Økende dominans!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Økende dominans!

Post by Troika »

Har 2 rottegutter (ingen ho). Dem kom hit for 1,5 mnd siden. Dem er rundt 5 mnd nå.
Det begynte med at Hugin skulle bestemme og slikket Munin masse. Munin piper ganske lett av slik oppførsel og trekker seg unna.
Dem har nesten konsekvent ligget mest på hver sin ende av buret, sjelden sammen.
Domineringen til Hugin fortsatte og øker hele tiden, han slikker, hopper og bøller skikkelig. Munin skriker mange ganger i løpet av hele døgnet.
Jeg snakket med noen som kunne mer enn meg og ble anbefalt kastrering, da hun mente at Munin antagelig vil bli lei en dag og kanskje ta skikkelig igjen. Har egentlig fryktelig lite lyst å kastrere, jeg har ikke inntrykk av at klinikken har mye erfaring med rotter generelt.

I natt skjedde det selvsagt.. Hugin yppa som vanlig og Munin datt ned av hengekøya med et brak. Hugin hopper ned etter Munin.. Munin prøvde komme unna og klatra opp til etasjen og igjen gikk det med et brak ned i burbunnen. Munin fikk nok og gikk til forsvar! Han bet flere ganger og det ble mye skriking. Munin fortsetter og jeg går inn for å skille dem! Tar Munin ut av buret, mens jeg tenker på hva jeg skal gjøre.. Satt han inn igjen etter en stund og da virket ting rolig akkurat da, men Munin ville ikke inn i buret for Hugin var ved siden av luken.
Han gikk inn og jeg har fulgt med siden. Det pågår fortsatt knuffing fra Hugin og jeg er redd dem skal fly i hverandre igjen. Ble ikke noen store skader, men jeg er seriøst redd for at en dag smeller det skikkelig!

Konflikten øker hele tiden synes jeg og dem deler et bur på størrelse med et jenny bur.

Noen råd??

Bør jeg ha dem under oppsikt mest mulig? Skille dem eller ikke bryte inn? Hvis man skulle gjøre noe, kastrere/skip vil det være sannsynlig med effekt og må i så fall begge behandles? Hva skjer hvis Hugin blir kastrert, vil Munin bli høyst på rangstigen da uansett?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Økende dominans!

Post by Matmor »

Jeg ville uansett råde til å kastrere Hugin fordi jeg regner med at problemene ikke vil gi seg på mange måneder. Du har jo allerede sett at broren ikke takler å bli presset, og det blir sikkert ikke bedre når de blir enda større og tøffere. Men det er en viss sjanse for at Munin vil reagerer med å hevne seg for tidligere plaging når Hugin blir mindre tøff i trynet etter kastreringen. Det er en av grunnene til at jeg foretrekker å kastrere tidlig når problemene dukker opp: de har en tendens til å forplante seg!

Jeg ville ha valgt tradisjonell kastrering, ikke hormonell behandling. Chipping (altså å sette inn en homonchip) tar lenger tid før det får effekt, og slutter å virke etter noen måneder, slik at det blir mye dyrere og mindre sikkert enn hormonbehandling.

Du har ikke skrevet i profilen din hvor du holder til i landet. Hvis klinikken din ikke har erfaring med kastrering, kan det jo hende at det er andre i nærheten som har det. Det er noe du kan spørre om her inne :rat:

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Økende dominans!

Post by Troika »

Takk for svar :)

Ja jeg skjønner det og var som jeg tenkte at det er bedre prognose for å lykkes med fysisk kastrering.
Bor utenfor Bodø, så det er et stykke til en annen klinikk enn dem to som er her.

Dem sa dem kunne gjennomføre kastrering og at dem da måtte være to om inngrepet siden anestesien var så vanskelig? Sku ha 1400 pr rotte, så hvis jeg skulle ta begge vil jeg jo helst at det skal være gode muligheter for mer harmoni. Det er ikke noe galt i prisen, veterinærbesøk koster men det betyr jo litt hva man får igjen :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Økende dominans!

Post by Matmor »

Det er vanlig at veterinæren har assistanse under operasjoner, og selvfølgelig fordyrer det inngrepene. Hvis de bruker gassnarkose (det tryggeste) trengs det en som passer på anestesien hele tiden, og selv om de ikke bruker gassnarkose trenger veterinæren fote en håndtlanger for å arbeide effektivt.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Økende dominans!

Post by monlan »

Jeg synes 1400 for hver rotte for kastrering høres svært mye ut. Jeg tror jeg betalte ca 600 da jeg kastrerte Rasmus og Loffen. For begge to. Ble svært positivt overrasket da jeg skulle betale. Hadde forventet en mye høyere pris.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Økende dominans!

Post by Crazyratlady »

Jeg synes og det var mye. Da jeg vurderte å kastrere 2 av mine rotter forhørte jeg meg litt rundt her i området på priser og erfaringer på klinikkene. Den ene plassen skulle de ha 790 per rotte, og den andre plassen skulle de ha 850 per rotte. Prisen de hadde var samme som kastrering av katt, kanin og marsvin.
monlan wrote:Jeg synes 1400 for hver rotte for kastrering høres svært mye ut. Jeg tror jeg betalte ca 600 da jeg kastrerte Rasmus og Loffen. For begge to. Ble svært positivt overrasket da jeg skulle betale. Hadde forventet en mye høyere pris.
Du var heldig med pris da monlan :)

Men sto jo nettopp en artikkel i VG om prisforskjeller hos veterinærer, de varierer svært mye. Så er vel bare sånn det er..

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Økende dominans!

Post by Troika »

Munin kryper lang bunnen i buret noen ganger, vet ikke helt hva det betyr?
Andre midlertidige løsninger? Hva gjør jeg, sette dem i hver sitt bur eller andre forslag til hva som kan få dem på bedre tanker? Det blir jo bare verre :(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Økende dominans!

Post by wollf »

Har han bitt sår?

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Økende dominans!

Post by Troika »

Ja noen småsår, men vanskelig å se under pelsen. Så om det er at Hugin har bitt/klyper han eller kloring, vet ikke. Det er ikke blitt noen mer alvorlige bitt, hvor jeg har sett blod eller sånn.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Økende dominans!

Post by wollf »

jeg synes ikke det høres så jævlig ut. de er unge, prøver å rette seg i hvem som er alfra, og midt i puberteten. hunder, katter, rotter og alle andre dyr blir slik. så lenge de ikke skader noen ser jeg ikke grunn til å vente litt med det

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Økende dominans!

Post by Matmor »

Munin kryper lang bunnen i buret noen ganger, vet ikke helt hva det betyr?
Du må nesten se an hele kroppsspråket hans og situasjonen for å klare å tolke det. Kanskje han kryper fordi han vil signalisere underdanighet. I så tilfelle legger han på ørene og gjør seg liten og uunselig. Kanskje han er i ferd med å "få hormoner".

Hvis du går inn på sidene mine under Adferd, Kroppsspråk vil du finne nr. 5 og nr. 8. Den første har et filmklipp som heter magemarkering. Under 8 ser du et bilde av en rotte som signaliserer at han er underdaning (Fryse, tonic immobility).

Post Reply