Ny rotte som biter oss til blods.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

Vi kjøpte igår en nydelig hetterotte fa dyrebutikk. Vi fikk beskjed om at rottene var fa privat oppdrett, håndtert mye og supersnille. Vi valgte den som virket mest nysgjerrig.
Hele veien hjem og mens vi ordnet buret satt rotta inni genseren til Herr.
Vel hjemme fikk de slappe av litt i buret men Herr var svært spent på å bli kjent og ville hilse på mer. Rotta bet når han holdt hånda rolig ned mot den. Vi ville la den lukte og venne seg til oss men det ville visst ikke rotta.
Idag har den fått være i fred i ange timer men nå på kveldinga når vi ville hilse på igjen biter den både Herr og meg når vi prøver å hilse pent.

Vi har to jenter på 5 og 7 år som har gledet seg til å bli kjent med rotta, men nå lurer jeg på om dette er en tapt kamp? Er det verdt å forsette nå når den tier oss hver gang vi rolig prøver å hilse på?

Herr har god erfaring med rotter fra barndom og ungdomstid og vi har sammen hatt rotte før vi fikk barn. Opplevde aldri dette da. Rotta ble visstnok født i slutten av januar i år.

Bør vi levere den tilbake til butikken og forsøke med en ny? Vi ønsker ikke å risikere at jentene skal bli bitt i tide og utide.
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by WillyWonka »

Rotter er flokk dyr, så kan hende den føler seg utrygg nå når den er alene?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by BlackNenne »

Er det en hunn eller hann? Står den alene?

Du kan selvfølgelig levere rotta tilbake til dyrebutikken, men for rottas del, kan det bli en trist affære, da man ikke har noen garanti for hva butikken gjør med rotta. :oops:

Rotter er flokkdyr og skal ikke være alene. Så hvis hun eller han ikke har en kamerat av samme kjønn, kan det bidra til at rotta føler seg enda mer usikker.
Det er selvfølgelig vanskelig med bite-rotter og barn, men de fleste kommer seg betraktelig hvis man tar tiden til hjelp.
Fortsett med å ha rotta i genseren og i fanget, kos, godbiter og masse tid pleier å gjøre susen på de fleste.
Og en venn av samme kjønn bør rotta uansett ha. :cheerful:

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

Det er en hannrotte. Herr ville ha en rotte for å kunne ha den med overalt. Mest mulig sosial med oss mennesker. Var kanskje ikke så lurt det da?

Jeg, Fru, ville helst hatt et dverghamster så jeg er muligens negativt innstilt i utgangspunktet, men jeg ønsker virkelig ikke å ha en bitende rotte.
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Siv M »

Rotter fra dyre butikk trenger ofte mye lenger tid på å bli kjent med dere en de som er kjøpt direkte fra oppdretter :smile: bruk mye tid å tålmodighet, godbiter osv å kanskje dere etter hvert kan kjøpe en bur venn til den lille

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by wollf »

Herr&Fru wrote:Det er en hannrotte. Herr ville ha en rotte for å kunne ha den med overalt. Mest mulig sosial med oss mennesker. Var kanskje ikke så lurt det da?

Jeg, Fru, ville helst hatt et dverghamster så jeg er muligens negativt innstilt i utgangspunktet, men jeg ønsker virkelig ikke å ha en bitende rotte.

rotter blir like tamme og kanskje enda mer om de er to.
jeg har 8 stk og alle er like koserotter som elsker å sitte på skulderen mins mens jeg gjør husarbeid.
husk det at alle dyr synes det er litt skummelt å komme i nytt hjem.
men.. da du har barn er dette litt skummelt også, og iom at dere har liten erfaring med rotter kan dette kreve mye av dere.
hadde dere ikke alt kjøpt en rotte ville jeg anbefalt dere å kjøpe fra privat oppdretter. dyrebutikker kan man ikke stole på sier sanheten, og ingen særiøse oppdrettere selger til dyrebutikker.
så slik jeg ser det har du to valg. først noe som ikke er et valg er en burkamerat. rotter som sagt før har det ikke bra alene, det er skremmende og dere er ikke der dag og natt med rotten.
et tips er kanskje å skaffe deg en rotte nr 2 fra oppdretter som er trygg og glag i folk. dette kan påvirke den lille andre?
et annet tips er å skrike høyt som en rotte da den biter. da skvetter de litt og skjønner at de gjør deg vondt.

lykke til uansett og om du trenge noen tips til å finne oppdrettere i ditt område må du bare si i fra

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

BlackNenne wrote: Fortsett med å ha rotta i genseren og i fanget, kos, godbiter og masse tid pleier å gjøre susen på de fleste.
Og en venn av samme kjønn bør rotta uansett ha. :cheerful:

Må si jeg ikke akkurat har lyst til å ha rotta noe som helst sted i nærheten av kroppen nå etter å ha blitt bitt både idag og igår. Det er ikke spesielt godt.
Godt for rotta at det er lørdag og korte åpningstider ellers hadde jeg kjørt den tilbake. Herr vil jo selvfølgelig ikke det.

-Fru
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by BlackNenne »

Men han bet vel ikke da han satt i genseren og koste?
Ofte er det sånn at de biter hender og fingre som kommer i mot dem, men oppfører seg greit inni genseren.
Litt mer tid i genseren gjør at han vil føle seg tryggere på deg/dere og da vil han forhåpentligvis la vær å nappe dere i fingrene når dere har blitt bedre kjent. :cheerful: Rottebitt er vondt ja, det vet jeg alt om etter å ha hatt mange bite-rotter i årenes løp. Men de fleste gjør det av usikkerhet fremfor aggresjon etter min erfaring, hvertfall når de er så unge. Så med en del jobbing, pleier det å snu seg. :cheerful:

Men som Wollf sa, pip høyt som en rotte så han forstår at han tar i for hardt.

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

Takk for tips.
Skal prøve å få snudd min holdning til rotta nå og se om vi kan få kost litt med den. Herr gikk med rotta i hetta istad. Men så beit den etterpå. Det blør fortsatt fra fingeren hans.

Tar gjerne imot tips til oppdrettere. Kan sende om med hvor vi bor :)
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

Det er forresten en type rotte de kalte grevling har det noe å si?
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

Huskyrotta
Pinky
Posts: 5
Joined: 02 Apr 2013, 22:08

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Huskyrotta »

Med mindre den ikke har noen plager som gjør den aggressiv er det nok bare å ta tida til hjelp. Hannrotter som kommer i puberteten produserer mye testosteron, noen produserer for mye og blir dominante, aggressive og seksuelt frustrerte hvis ikke de får parret seg. Kastrering er som oftest løsningen da :smile2:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by wollf »

Den er nok for ung til kastrering. Det at de kaller den grevling viser bare hvor lite kunskap de har. Alle rottene er samme type bsre forskjellig farge og tegning. Det er nok en husky du har. Legg inn et plagg en av dere har brukt som lukter dere. Da kan han sove i den og kjenne at menneskelukt er trygt og godt

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by monlan »

Hei hei :smile2:
Ikke noe greit når rotta biter, nei.
Min Rasmus bet alle som tok fingeren inn i buret, de første ukene. Han gikk til angrep. Og bet til blods, uten noe advarende klyp med tennene først. Jeg hadde sår på fire fingre på en gang etter fire bitt på en uke. Mannen min og tenåringene ble også bitt og ville ikke ha noe mer med han å gjøre. Dette er ca to mnd siden nå. Nå biter han ikke lenger. Jeg har brukt mye tid for å få han til å forstå at jeg ikke er farlig, at jeg vil gi han mat og kos. Han er også blitt kastrert, så det har vel også hjulpet. Nå kan jeg løfte han nå uten at han hyler og gi han mat uten at han biter. Er fortsatt veldig utrygg men det går rette vegen. Så jeg vil råde deg til å gi han mye oppmerksomhet og mye godt å spise. Ha hånda inne i buret uten å klappe han. Og et godt råd som jeg fikk her på forumet; å legge klær fra dere inn i buret så han blir kjent med lukta av dere også inne i buret. Og fortsette å ha han inne i genseren.

Hvordan reagerer han på å bli løfta opp? Godtar han å bli klappa når han er ute av buret? Biter han dere også når han er ute av buret? Rasmus bet kun inne i buret, aldri ellers.

Jeg har hatt alenerotter to ganger tidligere og gjør det aldri mer!! Når jeg nå ser hvor fint mine to gutter har det sammen, både når de leker og når de hviler, så har jeg forstått at det nærmest var dyreplageri å ikke la mine to forrige gutter få ha selskap med en annen rotte. I ettertid har jeg kommet fram til at guttene mine sikkert var litt desperate etter noen å være sammen med etter alle de timene de hadde vært alene mens jeg var på skole eller på jobb eller på fest eller ute å shoppa, eller sov eller eller eller. Dette er noe jeg angrer på nå i ettertid. Så jeg trodde også at rotta ville bli mer knyttet til meg om den ikke hadde en burkamerat. Men andre har jo mange rotter, der de fleste elsker å være sammen med eieren sin.

En annen ting jeg også har funne er det at om det er kjekt med ei rotte så er det er dobbelt så kjekt å ha to rotter... :kisses: selv om mine to gutter medfører endel jobb å få tillitsfulle. Men Åh så kjekt når en ser framskritt.

Jeg tror også at rotta deres biter fordi den er redd, for de nye omgivelsene, luktene, lydene, maten, TVen, vanene i familien... Den var jo vandt med butikken og rutinene der (sammen med sine søsken?), lite lyder og rolige (hm kjedelige) forhold. Han vil sikkert bli vandt med alt dette nye etter ei stund, og vant til å være alene i buret om det blir slik. Men jeg er rimelig sikker på at han vil få det tryggere og bedre om han hadde en burkamerat. Men da en tillitsfull en, fra oppdretter. Mine gutter kommer også fra Zoobutikk...

Lykke til. Håper det ordner seg :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by BlackNenne »

Herr&Fru wrote:Det er forresten en type rotte de kalte grevling har det noe å si?
Det var jo et snodig navn. Jeg antar det er et kallenavn for varianten husky. :cheerful:
Begrepet "hetterotte" er også et kallenavn dyrebutikkene har gitt rottene, og de bruker det ofte på alle de forskjellige variantene, selv om den best beskriver hooded-tegningen. Men de er tamrotter alle sammen, og farger og varianter har ingenting å si på rottas adferd. :cheerful:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Matmor »

Jeg har liten erfaring med så unge rotter som biter til blods. Det er ikke noe jeg oppfatter som normalt for en rotte som har vært sosialisert, i og med at det ikke har skjedd med noen av dem som har vært innom dørene her - og det begynner jo å bli noen ti-talls. Og fordi det er så sjeldent,lurer jeg alltid på om det kan være at rotta er syk eller har smerter. Spesiellt når jeg leser resten av det du skriver:
Det er forresten en type rotte de kalte grevling har det noe å si?
Saken er at det finnes en pelstegning på rotter som kalles badger på engelsk. Det er ikke slik at badger-rotter er mer aggressive enn andre rotter, men badger-rotter er mer utsatt for en smertefull, arvelig sykdom enn rotter uten denne pelstegningen. Sykdommen kalles megacolon og har dukket opp i minst to kull levert til dyrebutikk her på østlandet det siste året.

Kan du få lagt ut bilde av rotta slik at vi kan se hvordan den ser ut? Og vet du hvordan det er med avføringen hans - er det bløt og illeluktende hele tiden, eller tørr og hard rett som det er? Hvis Mannen i huset har hatt rotte før, vet han nok omtrent hva som er vanlig.
og blir dominante, aggressive og seksuelt frustrerte hvis ikke de får parret seg.
Som Wollf skrev, han skal være litt ung til det. Hvis han er født i slutten av januar er han bare 2 1/2måned gammel, og det er ikke sannsynlig at han blir hormonellt aggressiv før han er i alle fall 4 måneder.

Det hjelper forøvrig ikke nødvendigvis å parre disse hormonbombene - det kan faktisk gjøre ting verre, eller utløse problemer hos en tidligere rolig hannrotte. Dessuten er det ikke gode avlskandidater med tanke på å produsere rotter som fungerer i flokk. Jeg tror ikke Huskyrotta mener at parring er en løsning, men jeg tenkte jeg måtte nevne det siden noen kan lese dette og få feil inntrykk...

Post Reply