O lykke !!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

O lykke !!

Post by monlan »

I går fikk jeg endelig kose litt med Rasmus!!
Jeg har lagt ei lita pappeske oppå buret til han og Loffen. Der storkoser de seg når de har utetid på kveldene. Jeg har tatt hånda inn flere ganger og klappe litt på begge to i noen dager. Noe de har godtatt mens de vasker seg, men ikke så mye mer. Har som regel flytta seg vekk fra hånda. Rasmus kommer gjerne også med et lite pip.

Men så i går kveld var Rasmus der alene. Satt å vaska seg. Jeg gjorde som jeg alltid gjør når jeg tar hånda bort til rottene, lager lyd med fingrene (ved å gni fingrene slik at det blir litt lyd, samt å snakke med dem) slik at han hører at hånda er på veg. Da snur han seg mot den og snuser. Så vasker han seg igjen eller flytter seg. Det er det vanlige. Men i går la han seg ned, helt flatt. Først på magen. Jeg klappa han sikkert i ett minutt. Klødde han bak øret. Så la han seg på sida og strekte seg og jeg fikk klappe han på siden og litt på mangen. :cheeeers: Jeg ble kjempeglad. Prøvde igjen litt senere på kvelden og da gjorde han det samme. :cheeeers: Men den tredje gangen jeg prøvde så pep han. Da trakk jeg meg vekk med en gang og angra på at jeg BARE MÅTTE :klaskepanne: prøve å kose en gang til.

Loffen har ikke lenger noe i mot å bli løfta opp. Ligger rolig i hånda. Men har fortsatt ikke tid til kosing. Full fart. Men elsker å være under genseren, helst i armene.
Ungene er litt redde for Rasmus enda, men er blitt kjempegald i Loffen. Så han får mye oppmerksomhet.

Det går fremover og det er godt å se. Håper så inderlig at en eller begge kan bli den koseklumpen i armkroken som jeg savner fra de tidligere rottene jeg har hatt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: O lykke !!

Post by monlan »

Glemte å skrive at Rasmus gnissa tenner mens han ble klappa. Og hikka :cheer: Kunne ikke se om han poppa øyne, men tror ikke det.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: O lykke !!

Post by Siv M »

monlan wrote:Glemte å skrive at Rasmus gnissa tenner mens han ble klappa. Og hikka :cheer: Kunne ikke se om han poppa øyne, men tror ikke det.
at han gnisser tenner er ett godt tegn :cheer: mine hikker hvis de blir vekket brått :nottelling:

Moderator
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 09 Feb 2012, 20:02

Re: O lykke !!

Post by Moderator »

-Tråd flyttet til rett kategori-
Klager på moderering kan sendes til ntf@tamrotter.com. Henvendelser på PM vil ikke bli besvart.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: O lykke !!

Post by monlan »

Å beklager. Takk.

Så rart at rottene dine hikker når de blir vekket for fort. De to forrige guttene mine hikka nesten alltid når de ble kost med. :cheerful: Hikka, gnissa og poppa. Gjerne alt samtidig. :cheerful: Men gnissing og popping varte lengst.
Men det kan hende at det stemmer at hikking kom når de ble vekket... Har ikke sett den sammenhengen. Tror du at hikking derfor er et dårlig tegn og ikke et godt, "jeg koser meg" tegn? For slik jeg husker det så hikka de alltid når de ble kost med. Men hikkinga kom når de koste seg skikkelig. Trodde jeg, i alle fall. For det var når de lå inni genseren, under pleddet i sofaen eller i armkroken.
Men når jeg tenker tilbake så kan det godt være at det var de gangene jeg hentet de fra soveplassen for å kose med dem at de hikka. Altså at de ble vekket. For jeg henta Jerry hver ettermiddag og tok han med meg i sofaen for å ha han med meg på middagsluren min. Løfta han opp når han sov. Han lå ofte i sofaen og sov på dagtid når vi var hjemme. Så satte jeg han på doen så han fikk tisse (tissa alltid når han våknet, enten av seg selv eller av at jeg løfta han opp) og så under pleddet med meg. Kjempkoz for meg :kisses: Han hikka masse da. Jeg tolket det slik at nå koser han seg. Håper det stemte..
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: O lykke !!

Post by Siv M »

det er jo en slags reaksjon fra magen når man hikker, mange hikker når de blir skremt, slik er det ihvertfall for oss mennesker , tror ikke det er så ulikt for rotter heller. Jeg husker jeg hikket så ofte når jeg var liten at jeg ble skikkelig stiv i mage musklene, vet ikke hvorfor jeg hikket så mye, heldigvis vokste jeg det fra meg etter hvert. Det kan hende rottene skvetter litt når dem blir brå vekket å derfor hikker, jeg er ikke sikker

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: O lykke !!

Post by Sandratravolta »

Min eldste hikker når han blir kost med, eller hvis han blir vekket av at jeg er ved buret (selv om det ikke er brått), men han skvetter ikke ellernoe. Han hikka mer før da, da han var liten og lå inni genser og sånn. Men ingen av de andre hikker.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

2runn
Pinky
Posts: 8
Joined: 04 Mar 2013, 14:06
Location: Vestfold
Contact:

Re: O lykke !!

Post by 2runn »

Gledelig lesning - og så beskriver du det hele så godt, Monlan!

Tålmodighet (og litt til) lønner seg :jepp:

Cuddle hikker når han koser seg. Det vil si; veldig ofte :dån:
Om propellgutt'a Cocos og Cuddle, + Lotta og ungene (også bilder), med mer:

http://www.torunn-tangen.blogspot.no

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: O lykke !!

Post by monlan »

Takk for det, 2runn. Hyggelig å høre.
Jeg er ganske sikker på at Jerry (den første hannrotta vi hadde) hikka fordi han koste seg. Han pleide å hikke og poppe og gnisse mer eller mindre samtidig. Megakoste seg når han fikk grundig kos :cheer:

Har ikke fått kost noe mer med Rasmus etter den gangen. Nå ser jeg at han trekker seg meg unna meg igjen... Vi har hatt litt sånn løftetrening og belønning med maiskorn, i det siste. Tror det er litt skrekkblandet fryd for han. Jeg venter til de er litt sultne og henter frem mais. Det beste de vet. Jeg holder maisen i tennene og smatter. Når Rasmus kommer for å få, ved å strekke seg mot meg så legger en hånd på hver side av han og fingertuppene rundt baken og løfter han opp. Han rygger bakover og inn i fingrene mens jeg løfter han opp, og er rask med å gi han maisen og slipper han ned. Har har løftet han flere ganger de siste dagene men han liker det ikke enda :nei: og når han har spist en 5 - 6 korn så går han vekk. Kan nesten se på han at han ikke lenger synes maisen er verdt det å bli løfta. Loffen storkoser seg med dette og presser seg frem for å komme opp i hånda. Så han er blitt en rolig og god gutt nå. Veldig tillitsfull. Men kos er ikke aktuelt. Hakke tid. :cheerful: Han blir god når han roer seg. Men Rasmus trenger mye mer tid. Håper bare jeg rekker å få han tillitsfull før han dør fra meg slik som skjedde med Findus. Jeg brukte ett år på å få tillit hos Findus og følte at han endelig hadde det bra hos oss og så måtte han avlives pga lammelser. Helt pyton. Rottene lever så kort tid at jeg føler at jeg må skynde meg langsomt meg Rasmus. Det er litt forskjell på oss som bare har en eller to rotter og dere som har mange. Når en har mange rotter så er det jo greit å la den ene være i fred når en ser at han aller helst vil være for seg selv. En kan jo kose med en av de andre :cheer: Løsningen er kanskje å få seg flere gutter... men blir litt mer styr med vask og stell av bur når det er mange rotter. men men :smile2: Men har ikke mista motet enda. Vi SKAL bli venner, jeg og Rasmus!! Enten han vil eller ei :kiss:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: O lykke !!

Post by Sandratravolta »

Pottetrener du rottene da?? Det blir utrolig mye mindre rengjøring! Jeg bruker avispapir i bunnen og strø bare i doene. Jeg har gjort det og det har funket helt sånn passe, de tisser fortsatt over alt men bæsjer for det meste i doen (og litt i hengekøya). Virker jo som om Rasmus har blitt utrolig mye bedre da, og jeg blir så glad for at han er hos en som deg, så tålmodig og god! Tenk i en annen familie som er redde for dyr og ikke vet at de trenger litt tid, da hadde han ikke fåt levd lenge sikkert:(

Kanskje variere litt med godbitene, prøv litt sånn Rice Krispies? De er jo små i størrelse, eller sjokoladedrops som er beregnet for hund hvis de er villige til å sitte hos deg mens de spiser da (de er litt større enn maiskorn og rice krispies, men funker godt hos mine.)

Image

Image
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: O lykke !!

Post by Siv M »

puffet ris er mine veldig glad i å ukokte havre gryn, fungerer fint , mine blir løs i magen av for mye mais :bleh: når jeg trente triks med mine to store brukte jeg majones, det er dem helt ville etter men ikke så veldig sunt da :giggle:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: O lykke !!

Post by monlan »

Takk for tips. Jeg skal prøve med puffet ris i kveld, i tillegg til mais slik at godteriene blir helt uimotståelige, og majones :smile2:

Takk for fine ord Sandratravolta :smile2: De andre i familien vil ikke ha noe med han å gjøre. Kan jo forstå det, forsåvidt. Men det er trist. Uff, ja, han hadde nok blitt avlivet, stakkars. Jeg blir bare lei meg når han biter meg, ikke sint. Det er nok de som blir sinte og fornærmet som vil avlive og ikke prøve. Han biter jo fordi han er redd, ikke ondskapsfull. Eller fordi han ikke har lært seg å gi et advarende, lite bitt først. Eller fordi jeg ikke skjønner ev andre signaler som han viser. Lettere å skjønne han nå som jeg kjenner han bedre. Han kan virkelig gjøre seg skikkelig morsk uten at jeg helt kan peke på hva han gjør som er morskt. Men noe er det, med hele seg :smile2:
Loffen får masse kos og oppmerksomhet fra alle i familien og blir stadig mer fortrolig. En god gutt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply