Forskjell på alenerotter og "flokkrotter"

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Forskjell på alenerotter og "flokkrotter"

Post by Roger&Ingrid »

Vi har hatt to alenerotter og har merket oss en del forskjeller på rotter som lever alene og rotter som lever i sosiale grupper. Lurer på om det er tilfeldigheter, eller om det er andre som har merket seg de samme forskjellene mellom disse rottene.

1. Alenerotter er ekstremt renslige.

Rottis (RIP) og Spinus er veldig like av natur: All avføring havner i ett hjørne og de gjør ikke fra seg utenfor buret. Rent bortsett fra "bæsjehjørnet", holder de burene ekstremt rene og pene, all mat ligger enten i matskåla eller blir samlet pent sammen et annet sted i buret, langt unna avføringen. Hammock'ene er rene og pene selv etter flere dagers bruk og de utfører svært lite "hærverk" på inventaret i buret. (Skriver om Rottis i nåtidsform bare for enkelhets skyld, hun dro fra oss for snart 11 måneder siden :cry: ).

Resten av gjengen, derimot, bæsjer og tisser overalt og smører det gjerne utover. Matrester blandes gjerne med vann og klines godt ned i alle tilgjengelige flater. To minutter etter at etasjeplatene i dameburet er ferdig rengjorte, er de fulle av bæsj. Alt inventar av fleece og tauverk gnages i stykker og plasten på buret får gjerne samme behandling. Maten gjemmes gjerne bort sammen med bæsj, noe som kanskje ikke er så rart, ettersom det ikke finnes tilgjengelig gulvplass uten bæsj... Hammock'ene fylles også opp med avføring og matrester etter kort tids bruk. Det virker som om de gjør det med vilje; det hjelper ikke å skifte hver dag. De har store nok bur, så det kan ikke være for liten plass som er årsaken.

2. Alenerotter trives veldig godt i buret sitt og foretrekker å være der.

Det samme gjelder som ovenfor: Spinus og Rottis foretrekker å sitte i døråpningen og følge med på hva vi gjør fremfor å stikke ut av buret. Begge to liker å være ute, men foretrekker å ha hjemmet innen rekkevidde.

"Flokkrottene" vil gjerne ut, ut, ut og hopper like så godt ned på gulvet for å utforske verden. De er mildt sagt ikke vanskelige å få ut av burene.

Er det andre som har hatt like/ulike opplevelser, eventuelt merket seg andre forskjeller mellom alenerotter og flokkrotter? Er det noen som vet/kan tippe hvorfor disse forskjellene forekommer? Er veldig nysgjerrig på dette.

Ingrid
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Har merka det samme! den første rotta jeg hadde bodde alene, den avr renslig, snill og trivdes i buret like mye som hos menneskene .
De jeg har nå som står sammen i flokk er ikke akkurat så rnslige, de markere åveralt , bæsjer ned hele buret, og vil heslt urforske så mye av værdn som mulig .

Værden er rar :roll: :wink:

Casanova

Post by Casanova »

Første rotte jeg hadde var også veldig renslig i buret,men hun var ikke glad i å være der. Jeg kunne ikke gå inn i rommet uten at hun våknet og ville ut.Ikke noe liv for en rotte å bo alene!

Sissel

Post by Sissel »

Mine 2 gutter er ekstremt renslige slik som dere har beskrevet.....det har de alltid vært. Når de var små var de ute på rommet og i stua i flere timer om dagen. Nå er det 1år8mnd og pga flytting er det bare rommet de får lekt på. Men nå er de ute i en halvtime også går de og legger seg....hmmm....Jeg tror det kan ha noe med Kebab å gjøre, siden han ikke er bra...han har forkalkning i ryggen og en klump i nakken (som dyrlegen snart skal fortelle meg hva er), så han beveger seg ikke så bra lenger....sliter med koordinasjonen, men alikevel så er det broren som først legger seg (og han er frisk og rask og tykk), og så følger Kebab etter. Liten digresjon: jeg er så redd for å måtte avlive Kebab, siden Zorro er så frisk så kan det virke som om han har lang tid igjen å leve, og jeg vil helst ikke se han alene så lenge....men jeg kan ikke skaffe meg en ny rotte, og jeg vil ikke gi bort Zorro til noen andre. Så jeg håper at Kebab kan leve med sine skavanker så lenge livskvaliteten er tilstede, også for Zorro sin skyld...

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

de va son med mi første rotte og.. ho va veldi rensli.. men ho ville altid vere med.. men når eg hadde ho ute på plenen kune eg ikkje gå eit skritt uten ho..(r.i.p skorpus)mi fuste og einaste rottee:(

skal heldig vis få meg to til sommaren:) ikkje helt sikkert :pig:
men da va veldig merkli med skorpus for ho va so snill at da va merkelig.. vi kune løfte ho rett ut av bure med ein gang ho kom heim.. og ho va frå dyrebutikken

:!: ho stjelte aldri mat som vi åt på. uansett om da va da beste ho viste so venta ho til ho fekk.. og vist ho fust fekk. .då hoppa ho øve da.. :?: :?: :?:
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Hallo!

har nå for tiden 2 alenerotter. Begge har mistet bestevennene sine :( Men jeg merket stoor forskjell når Pippin mistet Legolas! han ble fort renslig, sover mer, og trives nok best i buret sitt. Han har også begynt å gnage på alt rundt seg, (dette har nok sikkert noe med at Jippie bor ved siden av). :P

Jippie er heller motsatt! Men hun har jo bare vært alene i 1 dag! Hun er ikke renslig i det hele tatt! Bærsjer i matskåla, sovesteder og ut av buret, står på burdøra hele tiden(utenom de få minuttene hun spiser eller sover). Ganske morsom forskjell!

:geek: :geek:
Mvh Ida&rottene

Go`Rotta
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 07 Jan 2005, 19:44
Location: Volda
Contact:

Post by Go`Rotta »

grunnen til at de er mere renslige når de er alene er at de slipper å markere reviret sitt for andre hanner.
MVH Heidi

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Eller hunner :wink:

Locked