Hanner eller hunner

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Faaeri
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Aug 2014, 12:18

Hanner eller hunner

Post by Faaeri »

Hei.
Jeg skal skaffe meg rotter igjen for første gang på over 25 år, og oppfører meg derfor som en fersking.
Rottene vil vi helst ha til barnas fødselsdag i begynnelsen av september. Da får jeg bare tak i hann-rotter, selv om hun-rotter var førsteprioritet.

Jeg hadde først tenkt på 1 rotte. Så blir jeg fortalt at man bør ha minst 2. Nå har noen hintet om at med hann-rotter bør man ha 3 for å unngå kamp om dominansen. Det begynner å bli litt mye, og jeg lurer på om jeg skal velge hun-rotter i stedet. Men de kan ikke leveres før i oktober, og det er litt synd for barna.

Trenger man tre hann-rotter? Hvor mye sloss de? Hvor ille blir lukta (buret skal stå i stua) i forhold til hunn-rotter?

Kjør debatt!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hanner eller hunner

Post by wollf »

at de må være 3 er det ingen regel på. det er dog lettere med 3 i tilfelle noe skulle skje med den ene.
om guttene er fra samme kull er det ofte lite bråk også. men en god oppdretter luker ut de dominante ungene fra kullet og setter ikke to gutter sammen i et hjem om de begge er dominante.
om en er veldig underdannig og en dominant har man alt en alfa og en omega naturlig.

de ferreste rotter sloss. og det er enda skjeldenere at to brødre gjør dette.

lukten vil man få uansett. det kommer ann på hvor flink man er med renhold og hva man velger å ha i buret.
men det er litt mer lukt på hanner enn hunner. jeg har 10 damer i stua og lukten er litt stram om det er varmt og det er lengesiden vask. det vil si jeg kjenner et pust av tiss innimellom.

jeg vil ikke tro gutter lukter mer enn det.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hanner eller hunner

Post by kikky »

Både alfa og omega er naturlig dominante, hvor omegaen blir "nedtrykt" av alfaen. Sånn som jeg har forstått er en omega next inline for alfa posisjonen. En beta derimot er mer nøytral. Så i hierarkiet vil det se ut som om Alfa er topp, beta er next og omega sist, selv om en beta rotte sjeldent tar alfa posisjon hvis det er en omega tilgjengelig.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hanner eller hunner

Post by wollf »

kikky wrote:Både alfa og omega er naturlig dominante, hvor omegaen blir "nedtrykt" av alfaen. Sånn som jeg har forstått er en omega next inline for alfa posisjonen. En beta derimot er mer nøytral. Så i hierarkiet vil det se ut som om Alfa er topp, beta er next og omega sist, selv om en beta rotte sjeldent tar alfa posisjon hvis det er en omega tilgjengelig.
dette stemmer ikke.
beta er utfordrer, og underretter seg alfahannen, men kun etter å ha testet styrken til alfa. Betaene fungerer som nestalfa og kan enten være avsatte alfaer, eller fremtidige alfaer hvis de fortsetter å utfordre den sittende alfaen.
omega er nederst på rangstigen, denen har ingen rett til å bli alfa og vil heller ikke bli akseptert som det av en beta

dette er da innenfor etologien

utmeldt

Re: Hanner eller hunner

Post by utmeldt »

Subordinate strategies

In groups of three rats, subordinates tend to employ one of two strategies in their relationship with the dominant rat. Subordinates either avoid the dominant rat or they stay close to him. "Avoiders" are called omega subordinates, and the "close-in" rats are called beta subordinates (Barnett 1975 p. 125).

Omega avoiders are more severely pummeled by the dominant rat when encountered (Blanchard & Blanchard 1990), and if free to do so omegas are more likely to emigrate from the colony (Barnett 1975 p. 125). Omegas who cannot escape may be so severely attacked and harassed that they die (Adams and Boice 1983). However, in some cases, if the dominant rat is removed, an omega subordinate may be more likely than a beta to rise to become the new dominant rat.

In contrast to omegas, betas become fully submissive toward the dominant rat, who in turn tolerates their presence more (Pellis et al. 1993).

So, the two strategies have different costs and benefits. Beta subordinates live in relative peace with the dominant rat and tend to gain more access to food and females. Omegas, on the other hand, tend to be the target of more aggression from the dominant rat. The omega and the alpha may maintain an uneasy truce. But the omega may be in a better position to take over the dominant's role if it becomes available (Pellis et al. 1993).

What causes a rat to adopt one strategy or the other? Rats vary in temperamental factors that influence aggressiveness and boldness, which may have a genetic component. In colonies of rats that differ in boldness, the boldest rat may become dominant, intermediates may adopt the omega strategy, and the least bold may become betas (Pellis et al 1993). In any case, dominance is usually not correlated with body size (e.g. Stewart and Palfai 1967).
http://www.ratbehavior.org/Aggression.htm

utmeldt

Re: Hanner eller hunner

Post by utmeldt »

For ikkje så lenge sidan var eg borti Alfa - Omega konflikt blant tre brødre . Eg visste dessverre altfor lite om kva som foregjekk, og fjerna Alfaen frå flokken slik at Omega skulle få ein meir leveleg tilværelse. Det var i grunn feil avgjørelse, og endte opp med at Omega gjekk til angrep på Beta etter at det vart kun dei to i buret. No bur alle brødrene kvar for seg. Alle seinere forsøk på å la dei bu i lag i ulike kombinasjoner har mislukkast. Eg veit ikkje kor ofte ein ser så alvorlige konflikter som eg har opplevd, men uansett antall rotter ser ein vel ikkje kva rolle rottene tek på seg før dei er litt større/vaksne??

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hanner eller hunner

Post by wollf »

hm...
rotter i naturen har ikke hieraki. siden de der er kollonidyr.
men jeg mikser kanskje hundefamilien for mye inn her?
uansett så er det ikke lurt å sette de to mest frempå og største guttene fra et kull sammen i et hjem, ei heller motsatt.
eller den mest tilbaketrukkene rotta i en stor flokk hvor den vil forsvinne. det er slik jeg ser på det i allefall og det har funket godt til nå

utmeldt

Re: Hanner eller hunner

Post by utmeldt »

I naturen oppfører rottene seg på ulike måter. Der det er god plass danner de små grupper sjølv innanfor ein koloni, og atferden til hanrottene der er meir territorial framfor dominerande. Der det er trangt om plassen og store mengder rotter er atferden til hannene meir prega av dominans og hierarki.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Hanner eller hunner

Post by Milla »

Dette var veldig interessant! (skulle kanskje hatt en egen tråd på dette)

Om man skal se på en rotteflokk som består av alfa, omega og beta rotter. Så finnes det vel nyanseforskjeller på rollene til hver rotte?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hanner eller hunner

Post by WillyWonka »

Faaeri wrote:Hei.
Jeg skal skaffe meg rotter igjen for første gang på over 25 år, og oppfører meg derfor som en fersking.
Rottene vil vi helst ha til barnas fødselsdag i begynnelsen av september. Da får jeg bare tak i hann-rotter, selv om hun-rotter var førsteprioritet.

Jeg hadde først tenkt på 1 rotte. Så blir jeg fortalt at man bør ha minst 2. Nå har noen hintet om at med hann-rotter bør man ha 3 for å unngå kamp om dominansen. Det begynner å bli litt mye, og jeg lurer på om jeg skal velge hun-rotter i stedet. Men de kan ikke leveres før i oktober, og det er litt synd for barna.

Trenger man tre hann-rotter? Hvor mye sloss de? Hvor ille blir lukta (buret skal stå i stua) i forhold til hunn-rotter?

Kjør debatt!

Jeg har 7 gutter, men det er ikke nødvendig med så mange. Hadde en periode bare to, og det gikk bare supert. Ingen krangling. Men at det kan bli krangling, skal man ikke se bort i fra, alle krangler innimellom ;) når et gjelder lukt i stua, har jeg nå begynt å vaske to ganger i uken med eddik (fjerner lukt bedre) og det er ikke så ille nå :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Faaeri
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Aug 2014, 12:18

Re: Hanner eller hunner

Post by Faaeri »

Takk for gode svar og interessant diskusjon. Da holder jeg meg til slik jeg hadde tenkt det, og gleder meg til å få rotter i hus igjen om noen uker.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hanner eller hunner

Post by kikky »

iwonamo wrote:
Subordinate strategies

In groups of three rats, subordinates tend to employ one of two strategies in their relationship with the dominant rat. Subordinates either avoid the dominant rat or they stay close to him. "Avoiders" are called omega subordinates, and the "close-in" rats are called beta subordinates (Barnett 1975 p. 125).

Omega avoiders are more severely pummeled by the dominant rat when encountered (Blanchard & Blanchard 1990), and if free to do so omegas are more likely to emigrate from the colony (Barnett 1975 p. 125). Omegas who cannot escape may be so severely attacked and harassed that they die (Adams and Boice 1983). However, in some cases, if the dominant rat is removed, an omega subordinate may be more likely than a beta to rise to become the new dominant rat.

In contrast to omegas, betas become fully submissive toward the dominant rat, who in turn tolerates their presence more (Pellis et al. 1993).

So, the two strategies have different costs and benefits. Beta subordinates live in relative peace with the dominant rat and tend to gain more access to food and females. Omegas, on the other hand, tend to be the target of more aggression from the dominant rat. The omega and the alpha may maintain an uneasy truce. But the omega may be in a better position to take over the dominant's role if it becomes available (Pellis et al. 1993).

What causes a rat to adopt one strategy or the other? Rats vary in temperamental factors that influence aggressiveness and boldness, which may have a genetic component. In colonies of rats that differ in boldness, the boldest rat may become dominant, intermediates may adopt the omega strategy, and the least bold may become betas (Pellis et al 1993). In any case, dominance is usually not correlated with body size (e.g. Stewart and Palfai 1967).
http://www.ratbehavior.org/Aggression.htm
Takk, syntes å ha lest noe slikt ett sted ja. Veldig mange år siden :smile:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply