart som dei kjem bort til meg får dei litt mat på skje. Etterkvart blir dei nødt å komme lenger og lenger f.eks i fanget mitt før dei får belønning. Så må rotta la seg løfte opp før ho får belønning på skje osv. Metoden har fungert bra her i huset, når du gir mat på skje kan rotta ikkje ta den med seg, men blir nødt å bli verende i din nærhet.
Psykologisk effekt, dei assosierer deg med noko positivt.
Når eg gir mat frå handa opplever eg at rotta biter lettare etter fingrane dei gongane eg ikkje har mat i handa, assosierer vel fingrane med mat. Og i og med at dei stikker av med maten etterpå, får ikkje mennesket den positive betydningen, ein oppnår kanskje til og med motsatt effekt.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by WillyWonka »

Takk :) Skal forsøke på detfra nå av :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Skvettne rotter

Post by utmeldt »

Håper det kan vere til hjelp :cheerful:
Maten må vere blaut slik at dei ikkje kan ta den med seg og stikke av. Gir berre litt og litt, ikkje heile skjea på ein gang. Gjentar heller fleire ganger. Metoden krever litt innsats og masse tålmodighet, små steg om gangen. Men det har vist seg å fungere her :cheer: Lukke til!

Post Reply