Sønn utfordrer far

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Sønn utfordrer far

Post by Kesia Madeleine »

Hei dere!
Nå skjedde det nettopp en hendelse i buret. Kyros som er 6 mnd har vært veldig etter faren sin Levi (som er 1år og 7mnd) i det siste. Kyros utfordrer han ofte for tiden og begge står med bustepels ganske stive og går sakte rundt hverandre. I går gjorde de det helt til de bare trakk seg vekk. Men i dag satt Levi i dokassen og Kyros kom bort og gikk bak ham. Levi merket at noe var i gjerdet og ble på vakt og snudde seg for ikke å ha rumpen til. Så blåste begge seg opp og Kyros presset seg mot Levi. Plutselig fyker han i Levi og Levi prøver å forsvare seg med høylytt piping. Det ble et rabalder av det, og Levi ble nesten dyttet utfor burkanten. Jeg strakk ut armene fordi Levi hadde ikke noe sted å flykte unna. Han hoppet derfor i armene mine og Kyros prøver å komme etter men jeg stenger ham borte med hånden. Jeg ropte på Henrik slik at han kunne komme og hjelpe. Jeg tok med meg Levi opp i sofaen under et lite teppe og trøster ham. Han virket veldig usikker og ble veldig rolig og senere trøtt av hele hendelsen. Henrik prøvde å få tak i Kyros men han ble helt vill og umulig å få tak i. Kyros har blitt en typisk tenåring som skal yppe seg på alt og alle (bortsett fra alfa). Levi er en veldig snill, ydmyk og god rotte som ikke liker spetakkel. Men han vil likevel forsvare seg. De andre rottene vet at Levi er veldig øm og ydmyk men det har aldri vært særlig til spetakkel før. Men Kyros har liksom ingen grenser virker det som. Hva bør jeg gjøre?
Det skal også sies at alle rottene spiser fint sammen og er stort sett veldig snill med hverandre og går rundt hverandre uten problemer. Plutselig møtes bare Levi og Kyros og blir veldig obs på hverandre og kan liksom ikke gå videre uten at det blir "bråk".
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sønn utfordrer far

Post by wollf »

svarer deg i kveld etter jobb

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Sønn utfordrer far

Post by Kesia Madeleine »

wollf wrote:svarer deg i kveld etter jobb
Supert! Takk :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sønn utfordrer far

Post by wollf »

sorry har væt litt opptatt

jeg ser din beskymmring, men dette er egentlig ikke unormal adferd.
en hannrotte i 6 mnd ander er full av hormoner og tester grenser.
han er en tennåringsgutt som tøffer seg på noen han vet han kan vinne mot.
dette er en normaladferd hos alle dyr med hierarki.

du kan finne det samme hos hunder, ulver, hester, mennesker, rotter, fugler, osv.

en ung kar vil gjerne vise hvor kul han er og tøff, men han vet han taper mot sjefen.
men han kan vise sjefen at han er en potensiell trussel ved å bølle litt med de andre.

det som er viktig her er å se ann ting.

hvor intenst er det?
hvor ofte?
hvor plaget blir den andre rotta?
er det bølling eller er det mobbing?
og hvor lenge holder han på, hvor mange uker, mnd osv?

det er heller ikke uvanlig at sønner utfordrer sin far, og kanskje nettopp derfor han har valgt seg ut Levi.

jeg ser ingen grunn til kastering eller noe her, men blir det værre og mer og mer intenst, og levi begynner å vise ubehag ved kyros sin oppførsel så ville jeg begynnt å vurdere det.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Sønn utfordrer far

Post by Kesia Madeleine »

wollf wrote:sorry har væt litt opptatt

jeg ser din beskymmring, men dette er egentlig ikke unormal adferd.
en hannrotte i 6 mnd ander er full av hormoner og tester grenser.
han er en tennåringsgutt som tøffer seg på noen han vet han kan vinne mot.
dette er en normaladferd hos alle dyr med hierarki.

du kan finne det samme hos hunder, ulver, hester, mennesker, rotter, fugler, osv.

en ung kar vil gjerne vise hvor kul han er og tøff, men han vet han taper mot sjefen.
men han kan vise sjefen at han er en potensiell trussel ved å bølle litt med de andre.

det som er viktig her er å se ann ting.

hvor intenst er det?
hvor ofte?
hvor plaget blir den andre rotta?
er det bølling eller er det mobbing?
og hvor lenge holder han på, hvor mange uker, mnd osv?

det er heller ikke uvanlig at sønner utfordrer sin far, og kanskje nettopp derfor han har valgt seg ut Levi.

jeg ser ingen grunn til kastering eller noe her, men blir det værre og mer og mer intenst, og levi begynner å vise ubehag ved kyros sin oppførsel så ville jeg begynnt å vurdere det.

Takk for svar! :)
Ja er det samme jeg tenker nå også! Tror jeg freaket litt ut i øyeblikket. Og at mammahjertet mitt ble ekstra ømt av at Levi hoppet opp i armene mine. :P
I dag har det ikke vært noe spetakkel, og nå i kveld merket jeg noe spesielt. Levi er veldig obs på Kyros og står med hodet mot ham litt som en slange som svinger hodet litt side mot side nesten og stikker snuten fremover. Litt sånn advarende om at han bare ikke må prøve seg på noe. Levi åpnet munnen litt også da han var litt nærmt. Kyros presset seg ned mot bakken og lukket det øyet som var nærmest. Da Levi trakk hodet bakover igjen prøvde Kyros å åle seg mot ham helt flat og tydelig underdanig. Aldri sett ham så forsiktig før. hehe. Virket som at han ålte seg frem for å "be om unnskyldning". Så tror Kyros har jekket seg litt ned nå og Levi har mannet seg litt opp. Så tror de begynner å finne ut av greien her :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sønn utfordrer far

Post by wollf »

du vet... du skal ikke lære faren din å *PIIIIP*

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Sønn utfordrer far

Post by Anniken.HH »

Hvor lenge er det naturlig å la ungdommen holde på før tiltak egentlig må gjøres?
Etter en veldig vellykket intro kom det nemlig en 1 år gammel hann inn i flokken her, men Iggy - som jo er 6/7mnd - har begynt å bølle veldig med ham.
Det er bustepels og jaging. Men jeg ser at de innimellom også sover sammen, og Iggy er ikke sånn at han ''må ta'' Percy, bare innimellom.
Men i løpet av de siste 5 dagene eller så har kranglingen nådd et nytt stadie, hvor det er hver gang de møtes.
Iggy nekter å gi seg, selv om Percy har begynt å forsvare seg - han er ellers en veldig bedagelig, rolig mann, som ikke viser antydning til å ville sloss tilbake, men nå syns han visst ikke det er noe gøy lenger.
Det var ingen antydninger til dette under introduksjonen, men virker som om det bare blir verre og verre...
(Introduksjonen tok rundt 1mnd, og gikk uten kamper)
Kan jeg skille flokken også prøve en ny intro? Eller skal jeg vente og se om det går over? Hvor lenge skal jeg eventuelt vente, og hvor burde jeg sette grensen?

Aldri hatt en så hormonell tenåring før :sarcastic:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Sønn utfordrer far

Post by WillyWonka »

Anniken.HH wrote:Hvor lenge er det naturlig å la ungdommen holde på før tiltak egentlig må gjøres?
Etter en veldig vellykket intro kom det nemlig en 1 år gammel hann inn i flokken her, men Iggy - som jo er 6/7mnd - har begynt å bølle veldig med ham.
Det er bustepels og jaging. Men jeg ser at de innimellom også sover sammen, og Iggy er ikke sånn at han ''må ta'' Percy, bare innimellom.
Men i løpet av de siste 5 dagene eller så har kranglingen nådd et nytt stadie, hvor det er hver gang de møtes.
Iggy nekter å gi seg, selv om Percy har begynt å forsvare seg - han er ellers en veldig bedagelig, rolig mann, som ikke viser antydning til å ville sloss tilbake, men nå syns han visst ikke det er noe gøy lenger.
Det var ingen antydninger til dette under introduksjonen, men virker som om det bare blir verre og verre...
(Introduksjonen tok rundt 1mnd, og gikk uten kamper)
Kan jeg skille flokken også prøve en ny intro? Eller skal jeg vente og se om det går over? Hvor lenge skal jeg eventuelt vente, og hvor burde jeg sette grensen?

Aldri hatt en så hormonell tenåring før :sarcastic:

Jeg ville ventet :) Jeg har alltid bare hatt gutter :) Har erfart at mine er i "bøllestadiet" sånn i 3-4 mnd alderen og i 9-12 mnd (sånn sirka). Er hvertfall da de har virket mest "ustabile" pga hormoner osv her i heimen :)
Så er de to hannene ikke veldig langt fra hverandre i alder og det er normalt og utfordre de andre. Noe er reell rang-rangering, annet er lek (og det høres ofte mye værre ut enn hva det egentlig er). Jeg har erfart at det bruker å gi seg etter en stund. Gradvis men sikkert :)
Blir det veldig ille, så har jeg innimellom brutt inn og gitt bølla en timeout til alt har roet seg, men som oftest har ikke dette vært nødvendig. eller du kan skille dem og gi mat på hver sin ende av buret så de blir distrahert av godsakene for en stund :)
Jeg har ved en anledning avlivet pga adferd, men da gikk den til angrep på alt og alle. bet meg til blods hver gang jeg var i nærheten og alle rottene mine hadde sår pga han. Det er for meg en "no go". Leif, den ene gutten jeg har nå, Har akkurat hatt en periode nå på en....2-3 uker.. der han bøller mer enn vanlig, og nå ser det ut som det er på vei ned igjen. Jeg har ikke brukt tid på å skille dem, men har på "det værste" åpnet buret slik at de får enda større plass og være på så de ikke må sitte ved siden av hverandre hele tiden. Leif er nå ett år gammel :) I flokken ellers er det både eldre og yngre rotter, og det går for det aller meste fint :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply