Tegn på eldre rotte ?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Tegn på eldre rotte ?

Post by Sara Syversen »

Hei.
Jeg håpet kanskje noen kunne dele sin erfaring på det område.
Hva slags tegn viser de at de er eldre... Slik som jeg leste at mange blir lamme i bakparten osv.

Bodil rescue rotta våres er 1,5 år ca. Og hun er mye stivere til bens.
Del gjerne med deg hva jeg har å forvente. Også eventuelt hva jeg kan gjøre for å bedre livskvaliteten på en eldre rotte... jeg har bestilt flere hyller nå. For frykter knall og fall da hun ikke er like sprek som de jeg hadde fra før. Noe har blitt enormt bedre i bevegelsen siden hun kom hit da. Det må jeg si.


Takker for eventuelle svar og deling av erfaringer.
Mvh. Sara :rottehode:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Tegn på eldre rotte ?

Post by Milla »

Tegn kan være som du sier lammelser i baken(veldig vanlig), tynnere i pelsen, mindre aktiv, sover mer osv. Jeg hadde en som ble veldig sær og gretten, slik som mange andre gamle damer blir :P

Med tanke på alderdom og at de faktisk ikke har den samme motorikken de hadde som ung, de får lammelser i beina, ser dårligere og klatringen blir vanskeligere. Akkurat her blir det viktig hvordan man innreder buret.
Når de er unge og sprelske er det greit å stappe buret og særlig bunnflaten med masse stæsj. Det vil nok føre til problemer med en som ikke er så bevegelig lenger.
Jeg har selv, da Luthien ble gammel, fjernet en del fra selve bunnarealet, altså ting som er på selve bunnen og på hyllene i buret. Slik at hun hadde en stor plass å gå på.
Jeg passet også på å henge opp maaasse hengekøyer... forsikret meg om at på hvert gitt sted i buret hun befant seg, om hun datt, var det ikke langt ned til noe mykt hun kunne lande i :) Så de ikke skader seg selv!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tegn på eldre rotte ?

Post by Matmor »

Milla har fått med veldig mye. Det eneste jeg kan tenke meg å tilføye om råd er at det finnes en virkelig lav hengekøye - så lave at rotta nesten bare kan spasere oppi den. Jeg har en gamling her nå som har noen dager han ikke vil klatre så mye. Så lenge han får forbena oppi den laveste køyen, klarer han å velte seg ombord, så han kan ligge litt mykere. Rottesaccoer med ris har aldri fungert særlig lenge av gangen her, fordi det alltid er noen mer foretaksomme rotter som vil til risen. Hvis det ikke er noe problem vet jeg at gamlingene ofte setter pris på slike senger. Det kan bli vel mye slitasje på undersiden på en lite mobil gamling.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Tegn på eldre rotte ?

Post by Crazyratlady »

Jeg har også en gamling. Han er ca. 2,5 år i disse dager. Han holder seg overraskende godt! Han ikke sett så mye aldringstegn på ham før nå i det siste. Han er begynt å slepe beina litt, men klarer likevel å klatre i buret sitt. Ellers så sover han mer og er mindre aktiv, blir fortere sliten. Pelsen er blitt tynnere og han flasser i huden samtidig som han har fet pels. Lukter litt strammere enn før, men så er han alenerotte og har ikke hjelp til å vaske seg. Når jeg løfter han nå så kjenner jeg at han er mye lettere enn han var før. Siden disse tegnene har kommer ganske brått nå så forbereder jeg meg på at det fort kan gå nedover, nyter hver dag med han. Synd at han må tilbringe mesteparten av tiden sin helt alene i buret :/

Når det gjelder din rotte så er hun jo ikke såå gammel ennå. Siden du føler hun er blitt bedre etter hun kom til deg så kan det jo hende at hun kanskje var "utrent" og har blitt bedre etter all utetiden du har gitt henne :)

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Tegn på eldre rotte ?

Post by Sara Syversen »

Ååh. Skal teste ut ris seng... men ja... sikkert noen som biter hull her... en viss teddybjørn som heter Betsy som er overglad i mat uansett hva det er ;))

Jeg har bestilt nye hengekøyer av Tonje nå. Så skal henge noen litt lavt. Og så mye som mulig som milla sa så hun uansett faller på noe mykt...

ja, bodil hadde hardt midd angrep og var blå på halen og beina. Noen som sa til meg det var fordi at det hadde blitt dårlig blodsirkulasjon. Hun er ferdig medisinert og fått mye farge tilbake. Også pels. Hun sto i et bur med høy og ingen leker. Forrige eier hadde tatt dem bort fordi den andre rotta skulle vistnok ha hengt seg fast og dødd. Hun sto da alene i mange måneder og ble ikke tatt ut. Vi har brukt mye tid på henne den måneden som har gått. Alt har ikke gått knirkefritt... men nå går hun løs på gulvet her vær dag sammen med de andre...

takker for alt av tips og deres erfaringer. Ønsker bare gjøre det best mulig for hun ♥
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Tegn på eldre rotte ?

Post by Milla »

Jeg vil nå tro at det er slik crazyratlady sier, hun er utrent. Med tanke på at hun da ikke har blitt luftet eller hatt noe i buret sitt, så har det ikke vært en stor utfordring for henne. Men har ingen tvil om at motorikken hennes blir mye bedre hos deg etterhvert. Hun må bare få trent seg opp!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply