Hør på lyden fra smurfine

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »



prat eller verre i lvi sin :huh:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »

Hun har ikke hørt slik ut før altså

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by tantepose »

Hører ikke noe jeg,annet enn knaskingen hennes.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »

rart jeg hørte det tydelig der jeg satt mulig lyden fra tlf er svak, var nesten redd dette kunne skje at bare jeg hørte de :bleh: men det er små pipelyder som virker kommer fra nesen hennes når hun snuser rundt

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »

hvis ingen hører noe kan tråden stenges eller slettes

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by wollf »

jeg hører noe og misstenker at det er prat

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »

mulig du har rett Wollf , hun har aldri pratet før må være noe hun har begynt med nå da hvis det er prat er jo det en lettelse å tråden føres over i adferd i stedet :nottelling:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by WillyWonka »

Stort sett bare støy, men hørte noe som kunne minne om prat :) men vanskelig å vurdere ut fra videoen :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »

Ja er ikke lett å få med seg riktig lyd :sarcastic:

utmeldt

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by utmeldt »

Litt vanskeleg å høyre, men det eg ser og høyrer er at lydane følger pusten når ho snuser, og for meg høyres det meir ut som tett nase enn prating. Har forresten aldri høyrt eller lest om at rotter kan prate med lyder som er hørbare for mennesker. Hadde vore spennande å få vite meir om denne teorien :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »

iwonamo wrote:Litt vanskeleg å høyre, men det eg ser og høyrer er at lydane følger pusten når ho snuser, og for meg høyres det meir ut som tett nase enn prating. Har forresten aldri høyrt eller lest om at rotter kan prate med lyder som er hørbare for mennesker. Hadde vore spennande å få vite meir om denne teorien :cheerful:
Ja det er det jeg synes det høres ut som også at lyden kommer samtidig når hun snuser, men joda jeg har to på 18 uker som prater veldig med svak veldig lav og grynte lyd nesten jeg hører det pga at de bare har den lyden når jeg har dem på skulderen eller nede i genseren.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by wollf »

Thomas på stend fortalte om dette på et rottetreff. Kommer nok info etter hvert. Men tett nese kommer ikke kun da rotta er ute og løper og stopper da den er i buret. Gneis er stille hele tiden til man løfter henbe. Lyden kommer ikke fra lunge eller nese men stemmebåndet.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by Siv M »

interessant tema egentlig, jeg har fortsatt ikke hørt denne lyden fra henne når hun er i buret, å heller noe til den lyden når hun er ute sammen med de andre, jeg hadde alle ute nå, alle ville ut på lufting å da kom det bare pingle pip fra henne når ungene prøvde å stjele nøtt fra henne å litt nysing inne i mellom, er nesten så det virker som hun bare prater hørbart når hun har meg alene hehe

utmeldt

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by utmeldt »

wollf wrote:Thomas på stend fortalte om dette på et rottetreff. Kommer nok info etter hvert. Men tett nese kommer ikke kun da rotta er ute og løper og stopper da den er i buret. Gneis er stille hele tiden til man løfter henbe. Lyden kommer ikke fra lunge eller nese men stemmebåndet.
Utfrå det eg har lest om rotter på nett o.l skal friske rotter vere stille, med få unntak og då meiner eg korte lyder som reaksjon på noko f. eks piping som varsellyd eller svar. Vil ikkje påstå at eg har rett for eg er ingen dyrlege, men eg vil påstå at det er forskjell på å puste i ro og i aktivitet eller når ein blir utsett for stress. Det er ikkje sikkert at det er direkte forhold i nasen som forårsaker lydane, kan og vere forandringer/sjukdom i luftvegane/lungane. Mange av rottene er jo infisert med mysoplasma som jobber i systemet i varierande grad og kan føre til patologiske forandringer i luftvegane. Merker og på rottene mine at dei puster raskare og med meir kraft når dei blir løfta opp, blir meir luftgjennomstrøyming då, høyres nesten ut som pesing.( Har og jobba mykje med mennesker med KOLS/lungesjukdommer, og ein merker stor forskjell på pusten og lydane når dei er i ro eller i aktivitet og når dei er avslappa eller engstelege).


Spennande diskusjon, eg gleder meg til å lese kva dere har kome fram til. :cheer: Har du noko litteratur anbefaling om dette med prating?, kan tenke meg å lese litt om det.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Hør på lyden fra smurfine

Post by monlan »

Jeg syns jeg hørte noe i starten på filmen, en lyd som følger pusten hennes. Rasmus gjør det samme av og til, når han også er ute av buret og lukter intenst etter noe godt i lufta eller er veldig ivrig eller stressa. Aldri i buret. Det virker liksom som en lyd som blir laget av en busemann :giggle: i nesa. Slik at det kun er lyd på ut eller innpust, liksom.

Fine Smurfine :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply