Framskritt+ å holde rottene

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Framskritt+ å holde rottene

Post by Ninnin »

Nå er rottene mine blitt to ganske tamme små jenter.

De kommer til burdøra når jeg lager en spesiell lyd, og får godbiter. I dag kom de til meg når jeg lagde lyden på lekerommet også, og de satt oppå meg mens de koste seg meg godbit. :boing:


Når jeg skal ha de med meg opp på lekerommet, er den enkleste måten å holde genseren inntil den åpne burdøra, så hopper de inn på egenhånd, om de er i humør til det.

Noen ganger går det også fint å ta de ut av hengekøya med en hånd og så sette de på skulderen.

Men ingen av de liker å bli holdt, og de har en tendens til å stikke av når jeg prøver å løfte de ut av buret når jeg må. Jeg vil helst unngå å jage de i buret, men jeg har vært dum og gjort det noen ganger for å få de over i reserveburet når jeg må vaske det store buret.

Hvordan kan jeg lære de at å bli løftet og holdt er noe positivt? De vil ikke ta godbiter når jeg har prøvd å holde de... Og de får litt panikk. De biter ikke, men de vil bare ut av hånda så fort som mulig...

Jeg kan såklart bruke genseren som transportmiddel, men jeg tenker det er lurt å lære de det i tilfelle de må til dyrlegen, eller jeg skal sjekke de, klippe klørne o.l

Noen tips?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Framskritt+ å holde rottene

Post by Milla »

Det er ikke alle rotter som er glad i å bli løftet på. Kosh som ble kjøpt i dyrebutikk, var aldri glad i å bli løftet på. Uansett hvor mye jeg arbeidet med henne...
Hun var trygg på oss, ville være med rundt, leke, litt kos osv.
Det vi gjorde med henne var at hun fikk klatre opp etter armen og over til skulderen, da var det ingen problemer :cheer:

Det var jo tilfeller jeg måtte ta tak i henne, og da var jeg bare rask med å få henne inntill meg. Altså beina mot magen/brystkasse og jeg holdt henne bak.

Dette funket med henne... Men selv etter 2 år og 3 mnd som hun ble, likte hun ALDRI å bli løftet på.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Framskritt+ å holde rottene

Post by WillyWonka »

jeg har det samme problemet selv, men jeg fikk tips om å løfte dem, men så sette dem ned med en gang. da blir de løftet, men ikke fanget, om du skjønner :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Framskritt+ å holde rottene

Post by Ninnin »

Ja kan prøve å bare løfte de litt innimellom, og sette de ned igjen. Kanskje det kan fungere om jeg gjør det mange ganger over tid. Problemet er jo at de rygger unna og unngår hånda mi, så det er Litt vanskelig å gjennomføre uten å jage de

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Framskritt+ å holde rottene

Post by Siv M »

mine unger er veldig tullete av seg, de er ikke redd hånden min eller slikt når jeg løfter de opp men de løper gjerne rett inn i buret igjen etterpå :confused: snodige jenter men når de har kommet ut på gulvet leker de gjerne med hånden min da

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Framskritt+ å holde rottene

Post by monlan »

Veldig bra at det går fremover, at de kommer når du lokker og at de vil klarte opp til deg.

Jeg sliter også med å få mine to gutter til å godta eller helst like å bli løfta opp. Da jeg fikk de for et par mnd siden var det ikke mulig å løfte uten å enten bli bitt eller måtte ta de opp med makt. Så det å løfte opp med å ta rundt magen var liksom bare å glemme :hmmm: så jeg prøvde noe annet og det har hjulpet.

Fikk tips her på forumet om å bruke belønning. Ganske logisk egentlig men jeg hadde ikke tenkt på det. :klaskepanne:
Så jeg begynte å trene på løfting og gi belønning underveis.
Jeg tenkte at det var flere grunner til at det å bli løfta opp føles skrekkelig. Først og fremst så var guttene mine litt redde for hender og spesielt hender som kom mot dem oven i fra. Så var det ubehagelig og fryktelig skummelt å bli klipt rundt magen, for så å miste feste under bein og hale (noe som førte til at halen svaia rundt og rundt som en hjulvisp :giggle:)
Så jeg prøvde en annen måte. Lokka de med mais. Det beste godbiten de kan tenke seg. Jeg holdt maiskornet i munnen mens rotta sto forran meg, enten i burdøra eller oppå buret og var oppmerksom på meg og maisen. Så tar jeg frem begge hendene, ( Ble litt fortid og så nåtid her ser jeg :hmmm: ) en på hver side av rotta når jeg ser at han er som mest oppmerksom på maisen og strekker halsen oppover. Så tar jeg rolig hendene inntil og skyver siden på hendene liksom under rotta mens jeg løfter han opp og inntil meg. Med det samme han blir løfta vil han rygge, så fingertuppene må ligge bak rompa så de ikke rygger bak og detter ned. På denne måten mister de ikke bakkekontakten når de blir løfta.
I begynnelsen fikk de maisen før jeg løfta, bare de sto noenlunde i ro når de kjente at hendene berørte de på sida. Nå går det helt fint å løfte Loffen på denne måten, både med og uten belønning. Han er rolig og myk i kroppen, men vil ikke bli værende noe lengre i hånda enn den tiden det tar å spise opp maiskornet. Rasmus trenger mye mer tid. Han godtar som regel å bli løfta opp men han stritter i mot og rygger som oftest bakover mot fingertuppene. Han er stiv i kroppen og klorer seg fast og stresser. Men godbiten frister slik at han godtar det. Men det går fremover og han har kommet veldig langt på de ukene vi har jobbet med dette.

Kanskje du kan prøve det?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Framskritt+ å holde rottene

Post by Ninnin »

Tusen takk for grundig tips, det skal jeg prøve å få til! Masse tålmodighet og gjentakelser burde fungerer. Og mais er favorittsnacks her også, de blir helt ville av det, så det skal testes. Å ha det i munnen har jeg ikke tenkt på, veldig lurt!

Post Reply