Rottekamper i buret.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Rottekamper i buret.

Post by Kesia Madeleine »



Nå har ting vært litt av og på med Kyros og Levi i buret. Levi er far til Kyros som er 7 mnd gammel. Rundt slutten av mars begynte Kyros å utfordre Levi. Men det gikk noen uker før det skjedde noe igjen.. Så gikk de i hverandre for ca 2 uker siden og Levi fikk et 2,5cm langt sår (bitt). Etter dette har det vært litt småknuffing, og Levi ser ut til å ha fått nok. Kyros derimot er en tenåring med masse energi og liker å tøffe seg. Dette går dessverre bare hardt ut over koseklumpen min Levi. Alfaen Titus er det ingen som prøver seg på. Tiras er nestkommanderende, deretter Levi, og så kommer Kyros med sin bror Akira under seg.
På videoen ser dere hvordan det er på det verste.. Og jeg lover dere, de kan holde leeenge på! Kyros kom til oss ved 5 ukers alder og alle har gått utrolig fint overens helt frem til for noen uker siden. Jeg blir helt rådvill og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne situasjonen. Rottene er forresten delt i to nå om nettene. De tre største øverst i RS buret, og de to små nederst. Er som oftest om kveldene det blir spetakkel, for da har rottene og spesielt Kyros ladet opp MASSE energi fordi de har sovet omtrent hele dagen.
Håper en del av dere flinke og erfarne rotteeiere kan komme med noen uttalelser, tips og råd. Mitt største ønske nå er at alle rottene skal bli den fine og rolige flokken som de en gang var. Still gjerne spørsmål om det er noe mer dere lurer på for å danne dere et bilde av hvordan ting er :)

I videoen er det Kyros som ligger i hengekøyen. Levi er den største av dem (slik at dere vet hvem som er hvem ;P )

(Jeg lagde også et innlegg her under Atferd tidligere "Sønn utfordrer far", hvis dere vil lese det også. Der skrev jeg om det første "sammenstøtet" deres)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottekamper i buret.

Post by Matmor »

Svært interessant video! Hvis jeg har forstått det rett og det er far som starter på gulvet i buret, og sønn i hengekøyen, er det faktisk far som er utfordrer her. Jeg går ut fra at det ikke ble noen skader i sammenstøtet?

Jeg tror dette er snakk om en "familiekonflikt" hvor sønnen har demonstrert at han kan banke pappa, og pappa forsøker å psyke ut sønnen for å få tilbake stillingen. Det er fryktelig vanskelig å si om det kommer til å bli mere sår ut av det. Det er mulig at faren har sperrer mot å øve vold mot eget avkom, og at han etterhvert vil avfinne seg med situasjonen. Eller sønnen går lei og skader pappa på nytt. Eller faren har hadd en dårlig periode, føler seg friskere og bestemmer seg for at "dette vil jeg ikke finne meg in!"

Ut fra reaksjonene til den tredje rotta ville jeg sagt at den tolket situasjonen som spent, men ikke egentlig var redd for at noen av de andre skulle gå løs på ham. Altså ingen ting som tyder på at noen av de to kamphanene ble oppfattet som generellt aggressive. Det hender faktisk at rotter blir så opphisset i en kampsituasjon at de biter uavhengig av hvem som er i den mottagende enden. Hadde den tredje rotta trodd noe slikt, hadde den trolig forsøkt å snike seg helt vekk, eller sprunget for bare livet.

Jeg skjønner godt at du finner situasjonen vanskelig hvis dette pågår stadig vekk. Er det, for tiden, alltid faren som initierer konfliktene, eller er det litt far og litt sønn?

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottekamper i buret.

Post by Kesia Madeleine »

Matmor wrote:Svært interessant video! Hvis jeg har forstått det rett og det er far som starter på gulvet i buret, og sønn i hengekøyen, er det faktisk far som er utfordrer her. Jeg går ut fra at det ikke ble noen skader i sammenstøtet?

Jeg tror dette er snakk om en "familiekonflikt" hvor sønnen har demonstrert at han kan banke pappa, og pappa forsøker å psyke ut sønnen for å få tilbake stillingen. Det er fryktelig vanskelig å si om det kommer til å bli mere sår ut av det. Det er mulig at faren har sperrer mot å øve vold mot eget avkom, og at han etterhvert vil avfinne seg med situasjonen. Eller sønnen går lei og skader pappa på nytt. Eller faren har hadd en dårlig periode, føler seg friskere og bestemmer seg for at "dette vil jeg ikke finne meg in!"

Ut fra reaksjonene til den tredje rotta ville jeg sagt at den tolket situasjonen som spent, men ikke egentlig var redd for at noen av de andre skulle gå løs på ham. Altså ingen ting som tyder på at noen av de to kamphanene ble oppfattet som generellt aggressive. Det hender faktisk at rotter blir så opphisset i en kampsituasjon at de biter uavhengig av hvem som er i den mottagende enden. Hadde den tredje rotta trodd noe slikt, hadde den trolig forsøkt å snike seg helt vekk, eller sprunget for bare livet.

Jeg skjønner godt at du finner situasjonen vanskelig hvis dette pågår stadig vekk. Er det, for tiden, alltid faren som initierer konfliktene, eller er det litt far og litt sønn?
Tusen takk for din uttalelse om det du ser Matmor! Det stemmer at det er pappaen Levi som er på gulvet. Kyros er vel den som har startet hele reaksjonen på sin far. Kyros liker å terge og nappe litt borti og er ofte full i energi på kveldene. Ting gikk roligere for seg før, men Levi ser ut til å vær lei av guttestrekene til Kyros og har mye "piggene" ute overfor ham. Levi er en veldig snill rotte som jeg er veldig sikker på ikke kommer til å skade en annen rotte. Jeg lurer på om Kyros vet dette og derfor tøyer grensene ekstra.. Han skal hele tiden bort til Levi og lar ham ikke være i fred. Levi har blitt så lei at han nesten ikke tåler trynet til Kyros.. La merke til i denne konflikten at Levi lager mye hveselyder og bruxer. Som du ser så gaper han for å vise tennene og har konstant bustepels også. Når de har stått lenge slik som de gjorde på videoen da virker Levi veldig lei og litt sliten, så da skiller vi dem slik at Levi skal få pause. De står også separert om natten. Vet ikke om dette er lurt, men har vært så usikker og skeptisk at jeg ikke har turd annet. Hvordan tenker du det kan være lurt å håndtere situasjonen? Skal vi bare la dem holde på, fortsette å ha dem skilt og ta ting rolig, ha "introduksjons-runder", eller hva tenker du? Vi prøvde en dag å sette de to alene på badet, og med en gang prøvde Kyros å komme seg oppå rumpen til Levi og jukke.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Rottekamper i buret.

Post by Ingerid Øksnevad »

Jeg har ingen erfaring med rottespråk, men har litt erfaring med hunder og konflikter.

Kan det være at Levi har blitt usikker på sønnen sin? At det at sønnen har "ungdyr-bøllet" med han over litt tid har gjort han usikker og dermed på "vakt" og i forsvarsmodus?

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottekamper i buret.

Post by Kesia Madeleine »

Virre Vips wrote:Jeg har ingen erfaring med rottespråk, men har litt erfaring med hunder og konflikter.

Kan det være at Levi har blitt usikker på sønnen sin? At det at sønnen har "ungdyr-bøllet" med han over litt tid har gjort han usikker og dermed på "vakt" og i forsvarsmodus?
Ja det er akkurat noe sånt jeg tenker også!
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottekamper i buret.

Post by Kesia Madeleine »

Det ble ikke noen skader i sammenstøtet forresten. Rotten som ligger og slapper av i kuben er Titus, alfaen i buret (han er broren til Levi, og dermed onkelen til Kyros).
Alle rottene mine er i nær familie. To brødre, nevøen deres, og to sønner :P Jeg har også observert at Tiras som er nevøen til Levi går imellom dem av og til og kommuniserer ett eller annet til begge to. Virker som at han trår inn av og til for å si at de skal slutte å styre på så mye. Tiras er nestkommanderende etter alfa.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

utmeldt

Re: Rottekamper i buret.

Post by utmeldt »

Den nase lyden som Levi lager lurer eg og på kva betyr. Eg har fire brødre som ikkje er noko særleg glad i mennesker, og ein stund etter at eg har løfta dei opp byrjer dei ofte å lage den lyden. Ingen tegn på aggresjon, kun ein slags blåse/stenge naselyd. Eg opfatter lyden som "no er det nok", då eg antek at rotta ikkje trivst i situasjonen. Andre forslag?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rottekamper i buret.

