Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Da har Edvard og Charlie flyttet inn hos oss. De kommer fra Wolf og HeleneH sitt Tim Burton kull. De har vokst opp hos Urokråka.

Jeg har aldri hatt introer før så dette blir en ny erfaring.

Det er nå ca 3 uker siden vi måtte avlive broren til Loffen pga sykdom. Rasmus. De to var helt avhengige av hverandre og Loffen ble helt fornadret da han ble alene. Stakkars lille gutten. Ble helt knust. Han er kastrert pga at han var veldig alfa og herset mye med Rasmus. Etter det fikk det et fint forhold. Men etter at Rasmus ble borte så ble Loffen redd og ville nesten ikke komme fram til oss. Han sturet inne i soveplassen sin og kom kun fram når han var sulten. Og da var han skvetten og nervøs. Helt forandret. Så jeg prøvde å finne to nye gutter som kunne flytte inn hos oss. Helst unger. Men da fikk jeg kontakt med Urokråka og har nå overtatt hennes to gutter, Charlie og Edward.

Guttene virker til å være helt supre. Rolige og oppsøkende. Vi fikk de i går så de er litt skvetne og forsiktige enda. Men de slikker fingrene og kommer alltid fram til oss når vi kommer bort til dem. De går ned i genseren og utforsker alt rundt seg. Ser veldig bra ut. Bare ett problem. De har ikke akkurat noe god dokultur :thhpt: :giggle: Urokråka sier at de ikke bruker doen og skvetter mye når de er utenfor buret. De tisser der de sover og skvetter mye. Ed er kastrert pga alfa men begge skvetter like mye. Så her har jeg en jobb å gjøre :giggle: Men allerede nå synes jeg det går framover med bæsjing. I dag ser jeg at det har kommet mange svarte perler i doen. Jeg fjernet alle perlene som de hadde lagt fra seg under reisa og på soveplassen i går kveld. La dem opp i doen sammen med ToaLett. Og i dag ligger det perler kun i doen. Mange flere enn i går :boing: Veldig rart. Jeg har fjernet alt av plast som jeg fikk med hjemmefra fordi det lukter endel og lagt inn massevis av gamle gensere, handuker samt pleddet de hadde med seg hjemmefra som lukta godt og hjemmekoselig :giggle: Lagt aviser i bunnen. Kommer til å skifte ut hver dag (vasker i vaskemaskin og har mange skift) Og så legge avispapir med urin oppi doen og så holde det så rent og urin/ bæsjfritt alle andre steder enn i doen. Dette fungerte fint da vi fikk Jerry. Han brukte doen til både tiss og bæsj men tisset også mye på soveplassen om natten. Så han fikk nytt leie hver morgen. Kommer til å gjøre det med de nye guttene også om nødvendig. Loffen bruker nesten bare doen. Og da vi hadde Findus kunne det gå flere uker mellom hver gang jeg skiftet ut sovepassen og da lukta det ikke urin i det hele tatt. Så det vist litt ulikt dette.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å trene de på å bruke doen?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by tantepose »

Så godt å høre. :cheerful: Tissing og baising vil nok normalisere seg etterhvert som det nye buret blir "hjemme".Lykke til videre! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Virker som om du virkelig gjør alt etter boken når det kommer til dotrening, eneste jeg har lest av andre tips er å gi de godbiter og skryt når du ser at de bruker doen, og så vet jeg at noen bruker "tissesteiner" i dokassa, mine gutter tisser en del på den hvert fall. Men de er fæle til å bæsje der de sover, latsekker..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by WillyWonka »

jeg satt inn ett do til guttene mine i går. i dag var den helt rein og allt steøet var rundt i buret -.-
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Sandratravolta wrote:Virker som om du virkelig gjør alt etter boken når det kommer til dotrening, eneste jeg har lest av andre tips er å gi de godbiter og skryt når du ser at de bruker doen, og så vet jeg at noen bruker "tissesteiner" i dokassa, mine gutter tisser en del på den hvert fall. Men de er fæle til å bæsje der de sover, latsekker..
Det med tissestein skal jeg prøve. Takk for tipset. Hvor sto bør den være? Godt tips med belønning. Det tenkte jeg ikke på. Skal følge med og ha belønning liggende klar.
Jeg tror jeg skal lage til en større do. Så stor at jeg kan sette matskåla i doen. Høres sikker litt sært ut å sette mat i doen. Men jeg prøvde det med Jerry for noen år siden. Han tisset også mye rundt om. Man han tisset og bæsjet nesten alltid mens han spiste. Satt å spiste og så rygga han bakover til nærmeste hjørnet og halen opp i lufta :klaskepanne: Så jeg fant ut at jeg måtte sette skåla hans i doen. Og da gikk det strålende :giggle:

Ikke så greit når de tømmer doen for strø :klaskepanne: :lolear: :lolface: Kanskje du kan prøve å sette inn et lite musebur eller et annet lite bur og lage det til som en do? Da blir det mye jobbing for å tømme doen :giggle: Da får de i det minste god trim.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Disse to nye guttene er bare helt fantastiske. :kisses: Så glad i å bli kost med. Ed får nesten ikke nok kos og legger seg på ryggen og slikker og gnisser på fingrene mine. Og liker godt å bite på neglene mine. Han popper og gnisser tenner:kisses: Charlie er mer forsiktig, men han også liker å bli kost med. Men er litt usikker når jeg begynner å klappe han.

Vi har ventet til å dag med å klappe dem. I går så har vi bare sittet ved siden av dem og holdet hånda nært de og gitt de masse godbiter. Guttene er veldig nysgjerrige og er ikke redde for oss, bare litt forsiktige og litt avventende helt med det samme. Men når de har snust litt så er det greit. De klatrer ned i genseren og opp på skulderen. Vi har ventet med å løfte dem og å ta det med bort fra soveplassen. Jeg er veldig forsiktig nå fordi jeg tror jeg var litt for hastig da vi fikk Loffen og Rasmus. De kom fra dyrebutikk og var nesten voksne. Rasmus bet oss til blods og begge var redde og lite vandt med å bli håndtert. Så jeg trodde det var best å tilbringe mye tid og klappe de ofte for at de skulle bli vandt med oss og skjønne at hånda ikke var farlig. Men jeg tror jeg overdrev og i tillegg til at Loffen var fryktelig voldsom med Rasmus så ble han aggressiv og angrep hånda så fort han fikk sjansen. Jeg klarte heller ikke å lese han i starten. Alt dette var kanskje grunnen til at han bet oss. Så denne gangen skal jeg ikke forhaster meg. Men Urokråka har hele tiden sagt at omplassering ville gå bra fordi de har blitt mye håndtert siden de var små og godt vant med folk. Jeg var likevel usikker på hvordan det skulle gå. Men det trengte jeg ikke. For noen fantastiske gutter :jepp: :kisses: Hadde ikke turt å drømme om at jeg skulle få slike gutter. Jeg har savnet Jerry i to år og nå ser det ut som jeg har fått to nye Jerryer :kisses: Koseklumper :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Hm. Jeg skiftet alt av aviser og tøy i dag tidlig fordi det var gjennomvått. Nå er det ganske så vått igjen :klaskepanne: og lukter litt. Fersk urin. Men det ser ut som bæsj haver der det skal. Kun bæsjet der som matskåla står. Så jeg skal prøve å lage en større do og sette matskål med tørrforet der.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Steinen bør være så stor at de kan stå oppå den! og en sånn kattedo for kattunger er akkurat passe størrelse for rotter!! Image og så har den lokk så da er det jo mindre sjanse for at de søler utenfor!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Loffen har sin soveplass ca 2 meter fra guttene. Alle tre er veldig oppmerksomme på hverandre. står å værer i lufta i retning av hverandre. Men kan ikke se noe negativt hos noen av dem. Tvert i mot. Loffen er nesten blitt den gamle gode gutten igjen. Han søker rundt og streker seg mot de nye guttene og har tydelig lyst til å komme bort til dem. Han vil komme mer bort til oss og i sofaen. Så dette er veldig bra.
Begge har blitt kjent med lukta av den andre via oss. Vi koser litt med alle tre og de vil kjenne lukten av den andre på oss + det de kjenner i lufta. De hører også at det er noen som løper og gnisser tenner og spiser 2 meter unna.
I dag bytta jeg på litt uttissa tøy slik at Loffen fikk den som guttene har tissa på og de fikk av han. Loffen lukta på det en liten strund og ville så dra det inn i bolet sitt. Guttene ble veldig ivrige da de fikk tøybiten med hans lukt. De lukta intenst og gnagde på det. Men det varte ca 5min. Nå bryr ingen av dem seg av det lenger. Håper det er et godt tegn.

Jeg vil vente med intro til i neste uke. Vil at guttene skal være trygge på omgivelser og oss først. Loffen er klar til intro :giggle:

I morgen skal vi løfte de opp og se hvordan det går. Kanskje ta de med i sofaen. Får se det an.

Koser meg med dette. :cheer: Elsker rotter, og alt ved dem.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Takk for tipset med kattedo, Sandratravolte. Jeg kjøpte en lignende boks på Europris og la oppi en tissestein samt strø. Det går veldig framover med dotreningen. Nå havner all bæsj i doen og tissing har blitt bedre. Litt tissing der de sover og litt skvetting rundt om, men det meste havner i doen. Så det var nok stresset med flytting som førte til at de gjorde fra seg over alt. Det hjalp også litt med tissestein. Ser at de har skvettet noe på den.

Mye av grunnen til at det går bra er at de bor i en stor midtdel i veggseksjonen og der er det ikke så mye plass som i det store buret de hadde før. Jeg har lagt et tykt pledd på gulvet slik at de skal lande mykt om de faller ned. Er ca 60 cm ned.

Jeg så etterhvert at de tisset mye på en spesiell plass. Så jeg vasket opp hver morning og la nye aviser og masse tøystykker på det meste av flaten og så satte jeg doen der. Da er det rent ellers og mye tisselukt på doen. Har ikke skiftet strø siden vi fikk guttene så det lukter ikke så godt oppi der nå :giggle: Tror de vil bruke den mer om den lukter litt, enn om jeg skifter ut strø ofte. Men er ikke sikker. Får se det an. Men det var vesentlig tørrere på soveplassen i dag tidlig enn i går. Men jeg tror ikke dotreningen hadde gått såpass greit om de hadde bodd i et stort bur. Da ville de nok ha tisset alle veier. Vi har guttene i stua og de må være husreine ellers må de flytte inn i et annet rom og det vil jeg ikke. Vil at de skal bo i stua sammen med oss :lovey: :love: :kisses: At de kan være i sofaen uten at de tisser for mye. Litt skvetting går greit.
Selv om de har lite plass så er de enda nysgjerrige på plassen og siden de er så kosete så blir det kost med av alle 5 i familien. Til og med mannen min :hæ: :jepp: Han som IKKE skulle ha rotter :giggle:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

I dag har jeg byttet om på soveplassene. Loffen har fått ei skoeske som Ed og Charlie har brukt i to dager og guttene har fått ei eske som Loffen har sovet i, i en uke. Det så ut til å gå bra. Loffen synes det var helt greit. Snuste ei stund, for så å finne på noe annet og så gå inn i den igjen og ut igjen. Ingen reaksjon annet enn nysgjerrighet. Så han er klar for intro, tror jeg.

Ed og Charlie snuste intenst lenge og så var det greit. Ed la seg til å sove i eska mens Charlie gikk litt til og fra, helt rolig. Spiste litt og gikk tilbake og satte seg oppå eska og vaska seg. Ikke noe tydelig markering eller svetting. Jeg kunne heller ikke se at noen av dem endret adferd på noen måte.

Jeg har ikke noe erfaring med introer men har lest det som matmor har skrevet samt lest ulike tråder her på forumet. Hva synes dere? Skal jeg prøve intro nå eller bør jeg vente?
Loffen skal få sprøyte nr 2 mot utøy om en uke. Jeg kan vel i grunnen ikke ha intro før han har fått den sprøyta likevel, ikke sant?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Anniken.HH »

Jeg ville uansett ventet til han var fri for ulekkerheter, veldig kjedelig om de to andre også får det :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Ja, egentlig burde ikke rottene hilse på hverandre engang, før du er ferdig med kuren på den første. Grunnen til at du må behandle flere ganger er antagelig at kuren ikke tar eggene (hvis det er ivomec sprøyter, da). Når eggene klekkes vil det være en mulighet for smitte til de nye hannene. Så lenge de kommer nær hverandre er det fare for at lus eller midd kravler over i pelsen fra en rotte til en annen. Alternativet er å behandle alle tre fra og med neste gang, og behandle den første en gang ekstra. Jeg har valgt å gjøre det slik noen ganger når jeg har tenkt at det var viktig for en rotte å få selskap.

Selv om de oppfører seg pent ved første møtet, er det ingen garanti for at de fortsetter å gjøre det. Noen rotter må tenke seg litt om og se an motparten før de tar en konflikt, så det lønner seg å ta det smått og pent uansett. Krysser fingre for at det går greit på alle måter.
:rat:

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Urokråka »

Gutta har forresten aldri hatt do :)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Hei Urokråka. Takk for flotte rottegutter. Bortsett fra dovaner :klaskepanne: :giggle: så er de helt hærlige. Etter at jeg hadde gledet meg over hvor rolig og kosete de var så la jeg merke til hvor gode venner de var. Ikke noe knuffing, tvangsvsking av hverandre eller hyl og boksning :jepp: :kisses: Jeg har kun erfaring med Rasmus og Loffen. Der var det knuffing, tvangsvasking, boksing og hyl og skrik mange ganger om dagen. Og før de ble kastrert så var det fryktelig voldsomt, av og til. Men gutta dine er så rolige og fine.

Men dovaner.... uffameg. Går bedre. men de er flinke til å vaske seg så de lukter godt. Jeg skifter hele soveplassen hver morning og legger pledd over hele sofaen når de er der sammen med oss.

Men hvordan var det når de var i buret sitt? Hadde de faste plasser som de brukt til do, eller var det sånn litt overalt? Må jammen være vanskelig å holde det rent når rotter ikke bruker do, i allefall i store bur med mange overflater.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply