Gnaging

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Gnaging

Post by Nemesis »

Vet det var en tråd ang. gnaging her, men finner den ikke igjen. Mine søte små spiser snart opp leiligheten, det er lister, møbler og dørstokker som får gjennomgå. De er vant til å være ute det meste av dagen men nå må de ha tilsyn, og blir dermed sittende i buret store deler av dagen:(

Har kjøpt bitter spray, men det vikrker mot sin hensikt = lokkemiddel. De er veldig interesserte i flaska og vil helst slikke på korken...

Før gnagde de aldri, det er siste mdn. de har begynnt med det, så jeg lurer på om tennene begynner å bli for lange? De er ca. 8 mdr gamle. Hvordan vurderer jeg det, de har ingen problemer med å spise. Må nevne at de har masse å gnage på inne i buret, men det er ikke så spennende...

Sissel

Post by Sissel »

Veldig rart dette her altså. gutta mine har også masse å gnage på inne i buret, men de bruker det sjeldent. Det som derimot er godt å gnage på er tusjer, penner, klær og sånt. Har ikke hatt store problemer med møbelødeleggelser, men det er fordi jeg ikke bryr meg så mye om det.

MEN, man kan trene rottene til å skjønne hva som er lov og ikke lov å gnage på. Mine er trent til å ikke gnage på ledninger bl.a. Det tok meg ca 2 uker å få de til å skjønne det. Tenk på dem som hunder, og oppfør deg deretter. For de er ganske smarte og skjønner hva som er galt, hvis du er konsekvent på det. Ikke slå de eller noe sånt, men "skrik" litt og slå i gulvet ved siden av de, når de gjør noe "galt". Da lærer de fort.

Masja

Post by Masja »

Jeg har det samme problemet. Særlig den ene av rottene, Sasja har begynet å gnage fært på dørtesklene. De har jo ting de kan gnage på i buret, men det er tydeligvis ikke like interessant.. Jeg har forsøkt å være konsekvent, og si strengt nei, og fjerne rotta når hun gnager på noe hun ikke får lov til å gnage på. Men nesten med en gang er hun på'n igjen. Det virker nesten som om det blir ekstra gøy når det er forbudt. :wink: Hun gnager jo litt på møblene også, men det er ikke så nøye siden det stort sett er våre. Jeg lurer litt på om det er best å være konsekvent og si nei hver gang hun gnager på noe(hun skjønner jo ikke akkurat hvorfor noe er lov å gnage på, mens andre ting er forbudt), eller om det er best å la henne gnage på noen ting slik at hun ihvertfall får litt utløp for denne gnagetrangen sin. Noen som har noen tanker om dette eller erfaring?
Jeg har en ide om at det særlig er dørtersklene som får gjennomgå siden de tydeligvis har skjønt at det er noe spennende på den andre siden. Før fikk de bare være ute på badet, men etterhvert skjønte de jo at det var en mye større og spennende verden utenfor, og da var de kun oppsatt på å komme seg ut, og begynte selvsagt å gnage på dørtersklene. Nå har de nok funnet ut at de er enda et rom som de ikke får tilgang til (der er det altfor mange ledninger og ting og tang til at de får lov til å gå på gulvet der), og da er det jo straks dit de vil. Det virker nesten som om det blir dobbelt så spennende fordi det er forbudt område. :D
Det er litt plagsomt med denne gnagingen, siden det ikke er vår leilighet (vi bare leier). Det er ikke så kjekt med oppspiste dørterskler når vi en gang skal flytte ut..
Jeg har tenkt på å dekke tersklene med noe så de ikke kommer til, men vet ikke helt hva det skulle være. Er det noen som har noen ideer?
Jeg vil jo gjerne at de skal kunne løpe litt rundt i leiligheten også, men det går jo nesten ikke dersom de begynner å ødelegge. :? Særlig siden det ikke er vår leilighet.

Fabeline

Post by Fabeline »

Oi! Har du virkelig klart å lære rottene dine til å ikke tygge på ledninger? Vi har prøvd. Vi har virkelig prøvd. Men det er helt håpløst. Vi dytter bort rottene, eller klapper høyt når de gnager steder de ikke får lov til å gnage. Men det hjelper ikke i det hele tatt.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Har dere prøvd med aluminiumstape? Eller go'negl? Eller luktesalt? Eller peppermint fotbadsalt? Jeg fikk en boks med "fotbadsalt" peppermin fra Body Shop, når jeg åpner den boksen rømmer både hund, katt og rotter!! :shock: Så jeg bruker ikke den boksen til annet enn å legge litt av innholdet på plasser jeg ikke vil ha dyr.. :P
Mvh Ida S. Eggen

Fabeline

Post by Fabeline »

Vi fikk hint om å bruke gaffateip rundt ledninger. Vi prøvde det, men rottene syntes det ble enda mer spennende! Den ene rotta vår rev av biter som hun satt og gomlet på. Så det er ikke å anbefale...

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Fabeline wrote:Vi fikk hint om å bruke gaffateip rundt ledninger. Vi prøvde det, men rottene syntes det ble enda mer spennende! Den ene rotta vår rev av biter som hun satt og gomlet på. Så det er ikke å anbefale...
si ikke det. hun tygget da hvertfall på tapen og ikke ledningen :lol:
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Sissel wrote:MEN, man kan trene rottene til å skjønne hva som er lov og ikke lov å gnage på. Mine er trent til å ikke gnage på ledninger bl.a. Det tok meg ca 2 uker å få de til å skjønne det. Tenk på dem som hunder, og oppfør deg deretter. For de er ganske smarte og skjønner hva som er galt, hvis du er konsekvent på det. Ikke slå de eller noe sånt, men "skrik" litt og slå i gulvet ved siden av de, når de gjør noe "galt". Da lærer de fort.
Kan du utdype dette? Mine vil ikke lære, de er det staeste jeg har vært borti. De tar fort ting som å dytte på en ball e.l. for å få noe godt, men er utrolig tunglærte når det gjelder ganging, graving og "forbudte" steder. Rattus presterer til og med å krangle (!) med meg. I går satt jeg vakt foran oppvaskemasiknen og tok ham bort hver gang han prøvde å smyge seg under, da begynte han etterhvert å pipe initenst: "jeg vil, jeg vil, jeg vil!" også han da, som ellers bare piper når det er bading på gang :lol:

Har upedagogisk nok begynt å sette dem i buret når de gnager, men tror ikke det hjelper, har gjort det X antall ganger nå...

Å si strengt "nei" eller tappe dem forsiktig på rompa når jeg tar dem på fersken er det heller ingen hjelp i. Før sluttet de skyldbevisst, men nå hopper de bare en halvmeter opp i lufta for så å lande på samme flekken og fortsette med strekene sine. Når de ser at jeg nærmer meg jobber de bare dobbelt så fort med ganging/graving for å rekke mest mulig før jeg tar dem bort :o

Respektløse rampegutter!

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Og takk og lov og bank i bordet for at de ikke spiser ledninger...

Sissel

Post by Sissel »

Hmm.... Kanskje rotter lærer forskjellig ettersom hva slags personlighet de har? For noen dager siden ble ledningene interessant igjen, men nå vet de at de ikke får lov (igjen) og snuste så vidt på ledningene i går, tittet opp på meg og gikk sin vei ;) Og jeg må fortelle at selv om de er trent, så passer jeg ALLTID på. Jeg vet aldri når noen av dem "glemmer" at det er forbudt. Og med de tenna, skal det vel ikke mer til enn et hardt bitt før de dør, vel?
Ang. treningsmetodene deres, det virker som om de ikke har så mye respekt for et "nei", er dere for snille? Jeg virkelig skremmer gutta mine når de gjør noe galt. Skriker høyt "NEI ZORRO", slår i gulvet, klapper i hendene, og hvis ikke det funker så slår jeg til han (ikke hardt, men ikke løst) nok så han "flyr" 30 cm bortover gulvet. Da pleier de å bli så redde at de ikke kommer tilbake igjen til ledningene. Etter en stund med denne fremgangsmåten, holder det senere å gi tydelige signaler om at dette er forbudt med kremting eller et "Nei, Zorro". Men de har ingen problemer med meg, de kommer for å kose like etterpå.....som for å si unnskyld liksom....!?!?
Poenget mitt er, man må ikke tvile på rottas intelligens, den er egenrådig så litt verre å trene enn en hund, men alikevel, hundemetoden funker....hmm....selv om jeg aldri har hatt behov for å slå hundene mine da...
Til slutt, håper ingen misforstår innlegget og tar meg som en "dyreslåer". Les i så fall en gang ting... Jeg er dyrevernaktivtist....for å si det sånn da. Lykke til. håper dette funker for dere også. Spør om mer hvis jeg har forklart meg dårlig

Masja

Post by Masja »

Jeg har litt inntrykk av at rotter kan være litt som små barn, som synes at alt blir ekstra gøy med en gang det ikke er lov. :wink:
Jeg har satt opp en skillevegg rundt pc-bordet som står i hjørnet, og forsøkt å samle alle ledningene der, så rottene ikke skal komme til. Men selvfølgelig er det aller mest spennende i hele rommet å forsøke å klatre over disse skilleveggene. Det er akkurat som om de skjønner at dette er forbudt område, og at det derfor må være noe ekstra spennende på andre siden, selv om de jo har hele resten av rommet å boltre seg på.
Rotter er nok ganske egenrådige, ja. Ihvertfall de to rottene mine. De kan være utrolig sta når de først har funnet ut hva det er de vil. :D

Locked