Skvettne rotter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Skvettne rotter

Post by monlan »

Gode råd.
Har ikke tenkt på det å gi de belønning når de blir løfta opp. :klaskepanne: Er veldig logisk slik som du beskriver det. Har gitt belønning for mye annet. Men ikke på det med å bli løfta :hmmm: :ratgreen: Så det skal jeg sette i gang med i kveld. Takk for tips. Også det med å gi belønningen med skje. Noe flytende som de ikke kan ta med seg. For dersom de får en stor bit av noe så er det rett tilbake til buret og nye det i fred og ro. De kan bli sittende om de får maiskorn, men bare når det vet det er mer :giggle:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

utmeldt

Re: Skvettne rotter

Post by utmeldt »

monlan wrote:Gode råd.
Har ikke tenkt på det å gi de belønning når de blir løfta opp. :klaskepanne: Er veldig logisk slik som du beskriver det. Har gitt belønning for mye annet. Men ikke på det med å bli løfta :hmmm: :ratgreen: Så det skal jeg sette i gang med i kveld. Takk for tips. Også det med å gi belønningen med skje. Noe flytende som de ikke kan ta med seg. For dersom de får en stor bit av noe så er det rett tilbake til buret og nye det i fred og ro. De kan bli sittende om de får maiskorn, men bare når det vet det er mer :giggle:

Ja, rotter elsker maiskorn. :cheerful: Pleier å gi oppdelt maiskolbe når mine skal ha mais, og eg held godt på den slik at dei ikkje kan ta den frå meg. Det hender at eg har alle rottene mine i fanget samstundes som dei gnager på kolben. :cheer:

Å gå rett på løfting har fungert dårlig i vårt tilfelle. Ein redd og skeptisk rotte vil ofte nekte å smake på maten du har på skjeen. Må bygge opp tillitt først, ved å belønne når dei kjem bort til deg utan å bli løfta. La dei klatre oppå deg utan at du løfter dei først. Gradvis tilvenning til mennesket må til.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Skvettne rotter

Post by monlan »

Takk for råd.
Vi har allerede kommet så langt at de ikke er redde for å komme til meg eller å spise i fanget (når bitene er såpass små at det liksom ikke lønner seg å springe tilbake til buret :giggle: ) Men løfting er ikke så populært. Loffen godtar det mens Rasmus springer vekk når jeg prøver. ikke så langt, bare vekk fra hånda. Han piper gjerne også. Men jeg prøvde i kveld med maiskorn som belønning. Tok maisen i munnen, lagde smattelyden som jeg lokker de med. Den skjønner de og kommer alltid springende mot meg om de er i sofaen eller kommer fram til luka om de er i buret.
Så løfta jeg opp Loffen mens jeg smatta og ga han maisen. han tok den forsiktig og faktisk spiste den mens han lå i hånda :smile2: Loffen kommer til å bli en god kosegutt når han blir eldre og roligere. han er bare SÅ god og myk. Så var det Rasmus sin tur. Gjorde det samme men jeg var litt usikker på om jeg skulletørre å la han plukke mais fra munnen. han har jo bitt meg i fingeren mange ganger før han ble kastrert. Men han har alltid tatt maten forsiktig fra fingrene. Så jeg tok sjansen. Han sto mot meg oppå buret og skjønte at det var mais/ mat på gang. Var veldig ivrig. Jeg fikk løfte han uten problem, han tok maisen forsiktig og spiste den også i hånda :sjokka: Gjorde det flere ganger med begge. Med Loffen gikk det fint hver gang, mens Rasmus prøvde å komme opp til maisen uten å bli løfta. Etterhvert som han ble litt mett så var liksom ikke mais verdt ubehaget med å bli løfta, så det ut som :cheerful: Men jeg er godt fornøyd. Takk for tipset. Skal prøve det igjen i morgen.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Skvettne rotter

Post by monlan »

Nå har vi holdt på med løftetrening ei god stund. Går bra. Begge to spiser maisen mens de er i hånda. Er bare SÅ søte da!

Fram til i det siste så har jeg løfta de med å ta en hånd på hver side og løfta opp. Det går greit nå. Men Rasmus rygger ofte før han lukter/ ser maiskornet. Så er ikke helt fortrolig med det enda. Men det er mye bedre. Loffen står helt rolig når jeg løfter han.
Nå er jeg begynt å løfte de rundt magen med ene hånda og så støtte under bakbena med den andre. Ingen av de liker det godt, men det er litt greiere for meg fordi jeg er så redd for at Rasmus skal rygge ut av hendene mine slik at jeg mister han. For han skjønner ikke at det bare er luft bak han :giggle: Har vært nære på et par ganger. For skjer det, så tar han nok skrekken og det som verre er. Ingen av de piper når jeg løfter rundt magen, slik de gjord før når jeg prøvde å løfte de på den måten. De står i ro, men du kjenner at de spenner alt av muskler og stritter i mot med beina. Men når de har fått maiskornet i munnen slapper de av og spiser rolig (eller ikke akkurat "spiser rolig", men gnafler i seg maisen på null komma niks på rotters vis, men er rolig og myk i kroppen :smile2: )

Så dette jobber vi med nå litt hver kveld, løfter opp annen hver gang, ca 5 korn på hver. Så slutter vi av og de får leke litt.

Koooooser meg med bartene mine, jeg :love: Og så er det så kjekt å kunne fortelle om framgangen til dere her på NTF. Rotter er liksom ikke noe favorittdyr for venninner eller noen ellers i familien :overrasket:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Skvettne rotter

Post by Siv M »

så fint at det går framover med guttene dine :cheerful: å at du koser deg med dem :bounce: er ingen i min familie som har rotter som favoritt heller, er helt alene om den interessen for de nydelige små dyrene dessverre, det er ikke alltid like lett.

utmeldt

Re: Skvettne rotter

Post by utmeldt »

Så bra at du ser resulter monlan :cheer:
Metoden har virka på alle rottene mine, og dei var slettes ikkje tamme då eg fekk dei i hus. Hanrotta mi hadde faktisk eit heilt års opphald i dyrebutikk bak seg før ha kom til meg. Det var så vidt han visste å gå og klatre, for å ikkje snakke om å kunne forhalde seg til mennesker. Per i dag har han fortsatt problemer med å forholde seg til andre rotter, men er svært glad i meg :cheer: popper med augene når eg og han er åleine og klør han bak øyra :cheer:

Det gjelder å ikkje gje opp. Stå på! og kos deg med rottene dine :cheerful:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvettne rotter

Post by WillyWonka »

Det er godt det fungerer. Det går ikke her.. Han kommer skjeldent fram til skjeen. han kommer nesten ikke til uansett fordi de andre guttene vil ha oppmerksomheten.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Skvettne rotter

Post by utmeldt »

Stå på og ikkje gi opp!

Tillittstreningen kan komme alle rottene dine til gode, og sjølv om den mest redde av dei ikkje kjem fram til skjeen med ein gong så lærer han etterkvart av dei andre at nå " stormer" vi dama med skjeen og at det ikkje er farleg. Så kan du enten løfte vekk dei andre etter at dei har fått sin belønning på skjeen eller gje dei godbiter som dei kan knaske på for seg sjølv slik at også Oskar får anledning til å komme fram til skjeen. Tålmodighet må til, eg hadde heller ikkje tru på at denne metoden hadde noko for seg før eg såg med mine eigne auge at det faktisk fungerte. Men det tok tid , og intens jobbing kvar dag. Du jobber med rotta på hans/hennes sine primisser, han/hun bestemmer når dei vil ha kontakt med deg, så får dei belønning. Håper virkeleg at det ordner seg for deg også :cheerful: Masse lukke til, og ikkje gi opp endå.

Post Reply