Post by Milla »

Tror kanskje du er inne på noe der...
Jeg har hørt snøfting i forbindelse med aggresjon.
Men jeg har ei lita tulla som lager noe som ligner på snøfting når jeg for eks vasker henne, noe hun absolutt ikke liker, og da lager hun snøftelignende lyder...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Rottekamper i buret.

Post by Anniken.HH »

Kesia Madeleine wrote:Det ble ikke noen skader i sammenstøtet forresten. Rotten som ligger og slapper av i kuben er Titus, alfaen i buret (han er broren til Levi, og dermed onkelen til Kyros).
Alle rottene mine er i nær familie. To brødre, nevøen deres, og to sønner :P Jeg har også observert at Tiras som er nevøen til Levi går imellom dem av og til og kommuniserer ett eller annet til begge to. Virker som at han trår inn av og til for å si at de skal slutte å styre på så mye. Tiras er nestkommanderende etter alfa.
Jeg vet ikke i rotteflokker, men i store hundeflokker er det normalt med en ''fredsmegler''.
Har selv sett at jeg har en i min egen rotteflokk, er alltid samme som kommer vraltende om noen er litt hardhendte med nykomlingene.

Ang filmen, hadde jeg en liknende situasjon i buret da jeg var fersk rotteeier.
Bestemte meg for å kastrere kranglefanten, da det dukket opp sår på motstanderen hans til stadig. Det er ikke sikkert det er løsningen for deg her.
Jeg var uerfaren da jeg tok valget og ser nå at jeg kunne gjort andre ting.

Tror du gjør rett i å skille dem på kvelden, også la dem møtes på dagen. Men kanskje la dem møte på en nøytral plass?
Så som du sier, kanskje noen ''intro-runder'' ikke ville vært det dummeste.
kanskje også tatt med hele flokke, og ikke bare far og sønn.
Har sett at rottene mine er mer avslappet når de har resten av flokken ved sin side, og da går ofte introduksjon lettere og fortere, her i hus

lykke til!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottekamper i buret.

Post by Kesia Madeleine »

Nå har ting gått veldig fint i flere dager. Levi har blitt tøffere i trynet, noe som gjør at Kyros blir mer underdanig. De klarer nå å gå forbi og rundt hverandre uten å MÅTTE stoppe opp med bustepels! :D Litt småknuffing innimellom, men ikke på langt nær så gale det var tidligere. De har oppført seg såpass bra at vi har latt dem stå sammen om nettene nå, og det har gått fint :) Kanskje Kyros ikke er så hormonell om dagene, eller kanskje de rett og slett har funnet litt mer ut av ting? Men det vil tiden vise. Er i hvertfall godt å få et pust i bakken og se at flokken fungerer fint for tiden :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

utmeldt

Re: Rottekamper i buret.

Post by utmeldt »

Det er godt å høyre at gutta går meir overeins :cheerful:

Så tilbake tl lyden som Levi laga, var det snøfting?

Den naselyden eg vil fram til er ikkje snøfting, men ein lyd som kan minne om å blåse sakte gjennom ein tett nase utan å blåse ut. Eg veit i grunn ikkje heilt korleis eg skal forklare lyden, anna enn at eg oppfatter den som at " no er det nok".

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottekamper i buret.

Post by Kesia Madeleine »

iwonamo wrote:Det er godt å høyre at gutta går meir overeins :cheerful:

Så tilbake tl lyden som Levi laga, var det snøfting?

Den naselyden eg vil fram til er ikkje snøfting, men ein lyd som kan minne om å blåse sakte gjennom ein tett nase utan å blåse ut. Eg veit i grunn ikkje heilt korleis eg skal forklare lyden, anna enn at eg oppfatter den som at " no er det nok".
Synes lyden høres ut som piping, bare uten piping men bare luft som kommer ut. hehe. Vanskelig å forklare, men tror vi mener den samme lyden ;) Hører ofte den lyden når en av rottene sover i en hengekøye og en annen kommer oppi og trakker rundt. Da "piper" den som sover fordi han vil ligge i fred. Virker som at den lyden betyr som du sier at "nok er nok", "nå vil jeg være i fred" og lignende.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottekamper i buret.

Post by wollf »

Hvesing kaller jeg det

Post Reply