Krangler med de andre. - Kastrere?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

Nå har Milo begynt med tullet sitt igjen og er slem med de andre. Av og til så ruller de faktisk ned fra den øverste hylla i en ball før jeg får gjort noe! Skal jeg kastrere han før han blir verre? Har aldri kastrert eller sterilisert en rotte før, så hva tenker dere?
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by rottegal »

Før du kastrerer: Se om han fungerer med noen han ikke trenger å bølle med for å beholde sin posisjon. Introduser han for de små eller helst Mishka, og se om han ikke kan stå med de til han er over den hormonelle perioden. Bare forsikre deg om at han ikke tar dem, det vil si at du har full kontroll over han under introduseringen. Vent også til rotteungene er ca. 8 uker. Det er visst noen rotter som har drept rotteunger fordi de lukter baby.

Hvis det ikke går, så kan du være nødt til å kastrere han.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by rottegal »

*dobbelpost*
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

:gasp: :gasp: :gasp: Ånei! Gjelder det for alle rottene mine eller bare Milo? :huh:

Jeg vet ikke om jeg tør å introdusere Milo eller Fivel til bebisene, jeg! :gasp: Får prøve å se, men han har begynt å bølle skikkelig med Maaru, som ikke gjør noe galt, egentlig. Hva er det fornoe tull? Stygge hormoner! :justice:
Nå er jeg EKSTRA glad for at jeg kjøpte hel bunn til RS'n utenom! (Som kommer på mandaaaaag)

Maaru derimot er verdens søteste lillegutt! Han er bare god! :cheerful: Gleder meg til å se hvordan han går overens med Mus Lee, Brus Willi, Tjukk Morris og Arnold Ratnegger! :wink: Mishka tror jeg heller ikke blir noe problem, for som sagt har han ikke prøvd å ta rollen som alfa i det hele tatt, han blir bare angrepet stakkars! :sneak:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Sandratravolta »

Jeg ville chippet han, hvis han skader de andre eller de andre er redde, det har hvert fall hatt veldig god effekt på mine hanner, og så er de bare noen sekunder i narkose og slipper operasjonssår! Og helt ærlig så har de faktisk ikke bruk for alle de dårlige hormonene sine.

Ventet for lenge med han siste jeg chippet, og den første rotta mi(Esel) ble så traumatisert av all bøllingen at han nå virkelig hater alle andre rotter, og det er trist. Men han har det fint med oss alene da.

Hvis man chipper tar det jo ofte en 3-4 uker før de roer seg, og da kan det være lurt å ha de stående alene, siden de har en sånn "sinnatopp" der de er mye verre enn det de egentlig er.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

De er ikke redde han og han har ikke lagd noen merker på noen av dem. Men de fekter og krangler og noen ganger faller de som jeg skrev, ned fra hylla de krangler på! Hva er en slik chip? :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Sandratravolta »

Hmm, okiii, da kan det hende det kan lønne seg å vente litt? Men så fort det er flenger eller bittsår og du vet det er han, eller de andre er redde så ville jeg chippet eller kastrert. Prøv skammekrok en stund? Sett han vekk når han bøller og la han stå alene en time, funket ikke akkurat her i huset, men har funket for andre :)

Mine har også kranglet en del på hyller, det er leit, for de faller så langt ned. :(

Chip er vel en slags kjemisk kastrering, vet folk bruker det på hund, og ilder. Det er ikke trygt å ha chippede hanner sammen med jenter, da virkningstiden ikke er helt sikker! Men de roer seg veldig, og de får jo ikke en ny pubertet. Har funket kjempebra på mine! De er i narkose i kanskje ti sekunder, og så sprøytes det en liten chip bak i nakken på de. :) fort og tror ikke det er noe vondt heller. Tar 3-4 uker før det virker ordentlig, og på den tiden får de en sånn "sinnatopp" som jeg kaller det, der de er verre enn hva de har vært før, så kan være lurt å ha han alene til han er rolig igjen:)

Men hvis du skal ha han med jenter, så må ballene helt vekk:) (ballene skrumper forresten inn med chip, tar bare litt tid)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

Skammekrok/Time-out funker ikke på han heller, det prøvde jeg i starten. :sorry: Sååå... Hva annet kan jeg prøve?
Jeg har bare gutter, og det kommer bare gutter, iallefall til vi får større plass å bo, så det trenger jeg ikke bekymre meg over! :cheerful:


Aha, da vet jeg jo egentlig hva det er, koblet bare ikke! :sarcastic: Hihi!



Tusen takk for svar! :kisses:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by WillyWonka »

Jeg har lenge holdt på med timeout og det fungerer her. Han er fortsatt dominant, men er blitt mye bedre, men nå har det på en måte stagnert litt. Men jeg vurderer også kastrering eller chip av Dodger... Det går stort sett bra, men de gangene han nå går på de andre, lager han gjerne sår, og den utviklingen liker jeg fint lite.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

WOW..... Milo flippa, hveste, puffet seg opp og hang i buret som en gorilla da jeg gikk forbi med gamle Eron fordi jeg driver å skifter på buret hans, jeg skjønte ikke hva han gjorde før jeg tok Eron bort til buret, mens jeg holdt han minst 3 cm unna (gitteret var i mellom rottene) og wow, rotte eksplosjon! :gasp: :gasp:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Matmor »

Jeg synes ikke situasjonen er annerledes enn sist du spurte om det samme - annet enn at du har ventet og oppdaget at problemet var større enn du trodde. Det eneste jeg håper er at en kastrering vil hjelpe nå også, for tidlig kastrering gir oftere gode resultater enn hvis man venter til rotta er gått fullstendig fra konseptene.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

Det ble bedre en stund, men nå har det begynt igjen og blitt verre. Jeg tenker jo at kastrering er noe jeg må vurdere, for jeg vil jo ikke at det skal bli enda verre! Som du skriver og som jeg har forstått er det kanskje best da om jeg ser litt nærmere på kastrasjon? Jeg ser at Fivel blir veldig stresset av han og hadde i dag masse porphyrin rundt nesa si, så nesten ut som skikkelig neseblod! Og det har han ikke hatt siden Milo var umulig tidligere. I dag virker det som det klikket helt for Milo, han har holdt på fra i går morgen til skrivende stund. Det hjelper ikke å skille dem, ta han ut, ta de andre ut, time-out.. Bleh! :sorry:

Beklager om jeg maser mye om hjelp og råd, men dere er virkelig gode å ha når jeg kommer i slike situasjoner der jeg ikke aner hva jeg skal gjøre!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Matmor »

Slik du beskriver det nå er han knapt nok håndterbar, hvis han går bananas for seg selv inne i buret og ikke roer seg ned på mange timer. Det er ikke sikkert veterinæren vil kastrere i den situasjonen. Det kan hende anbefalingen er avlivning. :(
I alle fall: han har det ikke bra når han stresser på den måten, og han trenger å roe ned så fort som mulig.
Ta kontakt med veterinær i dag hvis mulig, og få booket ham så fort som råd er. Hvis vurderingen er kastrering nå så tenkt på at kjemisk kastrering bruker lengre tid på å gi forbedring enn kirurgisk, og at kjemisk kastrering har større sjanse for å resultere i en "verre før det blir bedre"-situasjon.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by WillyWonka »

Jeg vet denne tråden ikke er min tråd, men ett spørsmål til deg, matmor..

Hva er det beste av chip og kastrering?

Jeg har også en jeg vurderer. han biter ikke meg, men han har nå laget sår på fire av mine andre rotter og jeg synes ikke at det er greit. De går fint sammen ellers. Spiser i lag, sover i lag, men når de går mot hverandre ender det oftest med at den andre (ikke dodger) får sår. Fram til nå har sårene grodd fint og ingen tegn til infeksjoner, ingen er mer redd han etter at noe slikt har skjedd... Har gått bra, men det er jo bare fram til ett av sårene en dag blir dypere....
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

:gasp: :gasp: Er det så ille altså? I løpet av dagen har det gått fint, ikke knuffing en gang. Helt til jeg faktisk satte meg ned nå for å skrive dette..... Veterinæren her er stengt helt til mandag, og veterinærvakten sa jeg bare måtte vente til over helgen da. Men hvordan skal veterinær vurdere hva som er best?

For å være helt ærlig tror jeg ikke han liker meg, men redd meg er han ikke. Går det an at han ikke liker mennesker? Noen ganger når jeg prøver å plukke han opp snur han seg og advarer meg med et lite bitt, prøver jeg igjen blir det hardere og hardere. Men aldri gjennom huden eller til blods, lille gutten :sorry:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply