Aggressiv - hva skal jeg gjøre?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Aggressiv - hva skal jeg gjøre?

Post by Julia »

For noen uker siden kjøpte jeg en black self dumbo hann fra Dyrenes Verden i Trondheim, i den tro at rotta kom fra et seriøst oppdrett (de fleste fikk vel med seg den saken). Både i butikken og hjemme virket lynnet på Hades svært godt, og han og Charon (min andre voksne hann) gikk godt overens i sine første møter. Jeg valgte likevel å holde dem i hvert sitt bur den første tiden, dels fordi jeg ikke ville pushe dem for mye og dels fordi jeg fikk vite at en av brødrene hans hadde LVI. Men etterhvert begynte jeg å merke dominant atferd hos Hades under disse sofamøtene med Charon. Charon ble mer og mer stresset av ham, og selv om han ikke gikk så hardt på, virket Charon redd ham. Jeg har forsøkt med jevne mellomrom å få dem til å gå overens, men har ikke vært fornøyd med resultatet. Hades har også fått møte Neo, en 9 uker gammel hann (med SVÆRT godt gemytt, lik som Charon) uten at det ble større turmulter enn litt små "overgrep" og markering. Men i kveld hadde vi en svært uheldig hendelse.
Hades og Neo gikk sammen på sofaen, mens jeg fulgte med dem. De første 10 minuttene virket Hades ganske uinteressert i Neo - han bare viste sin dominans til å begynne med, og så gikk det tilsynelatende greit. Helt til han plutselig endret oppførsel. Han raste etter Neo i en voldsom fart og kastet seg over ham og bet ham hardt over den ene skulderen. Han var i ferd med å velte Neo (som skrek som et uvær) over på ryggen da jeg tok tak i ham, og fikk ham tilbake i buret. Hvorpå han bet meg også, ikke til blods, men jeg kjente det godt. Jeg undersøkte Neo, og fant et stygt sår over nesten hele ryggen som blødde endel. Renset såret og pelsen med vann, og smurte inn med Fucidin salve (skrevet ut til rotte).

Det gikk forsåvidt greit med Neo, men jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd om jeg hadde reagert senere. Det virket som Hades rett og slett angrep ham uprovosert - for å skade ham, og jeg synes det er bekymringsverdig. Jeg tør ikke å sette ham sammen med noen igjen, for å si det slik. Så nå lurer jeg på hva jeg bør gjøre. Har sittet LENGE og fundert. Han er tre måneder nå, er kanskje litt ungt for kastraksjon? Og det er jo en viss risiko forbundet med narkose på smådyr... Men jeg har ikke samvittighet til å la ham gå resten av livet alene, og jeg tør ikke overlate ham til noen andre, i fall han skulle skade noens rotter. Følte først at jeg ikke ville ha ham...men har roet meg litt mer ned nå. Han er jo tross alt mitt ansvar, og det er jo ikke hans feil at han muligens er arvelig belastet med aggressjon. Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Vurderer å snakke med dyrlegen i morgen for å få litt råd.

Noen som har lignende erfaringer og vil komme med innspill? Jeg er maks fortvilet i øyeblikket, og blir helt kvalm ved tanken på at jeg kunne ha satt liv og helse i fare for Neo. Men ønsker fortsatt å være mitt ansvar bevisst i forhold til Hades, så jeg må nesten fatte en avgjørelse snart.

Julia

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Jeg vet veldig lite om å sette sammen rotter, men kan jo fortelle at søskenene til Hades går fint sammen med de to rottene jeg hadde fra før. De sov i hver sitt bur de første to nettene, men når bor de sammen, finner dem stort seg sovende i en haug i samme hus :D
Pysa var livredd til å begynne med, men har roet seg nå. Han driver imidlertid å småbiter/napper de andre i nakken inimellom , så jeg antar han er dominant? De gamle springer ettter de nye når de er løse på gulvet, men slakker tempoet hvis de foran slakker av, så det ser på en måte ut som lek?
Det har vært (og er?) Silver som er sjef her i huset, så han har sloss litt med nykomlingene, men ikke noe alvorlig. Ser han "bøyer" hodet for dem innimellom, så hvem som sjefer der inne vet jeg ærlig talt ikke.

Pysa har bitt meg et par ganger når jeg har kommet litt brått på ham, men jeg har latt tvilen komme ham til gode...

Har forresten aldri sett de nye blåse seg opp og stritte med pelsen, men de stiller seg på to og piper.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Dette kommer også veldig ann på hvordan du har gjort det med disse to, og de møtene du nevner. Kan være stress for de begge å bare møtes av og til, og ikke jevnlig hver dag. Synes 3 mnd høres ungt ut i forhold til hormonell aggresjon. Ut i fra forklaringen din tolker jeg det som om de holdes fra hverandre i mer enn 1 døgn, og plutselig blir satt sammen på sofaen, og det er ikke sikkert det er så lurt med slike møter. De skulle nok ha møtt hverandre hver dag, byttet bur, og blitt vant til lukten. Latt burene stå ved siden av hverandre f.eks

Å sette to rotter sammen sånn plutselig, for så å skille de, la det gå en periode, og så plutselig sette de sammen igjen, kan ha vært årsaken til denne oppførselen. Men jeg er ingen ekspert på slikt da..
Mvh Ida S. Eggen

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Jo, de har møttes hver dag i lengre perioder (burde kanskje skrevet det istedet for med jevne mellomrom), og burene har stått ved siden av hverandre siden Hades kom til oss. Har forsøkt å "forene" Hades med bare Charon alene, Charon og Neo sammen og litt forskjellig, men det funker bare ikke. Har også flyttet strø mellom burene, prøvd dem på forskjellige steder i leiligheten og det meste. Men det ender alltid med en livredd Charon som hyler og skriker og stikker vekk fra Hades...
Mulig det er ungt, men jeg reagerte på oppførselen hans i går. Rart å først få den unge rotta til å underkaste seg, så overse ham og så plutselig angripe uprovosert etter 10 minutter, synes jeg.
Men det er klart, jeg har til nå kun hatt rotter med svært godt temperament og det er mye mulig jeg gjør noe feil her. Begynner bare å bli litt fortvilt, siden ingen av de metodene jeg har lest om eller klarer å finne på selv fungerer.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har ikke opplevd slik aggresson, Zhiller ( som de fleste kjenner til) Kan jo være litt brysk. Man han har aldri agrepet bare for og angripe. Hver geng han har sloss har det allti vært en konflikt med mat, sovested osv. Han har aldri bitt, men han er stor og tung(liten i forhold til andre hanner) og bruker størrelsen sin mot motstanderen. Jeg har ikke tenkt åver det før nå i etterkant. Han har (ikke som jeg kan huske) angrepet/bitt en annen rotte bare for og bite, men brukt størrelsen sin mot andre rotter hvis det oppstår konflikt. Og det er hann som har endt opp med små sår.

Dette ble kanskje litt off topic, men det jeg mener er at du burde se etter årsaken. Kanskje det ligger en grunn bak det hele. Du forklarer jo at Hades bare anngrep ute grunn. Men kanskje han gjorde det fordi han selv er redd og har hatt dårlige opplevelser i forhold til ander hanner, og ble usikker på situasjonen. Og fant ut at anngrep er beste forsvar. :) :wink:

Guest

Post by Guest »

Ja, det er nett det som er så rart. Hades virker svært rolig og selvsikker, han viker ikke, stikker ikke fra de andre, og vi har ikke hørt så mye som et lite pip fra ham... De andre, derimot, er tydelig vettskremte. Og med Charon er det særlig pussig iom at han er nesten dobbelt så stor. Nå bør det kanskje nevnes at Charon har fått litt kraftig juling av en større hann før, og kan bli nervøs hvis han ikke har full kontroll over situasjonen, men de mindre gutta reagerer likedan på Hades. (snakk om å leve opp til navnet sitt, da...skulle vel kalt ham Bambi istedet...)

Det jeg lurte litt på er om Hades rett og slett kan bli provosert av at de andre gutta stikker av fra ham? Hvis det blir for mye for Charon, så hopper han bare ned på gulvet, hvor Hades ikke følger etter.

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Ja, det var meg det over der da... Ble plutselig logga ut.

Guest

Post by Guest »

Det er alltid vanskelig å vite 100% hva som kan få rotte til å bite.
Noe små biting er greit,men hvis de biter så hardt at de skader deg eller andre rotter må man gripe inn.
jeg liker alltid å tenke at rotter tenker det samme som meg.
jeg ville ikke ha likt å likt å blit flyttet fra et sted til et annet eller ha fåt en ny person inn i stuen min.
La dem hilse på hverandre over lang tid,hvis de enda ikke blir venner så kan du brukke en teknikk min mor brukte på en agresiv rotte vi hadde da jeg var litten.
Hver gang gang den angrep en annen rotte så tok minn mor på seg hansker å begynte å "lekeslås"med rotten som angrep.
Til slut lærte den at hver gang den angrep noen så kom den store hansken å slås med han.husk at hansken må ha en sterk lukt,så ikke rotta blir redd deg .
etter 3 månder var han snill som et lam.

hilsen henrik olavesen

Guest

Post by Guest »

DET VAR JEG SOM SKREV OVER,HAR EN GAMMEL SLTER AV EN DATA,SOM LIKKER Å SVIKTE MEG NOEN GANGER.

Hilsen henrik olavesen

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Takk, det skal jeg prøve :D
Har hvertfall ikke tenkt å gi opp ennå. Så hvis noen har flere tips, tar jeg imot med stor takk! Han er jo kjempekos med mennesker, er bare andre gutter det ikke går så alt for bra med...

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Har hatt nok en nedtur med Hades nå... :( I forgårs beit han Charon som blødde som bare juling. Charon er livredd og vil ikke mer, og jeg begynner å bli ganske engstelig selv. Han står vegg i vegg med de andre guttene, og prøver stadig å "ta" dem gjennom sprinklene. Reiser bust, tripper frem og tilbake og kaster seg mot burveggen. Når jeg legger strø fra det andre buret oppi til ham, blir han råsinna og "angriper" strøet. Men fortsatt er han en engel mot mennesker. Lurer litt på om noen andre kunne tenkt seg å se på ham, evt prøve å ha ham en stund for å se om det bare er mine rotter som provoserer vettet av ham. Synes det er fryktelig trist å skulle ha ham alene, og det er ikke en løsning som funker i lengden. Bortsett fra alt det der er han jo ei god rotte, og helsemessig har det ikke vært noe galt med ham.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Slik du beskriver ham har jeg sett flere hannrotter, ofte roer de seg betraktelig etter kastrering, da denne typen oppførsel ofte skyldes ovedreven dominant oppførsel som følge av høyt testosteronnivå. Jeg ville iallefall ha prøvd det før jeg dømte ham til ensomt liv eller omplassering.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Skal være mulig å få god hjelp på Trondheim Dyreklinikk på Tunga. Jeg liker personalet der veldig godt, og nå har de holdt på en stund, så de er mer erfarne på smådyr enn de var da jeg bodde i Trondheim. :)
Mvh Ida S. Eggen

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Er svært villig til å prøve kastraksjon av Hades om det kan hjelpe. Men tenkte jeg skulle spørre først om noen andre har lyst til å "prøve seg". Jeg ser ikke bort fra at jeg kan gjøre noe feil. Og jeg tenker også at det kan være noe med mine rotter han rett og slett ikke liker. Har hørt om rotter som har gått fullstendig i klinsj med en flokk, men funnet seg til rette i en annen. Han er jo fortsatt ganske ung (4 mnd snart).

Topolinis: takk for tips - skal ta kontakt med dem over helga og spørre hva de synes. Til nå har jeg brukt Byåsen dyreklinikk, men synes prisnivået der er litt høyt.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

De er dyre ja, derfor gikk jeg over til dyreklinikken på Tunga, selv om jeg bodde 250 meter fra Byåsen Dyreklinikk ;)
Mvh Ida S. Eggen

Locked