hjelp..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Mille

hjelp..

Post by Mille »

hei..
som dere vet fikk jeg 2 jenter av Topolinis for omtrent 4 uker siden..
det som plager meg litt er at Lizzie har begynt å bite både Tåke og meg, hun har bitt "hull" på ste faren min 2 ganger og minste broren min 1 gang..
hun napper til meg, men noen ganger er det ganske hardt.
hun er en pøbel i buret og Tåke har begynt å få litt "bank" av henne.
Lizzie har ikke bitt Tåke sånn at hun har begynt å blø eller får noe merke, men det plager meg at hun er en sånn pøbel. :-x

er det noen som har et eller flere forslag til hvordan jeg kan få henne til å slutte å bite? ville vært kjempe fint..

Takk...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det er ingen spøk når rotter biter hull på enten mennesker eller andre rotter, det er ikke noe man skal se lett på og håpe at det går over av seg selv...

Siden du er ganske fersk i rottefaget, hadde det jo vært fint om noen som har litt erfaring med dominante og aggressive rotter kom og tok en titt på Lizzie for å vurdere henne... Jeg vet ikke hvor du bor, men det kan jo hende at muligheten er til stede?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Mille

Post by Mille »

ja jeg får håpe det..

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Re: hjelp..

Post by Topolinis »

Mille wrote:hei..
som dere vet fikk jeg 2 jenter av Topolinis for omtrent 4 uker siden..
det som plager meg litt er at Lizzie har begynt å bite både Tåke og meg, hun har bitt "hull" på ste faren min 2 ganger og minste broren min 1 gang..
hun napper til meg, men noen ganger er det ganske hardt.
hun er en pøbel i buret og Tåke har begynt å få litt "bank" av henne.
Lizzie har ikke bitt Tåke sånn at hun har begynt å blø eller får noe merke, men det plager meg at hun er en sånn pøbel. :-x

er det noen som har et eller flere forslag til hvordan jeg kan få henne til å slutte å bite? ville vært kjempe fint..

Takk...
Hadde vært fint om du forteller meg når slikt skjer, står jo i kontrakten at dere skal si i fra ved sykdom/aggressjon osv.. ;)

Det er to typer "aggressjon" som jeg vet av. Det ene er når rotta rett og slett er arvelig belastet, det andre er det en kaller tillært aggressjon.
Lizzies mor var småfrekk som liten, men jeg lærte henne fort å være snill. Det er på en måte som ved hundevalper som biter, et nei, i verstefall et lite klip i leppa eller en dask på snuten, hun er så ung ennå, at jeg vil tro det er hennes måte å være pøbel på, men jeg kan ikke si noe for sikkert. Legg henne på rygg å si streng nei når hun gjør slikt, vis henne at det ikke er hun, men du som er sjefen. Rotter er veldig intelligente, og tar gjerne hele "hånda hvis du gir de lillefingeren". Du er nødt til å vise henne at du ikke godtar slik oppførsel. Hjelper ikke dette får du begynne på start. Mat henne fra hånda, og kun gi henne godbitene når hun tar de forsiktig, ved biting eller at hun er for rask, gir du henne ikke maten. En annen ting er at hun kan ha dårlig syn pga de røde øynene, og hvis det lukter mat, og hun ikke ser godt, må hun jo forte seg å ta det før Tåke kommer.. Test gjerne ut, å se i hvilke situasjoner hun biter. Og jeg vil gjerne ha en mail eller pm fra deg der du forteller med hvordan det går, og hva du tror om Lizzies dårlige oppførsel. Jeg er ikke skummel, så du skal ikke være redd for å ta kontakt!;)
Mvh Ida S. Eggen

Mille

Post by Mille »

takk takk Ida.. har sendt deg en pm.. :wink:

Locked