Piping under 'leking'.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ovse
Pinky
Posts: 8
Joined: 30 Apr 2013, 10:21
Location: Oslo

Piping under 'leking'.

Post by ovse »

Mine to omplasserte hunner (åtte uker) ser ut til å leke litt voldsomt med hverandre. Jeg hører ofte piping under 'kampen'. Hvordan kan jeg lettere skille mellom hva som er ekte smerte/redsel og hva som er en del av leken? De ser ut til å trives veldig godt sammen bortsett fra den litt voldsomme omgangen engang i blant. Jeg blir litt urolig - jeg vet ikke om jeg bør stanse det eller ikke. Har aldri hatt hunner eller rotter yngre enn tre måneder tidligere. Synes også det var lettere å forstå når jeg burde gripe inn med hannene.
I buret: Tre hunner - to fra omplassering, èn fra Navistars Bilmerker.
Utenfor buret: Tre hanner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Piping under 'leking'.

Post by Siv M »

det er nok en en liten krangel om hvem som skal være alfa i flokken tenker jeg, det bruker å gå over av seg selv :cheerful: høres ofte verre ut en det det er, hold bare ett øye med de du

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Piping under 'leking'.

Post by Tonje Lenore »

hvis det er piping er det ikke noe ille, men hører du hyl og skikkelig skrik er det noe annet :)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Piping under 'leking'.

Post by Anniken.HH »

Du hører forskjell, tro meg :P
Du kan også se etter om de har bustepels når de krangler, det var gjenre ''call-signet'' mitt på at jeg måtte skille gutta ^^'
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Piping under 'leking'.

Post by wollf »

Høres ut som de leker. Da blir det mye lyd. Er det smerte blir små piping til hjerteskjærende skrik. Litt nipp nipp lyder er bare prat

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Piping under 'leking'.

Post by wollf »

Høres ut som de leker. Da blir det mye lyd. Er det smerte blir små piping til hjerteskjærende skrik. Litt nipp nipp lyder er bare prat

ovse
Pinky
Posts: 8
Joined: 30 Apr 2013, 10:21
Location: Oslo

Re: Piping under 'leking'.

Post by ovse »

Godt å høre, takk for svar. Da er de nok gode venner, slik søstre skal være. Jeg har heller ikke hatt rotter fra samme kull tidligere. Trodde ikke det ville bli en kamp om dominans mellom søsken, men de er vel akkurat som oss mennesker. :-)
I buret: Tre hunner - to fra omplassering, èn fra Navistars Bilmerker.
Utenfor buret: Tre hanner.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Piping under 'leking'.

Post by Tonje Lenore »

søskenkjærlighet har sine dager, både gode som dårlige :giggle:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

ovse
Pinky
Posts: 8
Joined: 30 Apr 2013, 10:21
Location: Oslo

Re: Piping under 'leking'.

Post by ovse »

Men er rotter fra samme kull stort sett bedre venner enn fremmede rotter?
I buret: Tre hunner - to fra omplassering, èn fra Navistars Bilmerker.
Utenfor buret: Tre hanner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Piping under 'leking'.

Post by Siv M »

det kommer nok litt an på om det er gutter eller jenter kanskje, men jeg vil tro de kan bli like gode venner om man er fra ulike kull som med søsken :smile:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Piping under 'leking'.

Post by Anniken.HH »

også har du noen rotter som bare ikke går sammen, slik som mennesker.
Jeg ser for meg at et tilskudd i flokken blir som når noen i familien min gifter seg med noen som har barn fra før av.
De blir familie, men ikke alle kan være perlevenner :P
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Piping under 'leking'.

Post by Milla »

Tror ikke det har så mye med slekt å gjøre. Rotter som alltid har vært sammen vil nok ha en sterkt bånd, men om de blir skilt trenger det ikke å bety at de vil gå godt sammen i ettertid.

Jeg hadde to søstre da jeg flyttet inn i den nye leiligheten for 1 år siden. De hadde alltid vært sammen, og de hadde aldri kranglet mellom hverandre. Men når vi flyttet til ny leilighet, så begynte de med litt dominans ovenfor hverandre. Nesten som at dominans leken begynte på nytt da vi flyttet.

Nå har jeg to bebiser som kom for ikke så lenge siden, og her pipes det og lekes hele tiden. Det er skriking og hyl du burde var for, og bare sjekke. Burde ikke blande deg om det ikke skjer noe skade på dem, kan gjøre vondt verre og at det forsetter mye lenger enn det, det trenger.
Bare se etter aggresjon mellom de to, men jenter er veldig lette og skjer veldig sjelden skade. Sjekk ut matmor.info , her står det en god del om tegn ved aggresjon ;) Veldig mye nyttig informasjon.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply