Forskjellen mellom aggressivitet og dominans?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei Jeg har hatt flere samtaler med unge rottefolk i det siste og alle har spurt meg om å beskrive helt konkret hva en aggressiv rotte egentlig er for noe. Så vidt jeg husker stårr det i avlsveiledningen at man skal være oppmerksom på at en dominant rotte ikke er det samme som en aggressiv rotte. Disse menneskene jeg har snakket med i det siste, følte de ikke ble noe klokere av det. Burde dere hatt en slags sjekkliste som folk kunne gå gjennom slik at de får sett hva som er hva, dominant adferd og aggressiv adferd? Hvilke adferdstrekk skal en frisk rotte IKKE ha? Man kan selvfølgelig si at om man er usikker, skal man la være å sette dyr i avl. Det er uten tvil en god regel, men om det er mange unge uerfarne mennesker som har vanskeligheter med å se denne svært vesentlige forskjellen i en rottes adferd, ble jeg plutseloig litt bekymret for at de ikke lar være for å være sikker, men gir blaffen fordi de ikke ser forskjllen. Nå vet jeg at det jeg etterlyser er svært vanskelig fordi hvordan rotten fremstår avhenger av så mye, størrelse på flokk, alder, kjønn, burstørrelse, tilgang på mat, forhold individene mellom osv osv osv. Og like mye eierens evhne til å lese dyrene.
Forslag om presisering av dette i avlsveiledningen er likevel herved fremsatt
Ha det fint alle sammen
mvh Julie

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Skal prøve å forklare det på min måte her jeg, før det kommer opp i avlsveiledningen.

En dominant rotte kan være dominant på mange måter, som Heidis Ida f.eks hun dominerer de andre ved å nekte de å spise. Jeg vil definere det som dominant oppførsel.

En rotte som stadig gjør det surt for de andre, og som stadig skal legge de på rygg, jage de bort fra mat og/eller soveplasser. En merker fort hvis en av rottene i buret lager kvalm. De andre rottene vil hyle og skrike, de springer unna når denne rotta kommer, og av og til kan en finne småsår og kloremerker på de stakkars mobbeofferene.

En aggresiv rotte vil bite og skade andre rotter og/eller burkamerater/mennesker. Den vil puffe seg opp, så den blir større og skumlere, lage en hvesende lyd, og også gnisse tenner, bare på en mer aggresiv måte, og i et høyere volum. Den vil trippe bortover på siden, og vil angripe for å skade. Den vil ikke bare legge rotta på rygg å plage den litt, men den vil bite og lage store sår på den stakkars uheldige.


Det er mer, men nå må jeg løpe, håper andre kan fylle inn sin defenisjon av dominans/aggresjon!
Mvh Ida S. Eggen

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det er skrevet artikler om aggressivitet og dominans i NTFs medlemsblader fra 2003. Disse artiklene er gode og de anbefales. Både medlemmer og ikke-medlemmer kan bestille disse. Muligens vil artiklene svare på dine spørsmål: http://www.tamrotter.com/gnag.php
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg delte opp temaet, jeg, siden det ikke passer inn i tråden, som er en opplysning.

Jeg flyttet denne tråden til Atferd, siden aggressivitet og dominans hører hjemme under dette temaet.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked