rar aferd ..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

rar aferd ..

Post by Alvrina »

Jeg har lagt merke til at Dorris biter de andre hunnrottene mine i ankke skinnet og i halen . Jeg vet liksom ikke om jeg kan kalle det aggreson , men det er helt klart domminans ute og går . Hun er veldig til og vise sin possisjon i flokken, og det blir veldig ofte høye skrik og bråking . Det er alltid hun som starter .

Er det sånn som med hunder at bitig/griping av nakkeskinnent er "domminant grep" ?
Bør jeg skille henne fra de andre ? i og med at rotter er flokk dyr , blir hun ikke ensom ? Hun er ikke aggresiv mot mennesker , men fryktelig domminant mot andre hunnrotter .
Jeg trenger litt gode råd .. :) :(

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

hvis ikke det er sår på de andre rottene så ser jeg ingen grunn til å ta affære. men hvis hun plager dem hele tiden og du merker det går utover deres livskvalitet ville det nok være på tide å skille dem. se etter tegn på mistrivsel som at de går ned i vekt, eller hvis de er redde henne osv.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

OKi , man om jeg må skille henne far flokken , da har jeg ikke plass til flere bur på rommet ( uantatt et lite hamster bur eller lignende) og det blir jo alt for lite . Jeg har ikke lyst og omplassere henne , for jeg er veldig knyttet til henne .
man kan hun roe seg ned ? foreksempel hvis hun stereliseres? Det kan jo være at hun har masse løpske hormoner . :?

Panther

Post by Panther »

Hvor gammel er hun da?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hun nermer seg vel 6 mnd , ble født 9 juli 04 . Jeg bholdt henne fra ops kullet .

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei Hvordan går det med rotta di? Dorris, var det ikke det?Man ser jo ofte at det kan oppstå problemer i en flokk, og det er jo veldig mange grep man kan ta annet enn kirurgiske inngrep eller å skille rotta fra flokken. Jeg synes også ofte å se at det i mange sammen henger kan være andre rotter som egentlig er problemet enn den rotta som "går til angrep". Det er jo veldig vanskelig å finne ut av, men det handler vel om å "lese" dyra godt. Jeg tror enkelte rotter får litt "hetta" av for store flokker. Noen har veldigbsterke antipatier mot enkelte dyr. Jeg hadde en gang for lenge siden ei rotte med sterke dominante trekk som samtidig var veldig lita. Hun ble veldig frustrert av å bli satt på plass hele tida av de større og fysisk sterkere rottene hun bodde sammen med. Men når hun kom inn i ei annen gruppe der hun fikk være "sjef", oppførte hun seg som vennligheten selv. Jeg kjenner jo ikke dine rotter, og aner ingenting om hvordan de lever eller hva som kunne fungere i din flokk, men ting lar seg jo ofte løse : )
Lykke til! mvh

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Det går både bra og dårlig .
Hun er veldig kranglete , spesielt mot søsteren og moren ( Apashe og keira) :o :?
Ingen blir alvårlig skadet , men Dorris er en veldig frusterert/stressa rotte tror jeg . HUn tvangs "power-groomer" Apashe , og når Apashe prøver og gå , blir Dorris sinna . Hun kaster Apashe i bakken og biter (ikke hardt) .

Skal hun stemples som aggresiv mot andre rotter?

Men jeg fikk ikke svar på spørsmålet , kan slik dominant atferd fjørnes/gjøres svakere av sterilisering ? Vet at spørsmålet et teit .Men jeg luerer , er villig til å gå langt for og unngå separering eller avlivning av den deilige jenta mi :(

Locked