Hjelp!!!!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

sonja89

Hjelp!!!!

Post by sonja89 »

Jeg flytta hannrottene mine inn i et annet bur nå, et som er litt mindre, men det er stor plass til 5 hannrotter. Døra til det andre ble ødelagt. Rottene har vært der i 5 timer, og Bånnsky begynte og yppe seg på Billy. Jeg satt og så på, trodde det bare var sånn "sette deg på plass" slossing, MEN Bånnsky tok skikkelig tak i Billy. Billy mista masse hår. Jeg dunka i buret, ingen reagerte. Så jeg tok motet til meg og satte handa midt mellom rottene og dytta Bånnsky bort med handa. Mens Billy prøvde å klatre opp armen min, så kom Bånnsky for og ta han, jeg knipsa han i munnen (ikke hardt, bare sånn bort med deg-knipsing). Billy kom seg opp og jeg satte han i reiseburet. Jeg tok hånda inn i buret til Bånnsky, og Bånnsky bet etter MEG! Han gikk sidelengs, blåste seg skikkelig opp og trakk inn magen. Jeg skulle roe han ned, og tok handa ned på bakken og nerma meg, og da bet han! Jeg knipsa han skikkelig i siden og sa "FYYYYY". Jeg tok handa ut av buret og lukket igjen døra. Da rant Bånnsky på Ringo! Jeg dunka i buret og Ringo kom seg unna. Nå sitter jeg med Billy i hetta, jeg får ikke ta i han. Han er skrekkslagen, hyler i ett.

Det er ca en halv time siden det skjedde, og Bånnsky går frem og tilbake i buret, vet liksom ikke hvor han skal gjøre av seg eller hvem han skal ta.

Kommer han til og roe seg? Hvorfor angrep han meg? Han bruker jo og være den snille koseklumpen til vanlig... Hva skal jeg gjøre nå?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det beste du kan gjøre, siden du har gitt Bånnsky et så klart signal om at biting var uønsket, og han fortsetter å yppe, er å la han være i fred en stund fremover, kanskje resten av dagen. Sett Billy i et reisebur eller ha ham med deg eller noe, vent med å sette ham inn i buret til Bånnsky har roet seg. Bånnsky har kanskje følt seg veldig usikker i det nye buret, hvis han er sjefen til vanlig har han nok følt at han ikke hadde helt oversikt over troppene sine, kanskje det er en av de andre (Billy?) som i det siste har prøvd å ta sjefsplassen, og med ny arena ble det for truende og usikkert for Bånnsky. Hvis Bånnsky bare truer Ringo men ikke ypper til slåsskamp er det bare å vente og la dem falle til ro, det hender det tar litt tid i nye bur, spesielt hvis gruppen ikke er helt stabil i utgangspunktet.

Neste gang du vil ta ut Bånnsky, prøv å tolke signalene hans, la han komme bort til deg og ikke grip etter ham, og ta det rolig. Da vil han ikke se på deg som en trussel. Når han er rolig og du kan løfte ham opp kan du legge ham på rygg, for å understreke at det fortsatt er du som er sjef over ham, og ikke omvendt.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og sjekk at Billy ikke er skadet, siden han ikke vil la deg ta i ham. Ellers er det bare å roe ham ned så godt du kan. Han kan jo bo i reiseburet til i morgen, da er sikkert tingene litt roligere!

sonja89

Post by sonja89 »

Jeg låste av nedreste del av buret, der får Billy, Brutus og Skippern bo en liten stund. Buret er ikke ytt får de, de bruker å gå i det når de er løs. Billy hadde ikke noe sår, men han mangler masse hår. Billy har aldri prøvd å ta sjefsplassen, han er den mest underkua rotta i flokken. Man legger ikke merke til han.

Jeg stakk hånda inn til Bånnsky iste, hadde stått og sett litt på de. Han så rolig ut. Når jeg putta hånda inn dit, så begynte han "kampdansen" igjen. Han slengte med halen mot handa og gikk baklengs mot meg. Ringo lå i et annet hjørne og halvsåv mens han så på. Bånnsky prøvde og bite meg flere ganger. Luka er bitteliten, får bare 1 hand inn av gangen (De er i øver etasjen). Jeg prøvde og smiske med potetgull (vet det er fyfy, men det var det eneste jeg hadde i nærheten). Bånnsky ville ikke ta fra handa mi, men når jeg ga til Ringo, så skulle han ta det fra han.

Ser han på meg som fare eller en som bare vil ta plassen hans i flokken? Jeg synes han er skummel nå... Han har store skumle tenner...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Som jeg skrev - la han roe seg før du provoserer ham igjen. Å fremprovosere flere bitt er bare dumt. Vent til i morgen.

sonja89

Post by sonja89 »

ok....En hvis han tar Ringo? Får ikke tatt Ringo ut, han er også i den øverste etasjen. Men Ringo er jo en stor gutt da, han veier jo like mye som Bånsky. Så han kan vell beskytte seg selv? Trodde aldri at Bånnsky skulle bli den som bet meg til blods... *sint på Bånnsky*

sonja89

Post by sonja89 »

Bånnsky herjer i buret igjen :( Ringo får gjennomgå.*Håper Ringo vinner* og *løper opp for og holde øye med de*

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis det ser ut som om han kan skade Ringo får du ta Ringo ut også.

tromsø

Post by tromsø »

Hvordan går det med guttene dine?

Elsol

sonja89

Post by sonja89 »

Jeg fikk Ringo ut av buret i natt. Bånnsky stressa noe fælt i buret i hele natt, fikk ikke sove (de står på rommet nå). Når Ringo var ute, så ble Bånnsky sint på vedkubben. Han gnagde og gnissa tenner til den.

Etter skolen i dag, så hadde han roa seg skikkelig ned :) Han var fortsatt litt redd meg, men det går bra.
Ringo har et lite sår atme venstre øye (hvis jeg husker riktig), Billy mangler masse hår, Skippern er ganske så stressa (pysa i buret, han ble ikke angrepet), Brutus er helt normal og Bånnsky har noen små sår rundt på kroppen og et i ansiktet. Var skikkelig gutteslagsmål i går :(
Når jeg hadde rottene løs, så var Bånnsky ganske så redd meg. Halen rista når jeg tok i han. Istede for og ligge når jeg koser med han, så lente han seg mot handa. Vanligvis så er han jo koseklumpen, legger seg på siden og koser. Tror han føler seg ganske så usikker nå, jeg gikk jo imot han i går. Har fått mamma til og kjøpe hundegodter, babygrøt og kattemelk. Her skal det smiskes :) :P Håper bare Bånnsky blir kosegutt igjen...

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Bra han har roet seg ned iallefall..
Og får håpe du ikke får gjentagelse av situasjonen..
Mvh
Elin:o)

sonja89

Post by sonja89 »

Bånnsky har klikka igjen :cry: :cry: Han har vært snill i mange dager nå, men har blitt slem igjen. Jeg skifta på buret deres i går og de fikk ikke lov til å gå løs siden jeg ikke hadde tid til å samle sammen rotter etterpå.
Når jeg begynte å rote i buret så ble Bånnsky skikkelig sinna. Han blåste seg opp å gikk sidelengs mot handa mi. Han prøvde å bite flere ganger.
De andre rottene søkte dekning i øverste etasje (jeg putta de dit). Skippern og Billy hylte som vanlig (de blir fort stressa og redd Bånnsky).
Etter en stund ville Bånnsky gå ut av buret og det fikk han ikke lov til. Jeg dyttet han forsiktig inn igjen når han var på vei ut. Han bet flere ganger etter meg da også. Jeg måtte putte en liten kost oppi buret for å koste vekk skiten som ligger i et av hjørnene, da klikka Bånnsky. Han SKULLE ha den kosten. Han angrep fingrene mine for å få kosten. Til slutt så ble jeg litt redd, så jeg dytta han vekk med kosten hver gang han kom mot hånda mi.
Han har terrorisert de andre rottene i hele natt. Jeg satte han i et lite fuglebur i 4-5 tida på natta, var ganske så trøtt. Ville sove fortest mulig. Jeg putta han i buret i dag, det ser ut som at det går bra nå, men hvor lenge varer det?

Hvorfor er han sånn? Hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte? Hvorfor skifter han humør så fort? Det ene sekundet er han kjempe snil, og i det andre er han en liten djevel :evil: :cry: :(

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Kan virke som om han ikke liker at du kommer inn i buret som er hannes domene??Men han er vel kansje en dominant frustrert hann rotte??Vet som sagt ingenting om hannrotter....Frustrerende for deg vil jeg absolutt tro..
Mvh
Elin:o)

sonja89

Post by sonja89 »

Jeg har jo skifta mange ganger etter at han hadde det forrige raseri anfallet sitt, dette er første gang han har klikka av at jeg skifter på buret. Virker som at det er noe som sier "klikk" i hodet på han av og til. Han har ikke noe grunn til å klikke, det bare skjer. Han var jo den perfekte rotta for et par uker siden :cry: Ingen av de andre hannene er sånn som han er nå, de er bare snille. Bånnsky ser sikkelig skummel ut når han klikker, jeg blir kjempe redd for fingrene mine.
Skulle ønske at den nye djevelbesatte Bånnsky forsvant og at den gamle snille Bånnsky kom tilbake :(

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Skjønner godt at du ikke liker dette!
Hvor gammel er han?
mvh Julie

Locked