Chip

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Chip

Post by monlan »

Lurer på en ting. Dersom en rottegutt får satt inn en chip, kan en da senere ta den ut og så er han fertil igjen? Eller vil en chip hemme eller hindre mulighet til å få rotteunger senere?

Grunnen til at jeg spør er at skvettingen til Charlie stadig fører til konflikt mellom meg og mannen min, og ungene vil ikke ha han på fanget. De koser med ed og loffen , men Charlie får bare oppmerksomhet fra meg. Jeg prøver å kompensere for dette og gir han masse kos. Men det fører også til at de bare får være i sofaen, med pledd på og ikke får utforske andre steder i stua. Han tisser ikke lenger på oss (vel, skjeldnere) bare skvetter. Hele tiden... Og jeg har resignert med at han ikke vil slutte med det. Konkluderer også med at det eneste som hjelper mot skvetting er å kastrere. De fem andre guttene jeg har hatt har vært kastrater. Det er ikke aktuelt å kastrert charlie pga dette. Både fordi han er en så god gutt at dersom noen ønsker å bruke han i avl så hadde det vært fælt om han ble kastrert. Dessuten tror jeg at skvetting har blitt en vane han ikke vil slutte med selv om hormoner hans ble borte.

Jeg ønsker meg flere gutter. Ikke enda, men når en av mine tre er borte. Kan den lille da få satt inn en chip, som ev kan fjernes senere om han skal brukes i avl, slik at han ikke vil skvette slik som Charlie? Eller er det jeg tenker nå veldig umoralsk mot en rotte?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Chip

Post by Sandratravolta »

Er usikker på om chipen kan fjernes kirurgisk? Men den slutter å virke i løpet av en seks måneders tid, sånn ca. Men det er jo sjelden skvettingen er et så ekstremt problem da, de pleier jo å gi seg etter en stund. Men hvis det er såpass at ingen vil kose med han, så er jo det leit for rotta, og altså bedre å sette inn en chip, mener nå jeg. Er ikke noe stort inngrep heller akkurat, snakk om kanskje ti sekunder i narkose og ikke noe vondt etterpå. Men tåler de ikke narkose så tåler de ikke narkose.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Chip

Post by monlan »

Men tror du at en chip vil ha noe betydning for om han skvetter eller ikke? Han er en voksen gutt med innarbeide vaner.... Så jeg er ikke sikker på om det er hormonstyrt nå.

Han lever sammen med to kastrater og trenger ikke å markere for å hevde seg. Han er nederst på rangstigen men blir ikke herset med, bare en rask "bekrefte hvem som er sjefen" omgang en gang eller to for dagen så er alt greit mellom dem.

Husker at Rasmus og jerry også skvetta før de ble kastrert.og Charlie skvetter ikke noe mer nå enn de gjore. Ei stund etter kastrering så slutta de med all skvetting. Jeg håper enda at Charlie vil slutte med det etter hvert. Han er blitt mye "flinkere", var mye mer for noen uker siden. Da var det dammer.. Men han kan ikke gå rundt om slik jeg skulle ønske og dermed får ikke de to andre gjøre det heller. Har ikke hjerte til å se at de tonandre løper omkring i glasskarmer og over bord og stoler, og så må han sitte på et pledd sammen med meg i sofaen.
Så nå er sofaen dekket med pledd og det fungerer forsåvidt greit for guttene er ganske så rolige av seg.Jeg krøller sammen pleddene slik at doen, med ei eske over blir pakka inn i pledd når rottene er i buret. Jeg har flyttet sofaen bort fra glasskarmen og flyttet bord bort fra sofaen slik at de ikke kan skvette på annet enn pleddene, eller som min kjære sier : pisse over hele huset :klaskepanne:

Men når jeg får nye rotteunger så vil jeg gjerne at de skal få løpe mer fritt, men det kan de ikke om de også skvetter. Og det vil de jo gjøre. Og da går det månedsvis til de ev skvetter mindre, men ikke lite nok til at manne min vil godta at de løper rundt.

Men om de kan få en chip og dette medfører lite plage eller risiko (bortsett fra faren med at de ikke våkner fra narkosen), vil det da hjelpe mot skvetting?? Jeg vet at kastrering gjør det, men ønsker ikke å kastrert pga dette.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Chip

Post by Sandratravolta »

Hmm, mine chippede skvetter ikke, men altså, i stedet for å bruke over 1000,- på å chippe én, så ville jeg heller brukt pengene på å f.eks gjøre om bokhyller til lekeplass, da kan du legge avispapir i hyllene, og kjøpe Urine OFF (for valp) som du kan bruke der de tisser i sofaen og sånn. Jeg liker ikke å ha rottene mine i sofaen, fordi de biter den i stykker..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Chip

Post by monlan »

Jo, skjønner det. Og det kunne jeg ha gjort. Men jeg ønsker å da de sammen med oss i sofaen og at de kan løpe fritt til og fra sofaen, til og fra buret sitt mens vi er i stua.

Det første jeg lærer rottene er nei. Så de gnager ikke i sofaen. Har prøvd seg noen ganger, men de skjønner det fort om de gjør noe de ikke har lov til. Men så er ingen av de så opptatt av å gnage. Hadde to jenterotter før og de gnagde på alt mulig. Tror ikke at nei hadde vært noe de brydde seg stort om :giggle:

Så det er dyrere å Chippe enn å kastrere? Og så har chip virkning bare en kort tid?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Chip

Post by Sandratravolta »

Hos min veterinær koster det 1100,- for chip og 1600,- for kastrering!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Chip

Post by Matmor »

Det er ikke godt å si hvor lenge chip'en vil virke. Fertiliteten kan være nedsatt en stund etter at han har begynt å se ut som en vanlig hannrotte igjen, eller kanskje også før. Disse chip'ene er lite studert i rotte. Hvis man planlegger å bruke en rotte i avl, vil de i utgangspuktet ha lavere fertilitet ved 18 måneder enn ved 12, så hvis du chipper en 10 måneder gammel hannrotte er det relativt høy sjanse for at han aldri får reprodusert seg.

En annen sak er at rotter kan slå om i temperament mellom 10 og 12 måneder. Hvis du chipper nå vil du ikke vite om det ville ha skjedd med Charlie.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Chip

Post by monlan »

Takk for svar.
Jeg kommer ikke til å chippe eller kastrere Carlie, uansett. han har vært MANN så lenge at jeg ikke ønsker å ta fra han det nå. Han vil jo savne det ha mister, vil jeg tro. Syns det er annerledes om en kastrerer eller chipper når et dyr er ungt. Da vet han ikke om noe annet enn å være uten hormonene og ev uten baller. Tror ikke en ung rottegutt vil leve et dårligere liv av den grunn.

men om jeg får en ny liten gutt og han blir chippet så raskt som mulig, vil det fungere da? Og så kan han ev brukes i avl etter at chipp er slutta å virke? Eller tror du at en chip tidlig i livet vil føre til at han ikke forstår seg på dette med parring og ikke være interessert når hormonene kommer tilbake?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Chip

Post by Sandratravolta »

Tror det vil være lite gunstig å bruke noen i avl som har hatt chip, grunnen til det er jo at du vil ikke se oppførselen hormonene fører med seg, siden de ikke har så mye hormoner. Jeg har jo to nyyydelige chippede hanner, men de var grusomme, bøllete, skrikete, sprellete og litt fæle før jeg satt inn chip! Kunne aldri brukt de i alv pga temperamentet de hadde med hormoner.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Chip

Post by Niana »

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener når dere sier det fungerer dårligere å kastrere en godt voksen hann.
Min Pippin ble kastrert da han var nesten 1,5 år, og han ble helt fantastisk etter dette. Han hadde ikke vært den mest aggressive eller gale rotta da, men han bustet seg, sloss med småunger, beit meg og drev bare å stresset hele dagen lang. Etter kastrering ble han han myk kosegutt, min beste rotte <3
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Chip

Post by Larm »

Niana wrote:Jeg skjønner ikke helt hva dere mener når dere sier det fungerer dårligere å kastrere en godt voksen hann.
Min Pippin ble kastrert da han var nesten 1,5 år, og han ble helt fantastisk etter dette. Han hadde ikke vært den mest aggressive eller gale rotta da, men han bustet seg, sloss med småunger, beit meg og drev bare å stresset hele dagen lang. Etter kastrering ble han han myk kosegutt, min beste rotte <3
:liker:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Chip

Post by monlan »

Charliegutten min er jo verdens beste, så om det hadde vært snakk om kastrering så hadde det ikke vært pga vanskelig adferd. Det er pga mye markering at jeg spør. Og jeg føler at det ikke er god nok grunn til kastrering. Men at et midlertidig avbrekk fra hormoner ved å sette inn en chip kanskje hadde vært bedre. Men da på en ung gutt og så håpe at han ikke begynner å markere når hormonene er tilbake. Vet ikke helt.

Jeg tror også at det er verdt å prøve kastrering også på en godt voksen kar, for å gi en svært hormonell bølle en sjanse før det ev blir snakk om avliving, om det er så ille med han.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Chip

Post by Matmor »

Jeg er også enig i at det kan gå bra å kastrere godt voksne rotter. Sannsynligheten for å lykkes synker jo lenger man venter, men den blir ikke null. Men det blir på siden av denne diskusjonen, hvor det eneste problemet er at familien ikke liker skvettingen.
Det er spørsmål om å kastrere kjemisk for å redusere skvetting, ikke bare hos en rotte som skvetter ekstremt mye, men forebyggende hos en ung hann, og bruke kjemisk kastrerte rotter i avl når de er over den verste hormonalderen. Det vil jeg sterkt advare mot: både å la kastrering bli noe man gjør forebyggende for å redusere tissing utenfor buret, og å bruke tidligere chippede rotter i avl. Da synes jeg at det hadde vært mye bedre å la hannene dø ut og konvertere til hunnrotter en å skaffe flere hanner. Eller vurdere et annet kjæledyr som ikke tisser i sofaen. Kjemisk kastrering har mye større innvirkning på rottene enn p-piller har på katt.

Jeg har lite erfarig med chipping, men hunnrotten jeg fikk chippet trengte smertestillende dagen etter. Derfor tror jeg det er for kategorisk å si at rotter ikke har smerter etterpå.

Post Reply