Slossing mellom brødre

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
chanassa
Pinky
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2014, 08:26

Slossing mellom brødre

Post by chanassa »

Hei, har to hannrotter på ca 6 mnd.
De har i det siste begynt å sloss viltert og det har nå gått fra å være normal vanlig knuffing/dominering til å bli bitt og skader.
Ser at minstemann har to ganske store sår på halen, og ble selv bitt i hånden da jeg måtte skille de fra hverandre når størstemann tok bitetak i strupen på yngstemann (Ble ingen skader på rotten heldigvis)

Det går ofte opp og ned med de to, i det ene sekundet kan minstemann (Robin) ligge helt over størstemann (Batman) i hengekøya, de vasker hverandre og være helt rolige. Fem minutter etter kan de begynne å sloss igjen, meget høylydt og med veldig mye løping rundt i buret. Det er også alltid Batman som jager Robin rundt, aldri omvendt.
Vi har måtte fjerne et rør som vi hadde i buret da Robin brukte dette som gjemmested, men Batman skjønte at han i dette røret kunne snike som bak Robin uten at han hadde mulighet til å forsvare seg. Tror det er her Robin har fått sårene på halen.
En annen ting som er litt spesielt, vi legger merke til stor forskjell mellom lek og krangling i mellom de to, og leke gjør de også ganske ofte. Forskjellen er ofte den at det da er Batman som underkaster seg, uten at det er noen lyd, løping eller særlig knuffing.

Vi har prøvd å skille de, dette skaper ofte bare større krangler når de da settes sammen igjen, tror dette kan ha noe med at de må vise hvem som er sjefen på nytt, men er ingen ekspert.
Har også prøvd nøytral grunn, dette går som regel greit. Men det blir problemer når de settes sammen igjen i buret. En annen ting vi prøvde var nøytral grunn mens vi vasket buret helt ned for å fjerne så mye lukt som mulig, vi endret også helt om på innholdet i buret slik at dette skulle bli så nytt som mulig. Da gikk ting greit i ca en dag før de begynte å sloss litt igjen.

Grunnet at det nå har gått så lagt at det har blitt skader på både meg og rotten har vi bestillt kastrening på begge, men jeg er veldig nervøs for at ting skal gå galt. Samtidig som vi har prøvd det meste (Føler vi selv, har sikkert også glemt å skrive ned noe).
Hva tenker dere, mener dette at det her er riktige veien å gå?

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Slossing mellom brødre

Post by Kesia Madeleine »

Er ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre i slike situasjoner. Jeg hadde i en periode mye problemer med to av mine (far og sønn). Sønn var hormonell og var alltid ute etter å dominere sin far. Nesten daglig var det krangler mellom dem. Far var konfliktsky og likte ikke oppstyret men han ville ikke underkaste seg. Sønnen underkastet seg litt, men lagde bråk hele tiden selvom. En dag fikk faren et 2,5 cm langt sår på flanken. Så da vurderte jeg kastrering på sønnen siden det var han som var problemet. Men pga at dette var en ung rotte på rundt 6mnd så ville jeg vente og se. Jeg holdt dem separert flere netter og hadde dem ofte bare sammen når vi var hjemme og når de var trøtte og sov. Etterhvert begynte han å gi seg og de gikk aldri i tottene på hverandre mer. De lå faktisk og sov sammen til slutt.

Jeg er ikke sikker på om det er nødvendig for deg å kastrere begge. Ut i fra det du sier så er det jo bare han ene som angriper den andre. Kanskje du da bare trenger å evt kastrere bråkmakeren?
Men er vanskelig å si med sikkerhet uten å ha sett noe selv.. Er ikke helt ekspert på dette området bortsett fra erfaringen jeg fikk med mine to.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

chanassa
Pinky
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2014, 08:26

Re: Slossing mellom brødre

Post by chanassa »

Hei og takk for svar.

Vi valgte å gå videre med kastrering og begge guttene har kommet hjem og virker litt groggy, men er i god form.
Alt hadde gått fint, ingen farlige skader og de var i perfekt form.

Nå få vi bare håpe at slossingen avtar litt og at de kan nyte tiden sin fremover :)

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Slossing mellom brødre

Post by Kesia Madeleine »

Åh, håper dette løser problemet for dere. Masse lykke til! :cheerful: Hold meg gjerne oppdatert også ^^
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Slossing mellom brødre

Post by Solhaugen »

Jeg sliter med noe av det samme problemet selv, og vil gjerne høre hva dere mener om dette i forhold til kastrering.
Har to hanner på snart fire og en halv måned. Den ene er ganske dominant og hormonell for tiden. Driver stadig å sloss med broren og har begynt å oppføre seg aggresivt ovenfor oss. Broren vil nok ikke underkaste seg helt og når de driver å sloss blir de nye mer skvettne og reserverte i forhold til oss. Vi fikk de for ikke så lenge siden etter omplassering og det er litt synd når det går feil vei med soslialiseringen.
Av en eller annen merkelig grunn har han fått det for seg at han ikke liker at jeg vasker i buret. Han skal "ta" vaskekluten og kan bli skikkelig hissig når jeg begynner med dette, lager poffelyder og får ståpels. Har bitt meg til blods to ganger når jeg har vasket, men jeg vet ikke helt om det er fordi han vil ta kluten eller meg. Hvis han er ute av buret kommer han løpende så fort jeg begynner å vaske. Spørs om det er en måte å beskytte reviret sitt på. Når kluten er borte er det stort sett greit, og han krabber rundt på meg og spiser godbiter uten noe mer enn litt nipping innimellom.
Det største problemet med dette er at ungene ikke lengere tør å stelle i buret, og det blir litt for dumt siden vi skaffet oss rottene for deres skyld. Jeg prøver å venne han til vaskingen og visen hvem som er skjef, men det er ikke så lett.
Så kommer det store spørsmålet: Hvor lenge bør jeg vente før jeg vurderer kastraksjon? Vil jo helst ikke gjøre det, men det er ikke bra når ungene blir redde og ikke tør å stelle de lengere. Han har også bitt den elste datteren som steller de mest til blods ett par ganger. Den andre broren er stort sett bare snill og grei, så den er nok uansett bare aktuellt å kastrere den mest dominante.
Jeg regner med at det er en klar sammenhang her mellom konflikten mellom brødrene og aggresiv adferd mot oss, men det spørs om adferden bedrer seg når/hvis konflikten mellom brødrene roer seg.
Planen nå er å se an noen uker hvordan det går.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Slossing mellom brødre

Post by Solhaugen »

Det har bare blitt værre med min alfa, så det blir kastrering her også. Leverte han inn i dag morges og krysser fingrene for at alt går bra.
Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet. Hadde det bare vært jeg som hadde håndtert rottene kunne det kansje fungert uten kastrering, men siden vi skaffet oss rotter for ungene sin del kunne vi ikke ha det slik. Håper det roer seg nå, at det ikke blir noen komplikasjoner og at de får det bra. Nå spørs det bare hvordan den ukastrerte broren vil begynne å oppføre seg men det regner jeg med går fint.

Post Reply