Dominans

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Dominans

Post by Nemesis »

Sitter her og klør meg litt i hodet...

De har gått veldig bra å sette de 2 gamle rottene mine sammen med de to nye, det råder stort sett fred i buret (som var nytt da de nye flyttet hjem til oss). Problemet er at de gamle rottene gikk løse i hele leiligheten, slik at alt er deres domene. Så når rottene møtes utenfor buret blir det baluba...eller rettere sagt når Silver og Dumboen (han ble visst bare hetende det :oops: ) møtes utenfor buret. Dumboen er liten og ganske skvetten. Silver løper etter ham med en gang de møtes på et hjørne, og jager ham rundt i beste Tom & Jerry stil, til Dumboen spretter inn i buret igjen. Heldigvs er Silver mye tyngre i vendingen enn Dumboen, som er utrolig rast og smidig. Pysa (som ikke lever opp til navnet sitt lenger :oops: ), er blitt nesten like stor som Silver og Rattus, og får stort sett gå i fred på gulvet.

Det er ikke noe fysisk slossing, biting e.l. Silver vil bare løpe etter/jage, og sette sida si mot de andre (= intens, ynkelig piping fra den andre parten) eller de blir stående og stirre hverandre i senk.

Hvis Silver hører piping fra de andre uten at han er årsaken spurter han avgårde for å se hva som foregår.

Jeg synes synd på Dumboen som er så skvetten, så da har jeg noen ganger tatt Silver ut av situasjonen, lagt han på rygg og kilt han på magen. Men da blir han skikkelig langsint, denne behandlingen pleier han å godta når han har gnagd/gravd der han ikke har lov, men ikke når han har satt på plass smårottene.
Føler meg litt mellom barken og veden, skal jeg bare la dem få holde på (ingen blir skadet) eller skal jeg "plage" Silver? Han blir tydlig frustrert når han ikke får gjort seg ferdig med sjefinga si.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Du bør ikke "straffe" Silver med å dominere ham når han dominerer de små, så lenge han ikke går over streken. Å legge rotta på rygg for å vise din posisjon må ikke overdrives. At Silver løper etter de yngre og viser dem hvem som bestemmer er en naturlig del av å finne ut av rangordningen. Kanskje en av de yngre/mindre blir oppfattet som en trussel mot Silvers posisjon? Han er kanskje usikker på sin posisjon når de går løse, fordi han da ikke har kontroll på hva de andre driver med.

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

OK, da gjør jeg ikke det mer. Har egentlig skjønt det på ham at det var en dårlig idé.
Håper han gir seg med det etterhvert, for de nye blir nervøse av at han ligger på lur etter dem overalt. Også for hans egen del, ser at han er frustrert for tiden, anspent i kroppen og har liten tid til oss...

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Nå har Pysa lagt Silver på rygg et par ganger, og det går skikkelig innpå sistnevnte. Da piler Silver ut av buret og gjemmer seg i en krok i timesvis. Sist gang satt han i 10 timer i CD-hylla, hver gang jeg prøvde å sette ham i buret ble han helt fra seg og stakk av. Stakkars... Heldigvis ingen som blir skadet, og alt ornder seg i løpet av natta, om morgenen pleier jeg å finne alle samen sovende i en haug:) Men Pysa veier mer enn gamlingene nå...han kommer til å bli en sværing. Skjønner godt at han ikke finner seg i å bli jaget inn i buret hele tiden, men tror ikke Silver kommer til å gi fra seg makten frivillig :roll:

Er det sånn det skal være?

Locked