sorg

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

sorg

Post by Anniken.HH »

Jeg mistet en av gutta mine i går, og som vanlig lotjeg de andre si farvel etter at han døde.
Nå er broren til avdøde Mose blitt apatisk. Det er helt lov for rottene å sørge, men det bekymrer meg.
Sist jeg hadde et brødrepar, og den ene døde, fulgte den andre etter. To uker tok det, før begge var døde. (Ja, de var gamle, Mose og Lav var/er bare 10mnd)
Men er det noen jeg kan gjøre, som gjør det lettere for den etterlatte broren?
Han har jo selskap i tre ungdommer, som han går bra sammen med.
Og hvor lenge skal jeg la kroppen til broren ligge i buret, slik at de får tatt farvel?

Mose er i jorda, så ikke noe jeg får gjort i dette tilfellet, men kan være greit å vite til senere anledninger
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: sorg

Post by Kesia Madeleine »

Anniken.HH wrote:Jeg mistet en av gutta mine i går, og som vanlig lotjeg de andre si farvel etter at han døde.
Nå er broren til avdøde Mose blitt apatisk. Det er helt lov for rottene å sørge, men det bekymrer meg.
Sist jeg hadde et brødrepar, og den ene døde, fulgte den andre etter. To uker tok det, før begge var døde. (Ja, de var gamle, Mose og Lav var/er bare 10mnd)
Men er det noen jeg kan gjøre, som gjør det lettere for den etterlatte broren?
Han har jo selskap i tre ungdommer, som han går bra sammen med.
Og hvor lenge skal jeg la kroppen til broren ligge i buret, slik at de får tatt farvel?

Mose er i jorda, så ikke noe jeg får gjort i dette tilfellet, men kan være greit å vite til senere anledninger
Lurer egentlig litt på det samme som deg. En av mine to eldste gutter måtte avlives for 8 uker siden grunnet hjernesvulst. Han og broren var veldig knyttet. Med en gang jeg la den døde kroppen inn i buret snuste broren (Titus) så vidt på ham og så løp han bort og la seg og så skikkelig trist ut. Virket som at han tok det veldig tungt... Han var også med til dyrlegen da han ble avlivet. Titus satt i reiseburet og broren lå på behandlingsbenken. Da han fikk "dødssprøyten" og livet ebbet ut så ble Titus veldig urolig inni buret også.. Huff, jeg kjenner tårene mine presser på bare av å skrive dette :(... Etter dette dødsfallet synes jeg han har begynt å virke litt gammel. Han ligger og sover hele dagen og ser litt ekstra gammel ut i ansiktet.. Har lurt veldig på hva man kan gjøre for å muntre dem opp. Sørger de på samme måte som oss mennesker veldig lenge?.. Skulle ønske jeg kunne snakke med ham og høre hva han føler. Er jo ikke sikkert han sørger lenger heller. Kanskje han bare faktisk er som han er fordi han begynner å bli veldig gammel. Han blir 2 år nå 30. August. Han bor på samme måte som din med 3 andre rotter som er en del yngre enn ham.

Vet ikke om det er noen "regel" ang. hvor lenge kroppen skal ligge i buret. Jeg lot den ligge i ca 2 min. Da de hadde snust ferdig og tuslet vekk så tok jeg ham ut og begravde ham. Kan jo være individuelt, men jeg tenker at når de har fått snust seg ferdig så er det sikkert nok.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: sorg

Post by WillyWonka »

Er nok veldig individuelt hvordan de reagerer. Når mine dør eller blir samlivet, tar ikke.jeg dem med meg hjem for å legge den døde i buret. Når de merker at den som ble tatt ut ikke kommer.tilbake, sturer de.en.stund. Noen bare ett par dager, andre over lengre.tid :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: sorg

Post by siljeelise »

Etter at Safira ble avlivet i begynnelsen av januar i år, pga hjernesvults ++, fikk den andre rotta, nessie lukte oppi det tomme transportburet etter at safira var blitt levert inn til obduksjon, tok deretter å vasket buret (både reisebur og det vanlige) godt og gav henne mye oppmerksomhet.
Det virket som hun tok det helt fint og rolig. I mitt tilfelle antar jeg det ogsa kan vært litt med rangordningen å gjøre. Hun var den "svake" og minste. Når "sjefen" er borte, kan den minste vokse seg "større". Hun har det vertfall bra nå, hun har holdt samme gode vekt og omtrent samme energi nivå det siste halve året (har passert 25 mnd nå).

Var selv livredd for at hun skulle bli deprimert og syk etter tapet, noe jeg heldigvis slapp.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: sorg

Post by Anniken.HH »

Første rotta mi som døde, fikk ikke de andre ta farvel med, broren hans - de var veldig knyttet - gikk rett i kjellern, var dere i over tre uker!
Gikk litt ned i vekt, heldigvis ikke mye, men ville ikke leke med de andre, gjemte seg bare under lufting og var helt apatisk.
Veit ikke om det har noe med saken å gjøre, egentlig, men etter dette gikk det ikke å introdusere ham til andre rotter....

Men så det jeg burde gjøre, er å bare gi ham tid og oppmerksomhet, da?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: sorg

Post by Kesia Madeleine »

Jeg tenker litt sånn at det man vil gjøre for et menneske i sorg det kan man gjøre for en rotte :) Bruk masse tid, gi ekstra oppmerksomhet, yndlingsmaten osv. Det du vet han liker, gjør/gi det ^^
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: sorg

Post by Marit Fosen »

Jeg har samme erfaring som Anniken. HH. Birger døde plutselig , i søvnen, mens alle sov. Jeg tok ham ut, og Per Morten og Trygve fikk ikke sett ham og tatt avskjed. Det var vondt å se etterpå to unge, aktive rotter bli apatiske, knapt spise og bare sove. Jeg lærte hvor viktig det er at kompisser får ta avskjed og gjøre det de føler for når noen i flokken dør. Per Morten puslet med broren, Trygve, da han var død. Da han var ferdig, dekket han ham med kleenexpapir.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Post Reply