Dominoeffekt??

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Dominoeffekt??

Post by Sandratravolta »

Det startet med Vincent, han ble umulig, angrep i alle retninger og skrek og pep da jeg tok tak i han. Dessuten mobbet han Snus veldig, var på han hele tiden noe som gjorde at Snus hadde en ganske lei velkomst her i huset, så vi kastrerte Vincent. Og alt gikk kjempefint en liten stund. Men så begynte det å eskalere med knuffingen i buret. Piping ble til skriking, og etter hvert kunne vi se at alle de andre rottene begynte å løpe unna da Snus kom. Vi prøve å sette han unna i eget bur og slippe han til innimellom, men han bustet pels så fort han så de og angrep bare de kom rundt et hjørnet - ikke noe forvarsel til de andre guttene engang. Så da måtte vi kastrere han også. Har prøvd å sette han ut av og til, men Esel som har blitt plaget mest av Snus har løpt unna så fort han har fått ferten av Snus.

Nå har Snus begynt å bli roligere. Han er fin i buret sammen med Onkel og Vincent, men Esel har tydeligvis et horn i siden til Snus.. Han buster pels og er skikkelig på vakt, og det virker som om han virkelig er ute etter å ta igjen for alt som har skjedd i løpet av Snus sitt terrorregime. Kan rotter bære nag på den måten?Esel er som en drøm med begge de andre guttene, og tar alt av stress og mas med knusende ro. Men når det kommer til Snus så er han enten livredd - eller virkelig på offensiven. Jeg er så redd for at dette ikke skal løse seg. Vi har prøvd å sette Snus og Esel sammen, men det ender opp i skikkelig slosskamper med sår og små flenger. De hveser til hverandre og liker virkelig ikke hverandre i det hele tatt. Men - de oppfører seg helt fint sammen med de andre to. Hvorfor er det sånn?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominoeffekt??

Post by Matmor »

Ja, det hender. Hvis du leser om "Jonathan - rotta som fikk nok" på hjemmesidene mine (under Adferd og aggresjon, Adferdsterapi og rottehistorier), ser du en historie som likner. Konsekvense av å la rottene "ordne opp selv" blir av og til at en av dem får permanente skader på sjelen. Det er en av grunnene til at jeg heller kastrerer tidlig enn sent.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dominoeffekt??

Post by Sandratravolta »

Skulle ønske jeg gjorde det tidligere, men det var så mange som sa jeg burde vente og la de møtes og at det ikke gjorde noe om de andre guttene stakk av fra Snus:(
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dominoeffekt??

Post by Sandratravolta »

Det er så trist, fordi Snus, VIncent og Onkel går supert sammen. Og Esel, Vincent og Onkel går supert sammen. Men Esel bærer veldig nag av all plagingen og hersingen og bitingen til Snus, han var nok aller mest utsatt.

Spørsmål til deg matmor! Hvis jeg tar med alle omplasseringsrottene til veterinær denne uken, og får behandlet det som antagelig er øyekatarr og får Tonje på Tam klinikk til å sjekke om det er noe annet galt med de - kan jeg da "avbryte" karantenen og se om jeg kan begynne med intro?? For hvis Snus og Esel ikke kan være sammen så er de jo fortsatt rotter som er glad i selskap, så vil ikke at de skal stå alene. Så kanskje jeg kan se om noen går bra sammen med Snus så han slipper å stå alene?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dominoeffekt??

Post by Sandratravolta »

Han(Snus) ble forresten chippet for ca to og en halv uke siden. Er det "trygt" å la han stå med jenter, eventuelt hvor lenge kan dette funke??
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Dominoeffekt??

Post by kikky »

Sandratravolta wrote:Skulle ønske jeg gjorde det tidligere, men det var så mange som sa jeg burde vente og la de møtes og at det ikke gjorde noe om de andre guttene stakk av fra Snus:(

Folk har forskjellige meninger om saker og ting, og det er vanskelig å vite hvordan ståe egentlig er utifra skrevne beskrivelser. Ansvaret og beslutning ligger uansett på deg, så her er det om å gjøre å forsøke så godt en kan etter hva en selv føler. Ting kan gå gale uansett hva en gjør, alle saker og rotter er forskjellige :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dominoeffekt??

Post by Sandratravolta »

Det er jo i og for seg sant nok det, men hvis en egentlig har tatt en beslutning og søker råd for å høre om det er rett, og alle sier at en bør vente eller unngå det, så blir man jo i tvil! Ser jo nå at det jeg egentlig hadde bestemt meg for var i grunn rette avgjørelsen helt fra starten, tror jeg må begynne å stole litt mer på magefølelsen. Er jo alltid folk som skal ha andre meninger om ting enn meg, og i grunn er det jo jeg som kjenner dyra mine best!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Dominoeffekt??

Post by Siv M »

Ja man må følge mage følelsen sin mer å ta i mot råd fra andre er greit men ikke sikkert det fungerer for deg å dine dyr, du må rett å slett selv finne ut hva som er best for deg å dine, ofte, men ja man har lett for å bli forvirra av alle ulike meninger ja

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominoeffekt??

Post by Matmor »

Hvis vi kunne forutsi akkurat hvordan rottene kom til å reagerer på en hendelse, ville det aldri bli noen skader - men sånn er det ikke. Alle mistolker rottene sine innimellom! Og det som er riktig for én er ikke nødvendigvis riktig for alle. De er individer.

Når det gjelder øyekatarr og karantene må du nesten høre med Tonje når du er der.

Hvor raskt en rotte blir steril etter chipping varierer antagelig veldig. Ut fra det jeg har sett ville jeg ikke ha stolt på at implantatet garanterer sterilitet lenge nok til å være noen særlig hjelp hos rotter :| Det kan ta et par måneder før effekten på spermiene er på plass, og jeg har sett endring i pelskvalitet og adferd tilbake til mer eller mindre før-implantat, før det var gått 6 måneder hos Humle. (Noen implantater er visst beregnet for 6 måneders bruk til hund, noen for 12 måneder, og jeg husker faktisk ikke hva mine rotter fikk.) Jeg har brukt Suprelorin på en eldre hunnrotte for at hun skulle få seskap av hannene mine da jeg ikke hadde andre hunner. Det tok mye mindre enn 2 måneder før hun så ut til å miste fertiliteten, men det tok også vesentlig mindre enn et halvt år før hannene begynte å vise henne interesse igjen. Men hun levde ikke så lenge at det var aktuelt å prøve å chippe henne flere ganger.

Fra dyrestudier ser det ut som om fertiliteten ikke er det første som kommer tilbake, men en dyr behandling som varer kanskje under 6 måneder på et ungdyr er dårlig økonomi...

Så vidt jeg vet får hundeeiere beskjed om å følge med på adferdsendringer for å ha en idé om når effekten går ut, i tilfellet det skjer før forventet tid.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dominoeffekt??

Post by Sandratravolta »

Da er det jo ikke trygt da jeg ikke er noe særlig på å tolke sidde hormontegnene osv. Hvis det kan ta opp til 2 måneder før det virker ordentlig og det kan være over før 6 måneder har gått- det er vel ikke noe å satse på!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dominoeffekt??

Post by Sandratravolta »

En kjempepositiv ting med chippingen er at Snus har blitt myyye mer menneskevennlig og rolig. Og det er jo bra fordi da liker vi han bedre hvert fall. Ser ikke ut til at noen av de andre har lyst til å stå med han, og han er ikke så interessert i de andre heller. Så vi har bestemt oss for at han kan bo på soverommet med oss, til vi eventuelt finner noen han kan være sammen med. Vi er mye på soverommet da vi har tv her og er noen skikkelig latsekker. Så da får han være ute når vi er her, og guttene på stua er ute stort sett hele døgnet - bortsett fra når jentene har luftetid.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply