hva et passende antall rotter i en gruppe?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
rottevenn

hva et passende antall rotter i en gruppe?

Post by rottevenn »

Hei
Jeg er fullstendig klar over at det ikke er noe enkelt svar på det, men det hadde vært interessant å høre noens meninger.
Hvor mange rotter inneholder en passelig stor rottegruppe?
Grunnen til at jeg spør er at jeg er ute etter å sette meg noen retningslinjer for hva jeg vil akseptere av et avlsdyr. Jeg kjenner avlsveiledningen, men synes likevel det er interessant å for min egen del være enda mer konkret. Nei, man skal ikke avle på et aggressivt dyr, men hva vil det for meg helt konkret si at dyret ikke er aggressivt. Har nå kommet til dette med å fungere i flokk. Et eksempel: Jeg har en fin hanne som fungerer godt sammen med 2 andre hanner. (har prøvd forskjllige undivider og det går bra.) Men blir flokken større enn 3 inkludert ham selv, går det "litt rundt for ham". Han angriper ingen, men han blir så fryktelog stresset. Er han da et avlsdyr, når han ikke klarer å ha flere enn 2 burkompiser uten å stresse seg opp?
Håper å høre erfarne avleres meninger om dette.
Var forresten usikker på om dette hørete hjemme under avl eller adferd?
mvh

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg er selv tilhenger av små rottegrupper, og da mener jeg mindre enn 6 dyr pr gruppe, ideelt 3-5 stk. Hunngrupper fungerer ofte bedre som større grupper enn hanngrupper, men jeg tror ikke jeg ville ha hatt flere enn 6 (muligens 8 ) hunner sammen heller. Det er unaturlig nok for rottene å ikke selv få velge hvilke andre rotter de skal bo sammen med - i naturen vil to like dominante hanner ofte unngå hverandre og heller bygge opp separate familiegrupper enn å stadig være usikre på posisjonen seg imellom. Hunnene vil i større grad godta andre hunner, dersom næringstilgangen er god og tilgangen på "gode" hanner er tilstede. Jo flere rotter du putter i samme bur, jo større sjanse for at to tilfeldige vil begynne å bråke.

Jeg synes det er vanskelig å si noe i den situasjonen du nevner - ideelt vil vi ønske at alle hanner vi bruker i avl skal akseptere enhver annen hann, men slik kan det ikke være. Det er positivt at han fungerer sammen med to hanner uansett hvilke to hanner det er, det viser at han har tilpasningsevne i den retningen hvertfall. At han ikke takler det når de blir 4 i samme bur kan det jo være mange grunner til, og det kan kanskje også komme litt an på burstørrelsen? Takler han 3 andre hanner samtidig dersom de går løse? Hvor lang tid har han fått på å tilpasse seg til å være 4? Jeg antar du har prøvd å la ham først bo sammen med to og så med to andre, for så å sette alle sammen, slik at det kun er kjente hanner han går med? Slike ting kan hjelpe med å besvare spørsmålet ditt - egner han seg til avl eller ikke? Vil du ha et svar her og nå vil jeg si vent og se, prøv deg frem, og ikke parr ham ennå.
Last edited by Heidi on 07 Mar 2005, 17:06, edited 1 time in total.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg går ikke over 6 hanner i samme bur, rett og slett for å ha kontroll hvis noen skulle begynne å skade de andre i buret. Vil aller helst ha hanngrupper på 3-5 individer. Dominans og stress er ikke noe jeg vil avle videre på, da en sjeldent vet hvorfor rotta er sånn, og dominans er i de fleste tilfeller arvelig ut i fra mine erfaringer. Jeg avler kun på de individene som har en god personlighet, er sosial mot både mennesker og andre rotter, som har en god helse, og som takler forandringer uten å stresse, og/eller vise aggresjon..

Rotter er jo flokkdyr, så klarer ikke gutten din å gå sammen med fleree uten å stresse, ville ikke jeg vurdert han som far til ett av mine kull.
Mvh Ida S. Eggen

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg synes fire hanner er absolutt maksimum... helst tre.
Når det gjelder hunner synes jeg opp til seks er helt greit.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Jeg har takhøyde for inntil 6 hanner sammen, og det er absolutt max hos meg. Men flere omstendigheter spiller inn; 6 kan like gjerne være for flere mye også. Gruppene mine har fungert best når ungene kommer inn 2 og 2. Det har gitt ro og helhet, og ungene har hatt en jevnbyrdig lekekamerat til de har roet seg helt ned rundt 1-års alder. Har en hann nå som kom inn alene - ser han har evnen til å irritere de andre ørlite med en kombinasjon av å være hysterisk leken og masete, samtidig som han er forvokst og dermed størst (5mnd / 670gr). Det har bekreftet min mening om at 2 pr gang er best for meg, og det er det jeg vil gå for fremover også. Ellers legger jeg mye vekt på innredningen av buret; store felles soveplasser + 1 for hver; da har de et valg. Guttegrupper som fungerer optimalt er koselig - men så har jeg heller aldri opplevd annet selv; et behagelig og bedagelig liv med etterhvert 12 stk tilsammen - men ikke på en gang.
Anita

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei og takk for fine svar! Jeg har lurt litt på om jeg kanskje ikke stiller strenge nok krav til mine rotter i forhold til hvor mange de skal tåle å bo sammen med, men det ser ut som om jeg gjør det, altså ut fra hva dere skriver. Jeg synes å se at det fungerer best med 3-4 hanner sammen, og selvfølgelig noe avhengig av burstørrelse og hvordan buret er innredet. Veldig viktig er jo også at rottene som typer passer sammen. (det finnes mange mennesker jeg ikke ville ha vært i bur sammen med også for å si det sånn :) ) Jeg har vært litt mer uheldig med mine hunner, men det er ikke min erfaring at jeg kan ha flere jenter enn gutter i samme bur.
Når det gjelder hannen jeg spør om, kan han løpe rundt LØS sammen med alle våre hanner uten problem. Jeg har begynt å lure litt på om det er de unge dyrene han ikke liker å være sammen med. Han har nesten aldri vært leken, ikke da han selv var liten heller. Jeg satte nettopp en liten rottegutt inn til han som er veldig rolig. Det var helt greit. Rolige voksne dyr er også ganske greit, bare de ikke er altfor pågående eller altfor lekne. hmm....han er veldig lat og stille av seg. Kanskje han bare ikke orker de "mqasete" unge dyrene? Men jeg er enig med Heidi i at jeg avventer situasjonen. Han er bare i overkant av et år enda.
mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Jeg har som mål at rangordningen skal være så avklart at de ikke skal behøve å diskutere den i særlig grad. Slik at rottene kan slappe av sammen i stedet for å småkrangle. Det skaper minimalt med stress noe jeg tror er bra for dyrenes fysiske og psykiske helse.
Med dette som mål, virker det for meg som 3-4 rotter pr gruppe passer best. Iallfall for hannrottegrupper.
mvh

Locked