Albinojente som klyper i fingre

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Albinojente som klyper i fingre

Post by Sandratravolta »

Har ei albinojente som er veldig fæl til å klype/bite i fingre. Det er ikke varselbitt, og hun er ikke redd, det gjør ikke så vondt og det går ikke gjennom huden. Men hun gnager på alle fingrene, og klyper tak gjennom sprinklene. Er det fordi hun ser dårligere??

Jeg har prøvd å lage pipelyd når hun gjør det, og det har absolutt ingen effekt. Har også prøvd å blåse på henne hver gang hun klyper tak, og da gir hun seg, men så starter hun på igjen. Har noen andre noen tips for å få henne til å slutte? Øver masse med blåsingen, men hun har litt vondt for å lære. Og jeg vil liksom ikke sende henne videre (omplassering) før hun har gitt seg med dette, da det ikke er så ålreit da det kan virke som om hun har tenkt til å bite hardt, siden hun faktisk tar i en del da hun klyper/biter tak. Hun sitter ikke lenge i fingrene, men biter i én og én finger etter tur, og er veldig ivrig på dette.

I buret er det både trepinner, gnagesteiner, gnagetrebiter fra dyrebutikk og sånne vegetabilske tyggegodterier. Så gnagebehovet burde være mer enn godt nok dekket.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Siv M »

biter hun i fingrene når hun er ute også eller bare mellom sprinklene ?

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Sandratravolta »

Gjennom sprinklene, ute av buret, og hvert fall hvis jeg har hele hånden inni buret - da går hun bananas.....
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Siv M »

hmmm mange rotter liker ikke å bli tatt på med hånden, hvis de er redd for hånden eller slikt, men hvis hun ikke er redd så ville jeg vennet henne av med det ved å si strengt nei å flytte hånden, hver gang hun prøver, dette må gjentas hver gang hun prøver seg, en periode fremover.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Sandratravolta »

Hun er ikke redd, og det er ikke ordentlig biting. Det er mer sånn gnaging som om alle fingrene skulle vært godbiter.. Virker som om hun spiser på alle for å sjekke om det kaaanskje er noe hun kan spise..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Siv M »

sikker på at det ikke er slik hun leker med fingrene dine da :) zelma leker med mine fingre, små biter forsiktig på de å synes det er gøy når jeg leker med henne med fingrene

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Snow »

Jeg har akkurat kjøpt mine to rottejenter fra dyrebutikken. De hadde problemer med å få solgt dem pga at den ene jenta hadde dette problemet! Det er akkurat som du beskriver det.
De er vel ca 5-6 mnd gamle å jeg følte at jeg måtte redde dem fra et kjedelig liv i butikken.... Jeg håper på å få vendt henne av denne tendensen til å bite fingrene, jeg får se hvordan det går og håpe på det beste! :)

Hvordan er rotten din nå? Har det blitt noen forbedringer?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Siv M »

Snow wrote:Jeg har akkurat kjøpt mine to rottejenter fra dyrebutikken. De hadde problemer med å få solgt dem pga at den ene jenta hadde dette problemet! Det er akkurat som du beskriver det.
De er vel ca 5-6 mnd gamle å jeg følte at jeg måtte redde dem fra et kjedelig liv i butikken.... Jeg håper på å få vendt henne av denne tendensen til å bite fingrene, jeg får se hvordan det går og håpe på det beste! :)

Hvordan er rotten din nå? Har det blitt noen forbedringer?
gratulerer med dine to, flott gjort å redde de fra dyre butikken :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Siv M »

Sandratravolta wrote:Hun er ikke redd, og det er ikke ordentlig biting. Det er mer sånn gnaging som om alle fingrene skulle vært godbiter.. Virker som om hun spiser på alle for å sjekke om det kaaanskje er noe hun kan spise..
hvordan går det? biter hun ennå eller har hun roet seg ned med det å gått seg til ?

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Sandratravolta »

Nei, hun klyper meg fortsatt i fingrene, men jeg mistenker at hun nesten er så godt som blind, det gjør heldigvis ikke vondt da, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det, prøver jo å ta vekk hendene hele tiden, men det hjelper ikke! Eller, hun "biter" mer forsiktig nå da, både med godbiter og i fingre, så det går jo greit..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Siv M »

stakkar jente da, da må du tilberede buret hennes så hun ikke detter å slår seg å slikt, henge opp store henge køyer som går fra ene bur siden til den andre osv :)

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Sandratravolta »

går helt fint, hun lukter og værer seg frem over alt og faller aldri.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Anniken.HH »

Diesel nappet etter fingrene mine i starten. Når jeg trakk hendene mine bort kunne det bli små risp i huden, også leste jeg et sted her at man ikke skulle trekke til seg hånden, men heller pipe til de slipper. Det funket fint med Diesel, og han han napper så og si aldri nå, med mindre han skvetter veldig.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Sandratravolta »

Jeg har lagd pipelyder i mange timer, blåst på henne i enda flere timer. Hun slipper, og så begynner hun igjen - alle fingrene - en etter en! Og så starter hun på nytt igjen. Har dyttet henne unna, sagt "nei" og "NEI!!!", dratt fingre unna og noen ganger har jeg bare latt henne holde på til hun er ferdig :-p siste har faktisk funket best. Hun klyper ikke noe særlig utenfor buret, ikkenoe i det hele tatt tror jeg, bare inni. Hun biter ikke når hun er redd heller.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Albinojente som klyper i fingre

Post by Tonje Lenore »

Hvorfor skal du stikke fingre gjennom buret?

Kom over en interessant artikkel om hvorfor rotter napper/klyper i fingrene våre
(står på engelsk)

http://www.joinrats.com/EarningTrust/Ra ... &k=PfhHwFb
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply