Temme rotta

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Silica
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2014, 14:52

Temme rotta

Post by Silica »

Rotta kom til meg på tirsdag, han har altså bodd her i snart en uke. Jeg har hatt rotter før, men de var så unge når jeg fikk dem at jeg tror ikke de viste bedre. Han her er rundt 5mnd gammel og har bodd sammen med broren sin frem til han kom til meg. Fikk han av min venninne da brødrene stadig hadde blodige nakker. Han er veldig nyskjerrig og klatrer gjerde rundt om kring på meg. Men han bruker tennene en hel del, og har bitt venn av meg til blods to ganger. Dette gjør meg litt utrygg på han, selvom han aldri har bitt meg så hardt. Han bare "smaker" hvis dere skjønner.

Når jeg slipper han ut av buret er han først veldig grei, biter ikke eller noe. Men så virker det som om han blir for ivrig, og da kommer bitinga. Han tar tak i snorene på hettegenseren og drar til alt han klarer, litt morro å se på egentlig. Hver gang han bruker tenne på meg, piper jeg til han. Men vet ikke om det har så mye effekt egentlig.

Er det noen som har noen tips og triks for å få han til å slutte med bitinga? Og for å få han tam?

Alle svar mottas med takk :)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Temme rotta

Post by Milla »

Genser-trikset er helt klart en gjenganger i forhold til å bli kjent med rotta og at rotta skal bli trygg på deg.
Det er flott du lager en IIP lyd når han prøver seg... Det er ikke sikkert han har lært hvor grensa går for når det er vondt... Samtidig er det viktig at du passer på at du har rene hender som ikke har matrester på seg, det kan hende han tar feil og tror det er mat...

Ellers vil jeg anbefale deg å være tålmodig, med tålmodighet så kan han bli en riktig god koserotte.

Ble han kastrert hos tidligere eier for å se om det funket bedre med broren?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Silica
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2014, 14:52

Re: Temme rotta

Post by Silica »

Har hørt om dette genser trikset, men hva går det ut på egentlig? Nå sitter jeg på gulvet med lang bukse, sko og hettegenser med hendene inni ermene på genseren. Har virker litt mer forsiktig i dag faktisk, slipper litt fortere.

Han er veldig nyskjerrig når han er løs, og følger meg over alt. Vil gjerne opp i ansiktet, men jeg venter litt med det. Vil ikke risikere bitt i nesa, hehe :p han biter foresten i genseren, ikke på meg (har jo hendene inni genseren), men det har aldri gått hull på genseren. Kanskje han biter forsiktig?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Temme rotta

Post by Milla »

Gensertrikset går ut på at du har på deg en stor genser, og putter rotta inni genseren. La rotta romstere inni der, mens du er rolig! Og ha på deg en skjorte under genseren, ellers blir du klort opp :P
Du kan også ta en skjorte/topp ha den på deg i noen timer, og legge den inn på soveplassen... Så han blir vant til lukta di! Begge deler har funket på mine ;)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Silica
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2014, 14:52

Re: Temme rotta

Post by Silica »

Ahh, skjønner! Er ikke så veldig keen på å ha rotta i genseren når han biter sånn.... Hettegenser utapå hettegenser kanskje? :p ikke er han så glad for å bli løftet på heller, da skriker han.

Leiligheten er kun på 23m2, så han er i nærheten hele tiden. Har buret på stuebordet, så han blir vant til lyder og lukter. Han følger etter meg innenfor sprinklene, gløtter så vidt opp på meg hvis han sover og potefølger meg når han er løs. Altså syns jeg ikke han virker redd, mer at han ikke har skjønt at biting ikke er så kult egentlig :)

Er nok håp, han var mye mer forsiktig i dag. Bet mye mer forsiktig i klærne, og prøvde ikke stikke av med snorene i hettegenseren :p

Leste foresten en artikkel som var delt på forumet for en stund siden. Der sto det at når rotta biter tak og bare holder/trekker forsiktig, så inviterer den deg inn? Dette gjør han jo en del, prøver å ta med seg klærne mine. Inviterer han meg inn? Isåfall så må det jo være noe tillitt der?

Silica
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2014, 14:52

Re: Temme rotta

Post by Silica »

Detta med genseren fungerte veldig dårlig... Han fløy på hånda mi... Hva nå?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Temme rotta

Post by WillyWonka »

Bruk tid :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Temme rotta

Post by Matmor »

Er det bare med mennesker rotta biter, eller er han blitt sint på burkameraten også?
Klypingen i klær er et dominansfenomen. Han behandler deg som en rotte som står under ham i rang, og trenger å settes på plass. Hvis du presser ham er det noks sannsynlig at han vil bite, som du dessverre allerede har oppdaget.

I forbindelse med flytting hender det at rotter, og særlig hanrotter, ikke aksepterer ny eier. Jeg har opplevd det her flere ganger. På grunn av barna fungerer det dårlig med aggressive rotter her, så hos meg blir det kastrering hvis det ikke bare dreier seg om et ferieopphold. Jeg tror heller ikke rottene har det særlig bra med seg selv hvis de er så desperate at de må bite :trist: De to nye guttene dine ble flyttet på i en alder da hormonene ofte begynner å røre på seg. Derfor er det veldig vanskelig å si om det dreier seg om en rotte som er på vei inn i en hormonell psykose, eller om en som har midlertidige problemer med å akseptere deg som eier. Men hvis rotta begynner å krangle med burkamerat, stryke seg opp mot vegger eller stolben, krype langs gulvet og lukte sterkt er det ikke bare nye mennesker han har problemer med.

Post Reply