teretoriell

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

teretoriell

Post by Anniken.HH »

Brukte søkemotoren, og fant ikke noe som var direkte tilknyttet til det, så jeg får spørre.

Jeg har en ungdom som er veldig teretoriell på enkelte ting - hus (!!)
Han har vært det i tidligere bur sammen med broren - jaget broren rundt og kranglet med ham - men aldri skadet ham.
I dag, da ungdommene og gamlingene hadde stått sammen noen timer, begynte han igjen med husterroren sin.
Han jaget ut Einstein, kranglet med Lav - inne i huset - og gav Gunnar en flenge på rygge.
Da flengen kom sa jeg nok, og guttene er i hvert sitt bur, igjen.

Huset jeg hadde i buret var helt nøytralt. Vasket med varmt vann og grønnsåpe, sto ute i over to døgn.
Buret var nøytralt, alt av innredning var nyvasket og tørket ute - stoff, altså - og rommet har ikke hatt rotter i seg siden forrige sommer.

Men husterroren hans skremmer meg! Og det at han har skadet en annen rotte for det, er ikke greit! Dessuten er jeg redd for hva han kan gjøre når det kommer babyer i hus (rotter, altså)
Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre?
Han har også vært fæl til å markere, både med poter og flanke, og liker seg tydelig ikke lavt på rangstigen. Har tuktet broren sin, Gunnar og Einstein, og bølla med betarotta Diesel, som satte ham på plass.

Introduksjon er uansett stoppet, til såret til Gunnar er grodd, og jeg finner ut hvordan jeg skal gå frem.
Har vurdert å chippe ham, men er det noe særlig? Kastrerer jeg ham kan jeg ikke introdusere ham til flokken igjen, fordi Stripa har vist tendenser til å ''plage'' kastrater en del, så hvis det gjøres er det to separate flokker.
Hjelp!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: teretoriell

Post by utmeldt »

Eg trur ikkje ein klarer klarer å vaske vekk andre rottelukter med grønnsåpe, og varmt vatn. Har vaska hus i oppvaskmaskin, og hatt de ute til tørk i mange dager, men likevel har mine dominante rotter reagert på lukta, og gnidd seg inntil, gnagd på dei, og laga bråk. Har og høyrt andre fortelle om det samme.

Prøvd å fjerne alle hus, og heller lage senger av kurver eller liknande?

Eg har ingen gode råd her anna enn at den som skader ikkje bør få vere i lage med dei andre før han evt er kastrert.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: teretoriell

Post by WillyWonka »

Jeg har hatt det problemet en gang, men klarer ikke helt å huske hvilken av gutta mine som holdt på... Men der hjalp det å fjerne husene..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: teretoriell

Post by kikky »

Fjern hus som de andre sier. Og vurder kastrering, sånn det hørtes ut som nå blir det to grupper for deg uansett om ballene blir eloler forsvinner.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: teretoriell

Post by Anniken.HH »

Er ikke så farlig om det blir to grupper, viktigste er at de har det bra!
Fjernet huset i vanlige buret, og han og broren har ikke kranglet noe siden det.

Men skal prøve å fjerne husene, og se om det hjelper. Han er jo ikke noe aggresiv ellers, buster ikke pelsen eller noe, vasker og lar seg bli vasket.
Riften på ryggen til Gunnar var ikke så dyp heller, nesten mest et skrubbsår, men jeg tar alt fra stadie 1, igjen, skal bruke lang tid, og håpe at det ikke skjer igjen.
Kanskje det var en hormonell greie? Han er 6mnd gammel, og er jo da de kan bli litt ''ivrige''
Skjer det igjen, blir det to flokker, og ny vurdering av ballene - vurderes enda, men vil prøve om husmangel, funker.

Huff, jeg ble kanskje litt hysterisk i går. Fikk så vondt av gamle Gunnar, som bare ville sove, og ble så oppgitt over hele situasjonen. Også fant jeg det såret, og fikk helt angst.
Tenker best når jeg skriver, og har en tendens til å løpe til folk med mer erfaring, for å spørre om jeg gjør noe riktig eller feil.
Vil jo bare at gutta skal ha det bra
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: teretoriell

Post by Kesia Madeleine »

Hvordan går det med rottene nå?
Jeg har også hatt/har uro i buret. Har en 7 mnd gammel gutt som er full av energi og er veldig etter faren sin. Det har vært mye bustepels, piping og også et 2,5cm langt kutt etter et bitt forrige uke. Separerte dem etter det såret kom slik at det skulle få tid til å gro. Da såret hadde lukket seg lot jeg dem få være sammen på dagtid og separerte dem om natten. Da stod de to minste nede i RS buret og de 3 store øverst. Han som fikk såret ser ut til å være dritlei sønnen sin. Hver gang minsten nærmer seg så piper han, får bustepels og viser tydelig at han ikke vil bli herset med lenger. Ser at minsten er underdanig nå og ikke like voldsom. Er tydelig at han er midt i en alder hvor hormonene flyr. Var veldig redd for at jeg måtte kastrere ham, men tenkte at jeg vil prøve alt annet før jeg går til noe så drastisk. Man må jo også huske at de er dyr med instinkter og rangstige, så de må få finne ut av ting også.

Siden minstemann har så mye energi så har jeg blitt mer bevisst på å aktivisere ham mer, slik at ikke opphopningen av energi i den lille kroppen skal gå utover de andre. Det fungerer bra for meg å få nye ting inn i buret eller i området der de har utetid. Rotter elsker å undersøke alt! Har også begynt å lære ham litt triks slik at han skal få hjernestimulans. Fikk tipset om at jeg kan ta de to som har uoverensstemmelsen med meg bort på et nøytralt område (akkurat som en introduksjon), for da kan de ende opp som bestevenner. Så det skal også prøves ut om de fortsetter å kverulere. :)

Er ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre. Jeg er en person som også blir veldig hysterisk når det skjer noe.. Så er godt med tips fra andre og ta tiden til hjelp med å finne ut hva man skal gjøre. Litt for mange tenker litt for fort på kastrering som eneste løsning. Men husk at kastrering er ikke helt ufarlig det heller, selv om mange dyreleger er veldig flinke. Er mye man kan gjøre eller prøve ut før man evt. må ta valget om kastrering :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: teretoriell

Post by Anniken.HH »

Går bra med guttene her!
Alle sårene er grodd, og de har bodd sammen en uke nå.
Har vært få til ingen tegn på kraftig dominanse! Selv om jeg ser litt egling på kvelden, er det ingen sår eller rar oppførsel.
Kan virke som om det for det meste er leking fra ungdommene sin side - begge legger seg på rygg for de eldre hannene, hvis det går for langt.

Har prøvd uten hus så langt, bare masse køyer og rottesenger, ingen lukkede rom.
Regner med det blir det samme etter neste burvask - til helga.
Så får jeg se til neste neste burvask igjen, om jeg prøver meg med noen rør :)

Håper det går bra med far og sønn for deg, Kesia. Ikke noe gøy når det blir ordentlig krangling. Og vi vet jo ikke alltid hva som skjer heller :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: teretoriell

Post by Kesia Madeleine »

Anniken.HH wrote:Går bra med guttene her!
Alle sårene er grodd, og de har bodd sammen en uke nå.
Har vært få til ingen tegn på kraftig dominanse! Selv om jeg ser litt egling på kvelden, er det ingen sår eller rar oppførsel.
Kan virke som om det for det meste er leking fra ungdommene sin side - begge legger seg på rygg for de eldre hannene, hvis det går for langt.

Har prøvd uten hus så langt, bare masse køyer og rottesenger, ingen lukkede rom.
Regner med det blir det samme etter neste burvask - til helga.
Så får jeg se til neste neste burvask igjen, om jeg prøver meg med noen rør :)

Håper det går bra med far og sønn for deg, Kesia. Ikke noe gøy når det blir ordentlig krangling. Og vi vet jo ikke alltid hva som skjer heller :(
Så godt å høre at det ser ut til å gå fint nå!^^
Nei, er ikke så gøy når det blir krangling. Man vet liksom aldri når det kan skje et sammenstøt. Men heldigvis er de ikke så hardhendte og er flinke med rottespråket sitt :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply