Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

I dag gikk intro mye bedre enn tidligere. Mais gjorde susen. Takk for tipset, matmor!!

I begynnelsen ville de ikke smake på maisen, var bare opptatt av hverandre. Ca 10 sek. Så spiste de med god apetitt. Jeg ga litt og litt. Loffen sprang rundt og så ut til å ville herje med Ed på samme måte som han herjet med Rasmus. Men det var ikke Ed interessert i. Han liksom skvatt til en gang og da sluttet Loffen og la seg halvvegs på ryggen før han gikk videre. Så spiste de mer mais og liksom snuste rundt på teppet og på hverandres bakdeler. Men ingen tegn til at Ed blåste seg opp (Urokråka, når jeg skriver Ed så er det han som jo egentlig heter Charlie) eller slo med halen. Bare en gang så så jeg at han brått stoppet opp når Loffen kom bak fra og ville snuse og da stoppet også Loffen og de liksom skulte på hverandre uten å se på hverandre. Jeg lagde smattelyden som også Ed har lært seg at betyr mat (det gikk bare ett døgn etter at han og Charlie kom til oss før de forsto lokkelyden) og ga de hver sin mais og da var det over. Jeg bør nok være forsiktig med dette så fingrene ikke kommer i veien om de ryker sammen. Men på en annen side så vil sikkert jeg tåle et bitt bedre enn dem. Men har ikke så lyst på bitt jeg heller.

Men i allefall så gikk det veldig bra i ca 3 min og da løftet jeg opp Loffen, ga han masse mais og kos og satte han tilbake på plassen sin i skapet. Så fikk Ed masse kos og mer mais og jeg hentet jeg Charlie så han også fikk være i sofaen og få mais. Så at Charlie snuste veldig på teppet. Håper at han etterhvert som Ed og Loffen forhåpentligvis blir venner så vil Charlie kjenne lukten av Loffen på Ed og at han da lettere vil takle intro når den tid kommer.

Men Charlie reiser bust og gnisser tenner når Loffen er i nærheten og det bekymrer meg litt.

Men er kjempeglad for at det gikk så mye bedre med introen i dag. Men Ed og Loffen.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Sandratravolta wrote:Finnes ting som fjerner tiss og sånn for valper hvert fall, pleier å fjerne tisset til rotter også (for sofaen)
Vi har skinnsofa så jeg har bare vasket med vann. Det går fint for en periode, men ikke i lengden. Hva heter det som du bruker til å fjerne tiss fra valper?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Urine OFF heter det jeg har brukt, ellers har de fleste dyrebutikker ting som fjerner tiss, siden når man får valp i hus blir det jo mye tissing inne! Jeg bestilte sånn UV-lykt fra ebay, som lyser blått i mørket og viser helt tydelig hvor det er tissedammer.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

UV lamper som viser tissedammer? Da har jeg lært enda noe nytt i dag :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Ja! sånn uv black light! Du har vel sett på krimserier? Der lyser de over laken og så vises væske, samma med tiss! hehe
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Åja. :smile2: Takk for tips.
Får håpe mannen min aldri får tak i en slik og lyser rundt om på stoler og sofaen... Da får han hetta :mad: Og jeg får et forklaringsproblem. :hiding: Eller helst Ed og Charlie :glise:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

I dag gikk det bare SÅ bra med introen!!! :cheeeers:

I går og i forgårs så avsluttet jeg introen før det endte i kamp. Mens de spiste mais. I går var de lenger sammen enn dagen før. Flere ganger så hadde de små uenigheter, men det endte ikke i kamp. Men jeg lot de bare være sammen i noen minutter før jeg avsluttet.

Men i dag gikk det kjempefint. Først møttes Ed og Loffen. Det ble mye snusing før de ville smake på maisen. Men så skjedde noe nytt. Ed krøp med nesa og hodet under haka på Loffen, som sto i ro. Så la Ed seg på ryggen... :hæ: Uten at Loffen prøvde å dominere han. Veldig rart. Dette gjentok seg tre fire ganger. Det var lite eller ingen bustepels og ingen børsting med halen. Så løp begge omkring i sofaen eller ville klatre opp til meg om jeg sto ved siden av eller gå på meg når jeg satt i sofaen. Jeg passet på så ikke en av dem skulle bli trengt opp i et hjørne bak ryggen min eller andre steder. Var litt bekymret når de satt i fanget mitt og snuste på hverandre. Jeg holdt hele tiden en håndduk i hånda, klar til å kaste over dem om det ble kamp. Etter ca 10 min så hadde det ikke blitt slossing!!! :cheeeers: Bare en gang var stemningen nært nullpunktet. Da hadde de snust intenst på hverandre og Loffen kom halvvegs på ryggen og han pep sterkt en gang og hoppet litt til. Da stoppet begge opp, leeeeeenge, og sto helt urørlige mens de så i hver sin retning. Loffen under og Ed delvis over. Ed hadde blåst seg opp og så truende ut. Jeg hadde hjertet langt opp i halsen og tenkte at nå går det galt. Men så begynte de saaaaakte å røre på seg og flytte seg fra hverandre. :cheer: De fikk enda mer mais og masse ros/ kos.

Så hentet jeg Charlie... Forrige gang Charlie og Loffen møttes ble det full slosskamp etter bare få sekunder. Så nå var jeg veldig bekymret. Men siden det hadde gått så bra med Ed og Loffen så ville jeg prøve å se om det gikk bedre når Charlie var sammen med Ed når han møtte Loffen igjen. Samt at jeg hadde drysset mais ut over sofaen. Det gikk bare kjempefint! Faktisk ingen bustepels. De møttes og snuste, spiste mais og løp litt rundt. Men jeg merket at Loffen nå ble stresset. han ble mer intens i forsøket om å komme seg inn i genseren min eller å klatre opp etter meg. Så kan var nok utrygg når begge guttene vare der. Så etter ca 15min så avsluttet vi.

Jeg er så letta over at det går framover. Må sikkert regne med tilbakeslag men nå kjenner de hverandre bedre i allefall. Skal ha en liten intro igjen sent i kveld. Nå kan jeg begynne å glede meg til introer. Takk for gode råd. Dette hadde aldri gått bra uten!
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Jeg må si det igjen (for jeg tror jeg har sagt det før) jeg elsker å lese om gutta dine, du virker så oppriktig omtenksom og engasjert! Så spennende å høre om fremgangen også, føler nesten at jeg er der. Haha:) Bra det går fremover! Blir glad av å lese om det
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

:kisses: Så kjekt at du skriver det :kisses: Hyggelig at du orker å lese mine laaaange innlegg. Har mye på hjertet av og til. Eller ofte :giggle: Det er så fint å ha noen å dele dette med. Er ikke så mange andre rundt meg som er så veldig interessert i høre om intro mellom rotter :cheer:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Veldig bra :cheer: De kommuniserer heftig med hverandre når de holder på slik, og det er faktisk ikke så uvanlig at en rotte legger seg frivillig på rygg for andre. Flere av mine har gjort det.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Nå er det en uke siden forrige rapport. Og jeg er fortsatt ved godt mot :cheer:

Guttene fikk da sin første sprøyte mot utøy. Jeg var så lite intellegent at jeg lot Loffen (som da nettop hadde fått sin første sprøyte) få komme i kontakt med flisunderlag og annet som Ed og Charlie hadde tisset godt til. Og omvendt. Så da måtte Loffen begynne på kuren på nytt og Ed og Charlie måtte også begynne på kuren. I dagene etterpå leste jeg om lopper som kunne leve i månedsvis og da ble sofaen, som var vår itro-plass bannlyst for ikke å smitte med ev lopper igjen. Så da ble det en liten pause i introen. Men også fordi forrige intro hadde endt i slosskamp mellom Loffen og begge guttene. Guttene blåste seg opp og slo med halen og så ble det kamp. Bare et sek før de fikk et putetrekk over seg. Det stoppet kamplysten. har bytte ut handduken med et putetrekk for jeg var litt redd for at det ble for voldsomt med den forholdsvis tunge handduken og at det kunne føre til ekstra stress når det kom deisende over dem. Putetrekket er mye lettere og gjør samme nytten, ser jeg.

Etter dette så har jeg hatt into i en lenestol. Det gikk like galt som gangen før, slosskamp. Men nå er jeg begynt å se på raksjonene deres når det er like før kamp så jeg avslutter før det blir hyling. Er litt usikker på om det er lurt, men tror det er best for Loffen. For det er han som får gjennomgå.

Men jeg har lagt merke til at Ed og Loffen er stressa når de er sammen, ikke charlie. han er roligere. Nå har jeg alltid noe godt som jeg enter gir dem eller legger litt her og der i stolen. Det opptar dem litt, men ikke så lenge. Siden de to første er litt stressa så har jeg sett at de stadig strekker seg mot meg og vil opp, gjerne står på to ved siden av hverandre :overrasket: og vil opp til meg. Som om de vil redde seg unna hverandre. Men de er veldig så enige om det siden de står tett inntil hverandre :giggle: Men i allefall, så er jeg begynt å sette meg framfor stolen og bli en del av plassen de har intro. For nå luker jeg nok like mye av alle rottene. Problemet er at begge vil inn i genseren og der ønsker jeg ikke å ha to kamphaner :glise: Greit å ha på BH i så fall... Men jeg lar kun en av gangen få komme inn under. Den andre får pent vente på tur. Jeg tror dette har hjulpet for de siste tre kveldene har introen gått bedre. Med alle tre, enten to og to eller alle tre samtidig. Litt vanskelig å holde på prinsippet med bar en rotte under genseren samtidig.
I dag har vi hatt intro to ganger og det gikk fint. De får møtes i ca 5 min, uansett om det går bra. Prøver å slutte mens leken er god. Men det ser bra ut. Ingen bustepels eller børsting med halen. De har heller ikke hatt boksekamp denne uka.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

De siste tre gangene har jeg avsluttet med å la Ed og Charlie komme inn i skapet til Loffen og Loffen inn i buret deres. Det går veldig bra. Ikke noe aggressiv oppførsel på luken av hverandre. Ed og Charlie har funnet ut at Loffen ikke er så veldig glad i tørrfor så de stuper opp i matskåla hans ganske så raskt.
Er det ikke et godt tegn at de ser ut til å kun være nysgjerrige, og ikke noe tegn til aggressivitet eller ubehag som jeg kan se?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Enda en ting: Tissing og skvetting har blitt mye bedre. Litt skvetting rundt om kring er det enda, men ikke på langt nær så mye som de første ukene. Charlie mer enn Ed. Loffen ikke i det hele tatt.
Charlie storkoser seg i hengekøya mens Ed trives best enten inne i eller oppå genser eller flisteppet i bunnen av buret. Jeg har lagt en plastskål opp ned og sagd en åpning på kanten av skåla. Denne legger jeg oppå pleddet eller inn i en av ungene sine avlagte gensere. Så da slipper jeg å vaske skåla så ofte siden det da er pleddet som blir tissa på ikke opp etter vegger og tak i skåla. Så skifter jeg ut pleddet annen hver dag (i begynnelsen hver dag, og da stinket det). Nå lukter det bare ren urin men ikke den sterke lukta som før. Og siden det blir skiftet så ofte så blir det ikke den sterke ammoniakk lukta heller. Så nå er det bæsj og tiss i doen som dekker ca 1/3 av buret på ene siden og ikke på plastbunnen på resten. Der ligger pleddet med skål oppå eller med skål inni genseren. Så da blir det heller ikke så mye arbeid med å vaske av bunnen. Pledd og gensere blir enten vasket på 75 grader eller kastet. Har mye slitte klær etter 3 tenåringer :giggle: I doen bruker jeg mye strø så da tørker bæsjen fort. Dessuten luker heller ikke bæsjen så fælt nå. etter at jeg ga de mindre banan og mindre middagsrester (takk for tipset om banan på en annen tråd) er det ikke noe bløte bæsjer lenger. Nå får de kun grønnsaker, knekkebrød og frukt i tillegg til tørrfor. Det ser lovende ut.

Charlie ligger som oftest i hengekøyene eller sammen med Ed nede på bunnen. Og i hengekøyene er det faktisk ikke noe tiss i det hele tatt. Merkelig. Jeg luker på den hver morning og den lukter bare god rottelukt og er ikke noe våt. Rart, for det er han som svetter mest. Så nå har hengekøya hengt i buret i ca en uke.

Loffen er bare superflink med dovaner. Han gjør alt i ett hjørne, i doen, innerst i venstre hjørne. Så jeg bare snur doen annenhver dag, så da havner alt på nytt strø, og det gamle tørker opp før det blir tisset på igjen etter 8 dager :smile: Så skifter jeg det ut når det begynner å lukte litt. Mens de to andre guttene gjør fra seg i hele den ene enden av doen. Jeg har satt skåla med tørrfor i den andre delen av doen og der gjør de ikke fra seg. Og så roter jeg litt rundt slik at strø med urin blir blandet med tørt og rent strø. Og da holder det seg ganske tørt og nesten luktfritt.
Så nå er jeg nesten fornøyd med dovaner. Bare skvetting som jeg håper blir bedre. Jeg kan tenke meg at introer ikke hjelper på dette. Satser på at det blir bedre når de forhåpentligvis blir venner.

Syns jeg har de tre skjønneste og deiligste rottegutter i verden. Helt sikkert :smile2: Nett som at alle mødre syns at den nyfødte babyen sin er den vakreste i verden. Nei, nå har jeg fått letta hjertet mitt igjen og må få meg litt skjønnhetssøvn. Trenger en del av det :glise: :sleep: Nattinatt
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

I dag gikk det ikke så bra. Går litt opp og ned dette. Loffen fikk møte guttene en og en. Og begge gangene var mais det som var mest interessant først. Når det var tomt for mais der de gikk og lette så begynte de å interessere seg for hverandre.

Tror kanskje at problemet er at Loffen er for leken og voldsom uten å legge seg på rygg og uten å respektere bustepels fra Ed og Charlie. Nå er Ed begynt å lage noen svake knurrelyder når han buster pelsen, snur flanken mot Loffen og børster med halen. Altså like før det blir slosskamp. Loffen overser dette og fortsetter å stikke hodet under magen og haka på Ed eller å snuse på han. Ed snur seg fra han og men Loffen følger etter og vil leke. Men ikke antydning til å bry seg om bustepels eller å legge seg på ryggen. Men han virker heller ikke til å ville sjefe over Ed. Så det kan virke som Ed blir lei og så sint. Det samme skjedde med Loffen og Charlie. Men i dag så jeg at Charlie tok godt tak i huden på siden ved nakken til Loffen og dro til såpass at jeg kunne se det. Men Loffen hylte ikke så det var nok ikke vondt. Men en tydelig advarsel, slik jeg tolket det. Men Loffen brydde seg ikke og fortsatte å snuse over og under han og følge etter helt til Charlie blåste seg opp noe voldsomt og det var tydelig tid for å avslutte intro for i dag. Ca 5 min. Ikke da heller så det ut som Loffen skjønte at han var ille ute. Men Loffen er tydelig stresset og vil ofte opp til meg og ned i genseren. Og han gnissa med tennene mye i dag, mot slutten. Så da var det tydelig at han var utrygg og stresset. Så jeg skjønner ikke helt reaksjonene hans.

Så jeg lurer på om Loffen ikke skjønner tegnene fordi den nå døde broren aldri reagerte på denne måten når Loffen ville leke eller være alfa og tøffe seg.

Så en gang at Ed la seg oppå Loffen og da sto Loffen rolig med lukka øyne i ca 10 sek. Det var den eneste gangen jeg så at Loffen kanskje skjønte tegningen.

Det er helt klart at Ed og Charlie ikke trives med den kvikke og viltre Loffen og sier fra med børstepels. Så hadde Loffen respektert dette så hadde introen sikkert gått mye bedre.

Da broren levde herset Loffen voldsomt med han. Støtt og stadig. Spesielt etter at de vaknet eller når de møttes etter en kort eller lengre periode fra hverandre. Når de kom i sofaen eller et annet sted. Uansett så skulle han ha Rasmus på rygg og tvangsvaske. Ed og Charlie oppfører seg ikke slik med hverandre. De er vel forlikt og gode venner dagen lang. Men av og til så er det litt lekeslossing og et og annet pip sånn et par ganger i uka. Med Loffen og Rasmus var det hyl flere ganger i timen når de var våkne. Men de var verdens beste venner når de hvilte eller satt og vasket seg eller spiste. Så Loffen kjenner sikkert ikke til noen annen måte å omgås andre rotter på og dermed oppfører seg litt på samme måte nå. Bare at Ed og Charlie ikke vil la seg legge på ryggen og så blir han usikker på hele situasjonen. Vet ikke helt... :confused:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Har sett de siste par ukene at Loffen har fått poryfyren (eller hva det heter :hæ: ) rundt det ene øyet. Kan det skje pga stress med intro? Eller er det kun et sykdomstegn? han virker frisk og rask, ikke syk på noen måte. Han klør seg litt mer enn jeg liker, selv om han går på kur mot utøy. kanskje han er allergisk mot noe...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply