Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
robertlie71
Pinky
Posts: 7
Joined: 19 Jun 2013, 21:19

Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by robertlie71 »

Kjøpte oss en ny jenterotte på Midttun Zoo avd. Åsane. Snakk om en tam og kosete rotte. Der har de gjort en god jobb. Spørsmålet mitt er som følger: Vi har en rotte som er ca. 12 uker. Etter introduksjon som gikk veldig bra er de nå i felles bur. Det jeg ser er at den nye rotten som er ca. like gammel men mye større springer etter Pia, og presser henne med snuten i nakken. Er dette noen Alfa-tendenser eller hva er dette? Kan en rotte på litt over 3 mnd veie nesten 300 gram? På forhånd takk for svar.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by Eru »

Har du mulighet å legge ved et bilde av rotta som veier 300 gram? Det er lettere å se, for vekten kan variere fra rotte til rotte :cheerful:
Og helst ikke et bilde der rotta strekker seg :cool:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by wollf »

robertlie71 wrote:Kjøpte oss en ny jenterotte på Midttun Zoo avd. Åsane. Snakk om en tam og kosete rotte. Der har de gjort en god jobb. Spørsmålet mitt er som følger: Vi har en rotte som er ca. 12 uker. Etter introduksjon som gikk veldig bra er de nå i felles bur. Det jeg ser er at den nye rotten som er ca. like gammel men mye større springer etter Pia, og presser henne med snuten i nakken. Er dette noen Alfa-tendenser eller hva er dette? Kan en rotte på litt over 3 mnd veie nesten 300 gram? På forhånd takk for svar.
jeg advarer ot at midtun zoo på åsane er kjent for å lyve til kundene og at de rottene som står der nå er eldre enn 3 mnd. det er fullt mulig at en 3 mnd gammel rotte kan veie 300g, men rottene fra imazoo på midtun bruker å være små. desuten er det kon pga imazoo at rottene er tam, de ansatte (bortsett fra en) er livredde rotter og de får heller ikke tid eller lov til å kose og sosialisere dyrene der.

ang ditt spørsmål om dytting i nakken så er det nok bare litt dominering ut å går og for å sette den nye litt på plass. min erfaring med rottene fra imazoo (da særlig de fra midtun zoo) er at de mangler en del rottespråk og at de derfor sliter litt mer med intro. de fleste av mine hunnder har blitt litt "hissige" på nye derfra, men aldri på andre ellers

robertlie71
Pinky
Posts: 7
Joined: 19 Jun 2013, 21:19

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by robertlie71 »

Takk for svar Eru og Wollf!
Sitter å skriver på mobilen, og vet ærlig talt ikke hvordan jeg legger ut bilder på dette forumet fra mobil.
Det er trist om de lyver på alderen, jeg ble jo litt skeptisk. Men den ansatte vi snakket med hadde forholdsvis god kjennskap til rottene, og kunne fortelle mye om de ulike. Vi tok ut noen, og de var overraskende rolig og kosete. Hadde ikke forventet det på en dyrebutikk. Jeg må si at forholdene til dyrene virket mye bedre i Åsane enn på Midttun. Den jeg kjøpte på Midttun er mye mindre enn den vi kjøpte i Åsane, selv om alderen skal være tilnærmet lik.
Den nye holder på i ett sett med atferden jeg forklarte. Tenkte å skille de i natt slik at begge får ro.
Men begge er sosiale og gode i atferden men oss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by wollf »

forholdene er nok bedre forran kulissene. men midtun selger rotter, mus og hamster som slangemat :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by Matmor »

Det jeg ser er at den nye rotten som er ca. like gammel men mye større springer etter Pia, og presser henne med snuten i nakken. Er dette noen Alfa-tendenser eller hva er dette?
Mellom voksne rotter er det som oftest den dominerende rotta (eller den som vil være den dominerende!) som gjør dette. Rotteunger kan godt finne på å gjøre det på voksne rotter, og jeg har sett en alfa stille seg opp og tilby nakken sin til snusing for en ny og usikker rotte. Å snuse hverandre i nakken er en del av hilseritualet hos rotter, akkurat som det hører med å snuse hverandre i rumpa.

Men hvis dyttingen i nakken skjer utenom vanlig hilsesituasjon og mellom to tilnærmet voksne rotter kan du regne med at den som stikker snuten borttil den andre stadig vekk er den som prøver å fortelle at hun står høyest i rang. Det betyr ikke at hun er en dominant rotte. Det begrepet bruker vi helst om rotter som er svært demonstrative og mer hardhendt enn nødvendig. :rat:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by monlan »

Jeg kjenner litt igjen dette.
Min lille Loffen gjorde noe lignende med de to nye store guttene mine. Han gikk etter dem, eller sto oppå ryggen på dem med nesa godt nedi pelsen midt oppe på ryggen eller nede i nakken, slik du beskriver, men lenger nede. Tror jeg. Heller ikke bak på rumpa. Han snuste der også, men det var mer kortvarig og vanlig snusing.

Det han gjorde oppe på ryggen var å rett og slett begrave nese godt inn i pelsen og stå eller gå på denne måten til han fikk grei beskjed fra den andre rotta om å slutte. Og dette endte ofte i at den andre blåste seg opp, slo med halen og snudde flanken mot han og det ble slosskamp. Dette er nå ca 14 dager siden. Holdt på i ukesvis på denne måten.
Uten at jeg helt skjønner hvorfor så sluttet Loffen plutselig med dette. Nå går det helt strålende med dem. Han er mye mindre enn Ed og Charlie men der helt klart at an er sjefen og legger de store guttene i bakken. Er så rart å se på den lille spirrivippen oppå en stor rottegutt som ligger på ryggen eller på siden, helt rolig, og blir tvangsvasket på hodet eller på siden av nakken (eller det ser faktisk ut som Ed liker å bli vaska)

Kanskje din rotte snuser på nakken i stedet for å tvangsvaske? For det å legge en annen på ryggen/ på siden og så tvangsvaske har jeg skjønt at er noe en som er sjefen gjør med den som er under på rangstigen.

Før Loffen ble kastrert så bet han også når han vasket. Det var mot broren. Broren hylt og pep og fikk tydelig vondt. Etter kastrering så Loffen seg veldig. Men er kjempesjef like vel.
Dersom rotta di ikke har lært seg rottespråket i dyrebutikken så kan det kanskje være at hun vil dominere den andre men skjønner ikke helt hvordan hun skal gjøre det. Bare at der er et instinkt som sier henne at det er på hodet eller nakken hun skal gjøre det... :smile2: Vet ikke helt. Var bare en tanke.

Du skal bare se at hun blir sjefen i flokken.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

robertlie71
Pinky
Posts: 7
Joined: 19 Jun 2013, 21:19

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by robertlie71 »

Takk for svar matmor og Monian!

Dette ga mening. Det er som sagt den eldste rotten som var mest aktiv på på å stikke snuten i nakken. Dette har snudd etter jeg skilte de i buret en natt. Da den eldste rotten kom inn igjen i buret var det den yngste som gjorde samme ritualet. Etter dette har det gått seg til, og de er harmoniske sammen, men det virker nå som den yngste er mer alfa. Spennende og observere atferden, og endringene.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Dytter med snuten i nakken på annen rotte.

Post by monlan »

Ja, dette med adferd synes jeg også er veldig spennende. Og å observere hvor ulike rottene er.

Veldig kjekt å lese at rottene dine ser ut til å ha funnet ut av det. Her hos oss er det bare helt toppers nå :love: gått fra krig på blodig alvor til å sove i ei klynge i løpet av de to siste måned.

Lykke til videre
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply