piping..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Renathe

piping..

Post by Renathe »

jg har søkt å prøvd å finne noe om emnet her,men fant ikke svar på det jeg lette etter.. så da spør jeg her!
noa (min nye hissige albino,som ikke er så altfor hissig lenger)
piper og piper.
han virker ikke redd og krabber på oss,tigger mat etc..
men hver gang vi tar på han (vi trenger ikke være nær engang) så piper han.
han kan umulig ha "vondt" i hele kroppen og vi er ikke hardhendte i det hele tatt,så jeg lurer litt på hva han prøver å si.
vi har tatt det rolig med han da han viste seg å være en sart/bittelitt ond :twisted: sjel stakkar.(nei huff!han er jo god på sitt vis:))
jeg vil gjerne høre om dere har noen erfaring med dette ,kanskje fortelle meg hva det er han mener og kanskje noen retningslinjer jeg kan følge for å gjøre noe med problemet?

for det er stort sett ikke noe annet sted å få hjelp med disse små :?

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg kan prøve å oversette pipingen for deg jeg.. ;)

-"ikke gjør meg noe vondt, jeg er redd deg, og liker ikke å bli løftet å tatt på".. Gi han tid, vær tålmodig, og lær han at hender er positivt. Gi han godbiter fra hånden, la hånden ligge rolig foran han så han kan gå til den og ikke omvendt. Han er sikkert ikke håndtert før han kom til deg, og mangler de sosiale antennene.. Han vet ikke at mennesker er venner, og må lære det. :)
Mvh Ida S. Eggen

Renathe

Post by Renathe »

takk for svar:)
jeg har hatt han nå i to uker og det har ikke vært non enkel oppgave.
jeg tør ikke å la hånden min ligge slik at han kan komme å snus,da han bruker tennene.løst noen ganger andre ganger hardt,så jeg tør ikke i frykt for at han biter like hardt som han gjorde første gangen.
det eneste hendene har gjort han er og gi beskjed når han biter de andre rottene eller prøver å bite meg eller samboeren min og kose han.
jeg syns det trist at noen av rottene fra dyrebutikkene skal være så aggresive og lite sosiale.
jeg har hatt flaks med mine to andre takk og lov.
han får godbiter og jeg er forsiktig de gangene jeg tar på han.
og når det ikke hjelper å kjefte på han og jeg må flytte han de gangene han sloss med de andre eller dytte han vekk de gangene han biter meg.
jeg tolererer ikke biting!jeg legger han på rygg og sier fy!det må gjøres da han både har bitt meg og rottene til blods!og når sant skal sies så har det ikke vært noe annet enn problemer og uro så langt..
oppførselen hans er blitt mye bedre og han er tryggere å omgåes,men han har aldri pepet mer enn nå..

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Dyr jeg er usikker på, pleier jeg å strekke frem en knyttet neven til. Poenget er å gjemme fingrene, alt smått som de kan få tak i hvis de biter.
(pass litt på det litt løse mellom tommel og pekefinger, godt bitetak for "gale" dyr)
Så putter du godbiter mellom fingrene på den knytta neven.
Da får rotta snust på deg, samtidig som den får noe godt fra den skumle hånda. Pass på at du ikke putter ting så langt inn mellom fingrene at rotta tar en bit av deg istedet.
Du vet, rotta eller andre dyr for den saks skyld, vil ikke tolke signalet fra en knyttet nevne på samme måte som vi tobeinte gjør. Det eneste er at du beskytter fingrene dine, og du nesten tvinger rotta til å snuse på deg.
Selv en småsint rotte er fryktelig nysgjerrig. :)
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
en ting til:
"pipere" er etter min erfaring vanskelige rotter. De blir så vriene sosialt fordi de går der og roper "ikke ta meg ikke ta meg ikke ta meg" - når det kanskje ikke er noen som har til hensikt å ta dem i det hele tatt. Fryktelig irriterende for de andre i flokken. Så øker aggresjonsnivået.....
Du sier han aldri har pepet mer enn nå....kan det være mulig at han begynner å forstå at de andre er eldre og derfor sjefer over han???
Om det er spesielle situasjoner som er ekstra skumle for han, ikke press han til det.
Har nettopp hatt en manisk piper jeg også. Eller jeg har han enda, men han er ikke lengre en piper. Han startet opp her med å skrike ende over seg da han fikk hilse på 2 andre hanner. Det endte med at den ene av dem gikk løs på han. "Ja, ber du om bråk, skal du da få det!!" virket det som.
Ikke en god start for en engstelig sjel, men nå ser det ut til å gå bra med han i en gjeng med 3 andre rotter. - etter en start hvor han var alenerotte når han ikke var under konstant oppsyn.
Lykke til med din også! Stå på!
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

takk for svar:)
det er stort sett mnnsker han piper til.men med tanke på størrelsesforholdet så hadde nok jeg pepet også :lol:
men jeg for prøve det med knyttet neve.men han har bitt d også.knokene blir ikke i fred de heller.
men så lenge han ikke biter meg til blods så får jeg bare fortsette å prøve..
takk for svar:)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hadde problemer med biting på Champagne rotten jeg reddet fra dyrebutikken (apatisk å ensom selv om det var 10 andre i buret..)
Har hatt henne i ca 1 mnd nå og alt går bare bra,er fortsatt litt redd for å stikke hånden i buret til henne,så bruker å pakke hånda inn i genseren for å sjekke..Så hvis hun biter så er det genseren som får gjennomgå..
Hun har vi brukt ganske mye tid på da hun var/er en redd liten sjel med dårlig syn..Hun liker ikke å bli løftet på så det lar vi mest mulig være pr nå.Når hun skal ut å luftes setter jeg buret i sofan og så får hun gå ut når hun er klar for det og så har hun en plass å springe inn til når det blir for skummelt..
I går var første dagen hun flyttet seg fra en sofa til en annen helt av seg selv :) og hun blir bare mer og mer god med oss skummle mennesker..
Så lenge det er liv så er det håp :D
Mvh
Elin:o)

Renathe

Post by Renathe »

takk for svar:)
buret hans er for tungt til å løftes,så jeg får finne ut en annen finurlig måte å gjøre det på:)
men en gang så krabbet han opp på kanten og videre på hånda mi,så han er ikke så redd..
men med tid så vil han nok bli tryggere.
bare litt uvant med så mye tilrettelegging og tålmodighet for jeg har vært så heldig med de to andre:)
men må man,så man:)
han er jo søt da stakkar.nå har han begynt å spise normalt også,og det er vel tegn på at han trives bedre.
skal begynne et stort bur til de snart og målet er å få han trygg nok til at han er innflyttningsklar med de andre.*krysse fingre og tær*

Locked