Rotter og musikk

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Rotter og musikk

Post by Roger&Ingrid »

Leste et eller annet sted for ganske lenge siden noe om rotter som likte Mozart. Noen som har "testet ut" musikk på rotter (sånn rent uvitenskapelig)? Tror ikke denne gjengen liker musikken vår, de gikk i skjul da jeg spilte "Khovansjtsjina" av Mussorgskij, men de våkner opp av metal/rock. Kanskje synes de opera er kjedelig, de sover iallefall godt... :lol:

Noen observasjoner? :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Mine to raringer liker Nightwish. Og lyden av rennende vann. Men de liker _ikke_ badevann..
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

En av min datters rotter storkoser seg når hun spiller fløyte for henne.
Hun kommer faktisk når hun begynner å spille.
mvh Julie

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

rottene mine liker omtrent alt jeg hører på ... untatt rocke musikk og thekcno .. De like Brayan Adams da :lol:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Nå sover de så godt, så godt til "Boris Godunov".... :lol: :lol: Skjønner meg ikke på musikksmaken deres. Rim skvatt til flere ganger under prologen, men nå slapper hun også av. Her om dagen oppdaget jeg noe morsomt; Rim HATER slurpelyder, da springer hun og gjemmer seg! :roll: "Huff, skikkelig ekkelt, må du holde på sånn, damen?"
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Masja

Post by Masja »

Rottene våre er (var) ikke så sofistikerte i musikk-smaken. De liker (likte) spesielt godt danseband og swingmusikk. Hver gang det kom på tv'en spisset de ørene, og lyttet til konsentrert til musikken. Det virker jo som om rotter oppfatter musikk, og at de også har forskjellige preferanser. Litt artig. Lyden av rennende vann er (var) også en hit, men selve vannet var skumle saker.

anja

Post by anja »

jeg har en cd med forskjllig hval, delfin mm lyder
nor jeg setter på det blir rottene og musene helt ville og farter rundt og vil kose mm :wink:
og leker som bare det

kattla

Post by kattla »

Rottene mine kommer når jeg synger,særlig viss det er a perfect circle eller queens of the stone age :) de kvikkner og til av the cure(så det er tydeligvis ikke så nøye med fløyelsmyk vokal :lol: )

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Artig tema :)
Ifølge min "lydguru"-samboer, vil rottene foretrekke at du spiller live instrumenter for dem. Dette fordi digitalisert musikk(cd, mp3er, ol), ikke har høy nok oppløsning i lyden til at det kan høres naturlig ut for dyr. Særlig mp3-filer, hvor 90% av lydene som mennesker ikke kan registrere er fjernet (for å komprimere filen) vil interessere rottene mindre enn lyd fra feks en LP-plate eller live instrumenter. I tillegg kan høyttalere ha forvrengning utenfor vårt frekvensspekter. Altså: vi hører lyden som den "skal være", mens rottene hører masse ubehagelig støy (ultrasonisk lyd). Altså: syng og spill for rottene - våre setter i alle fall umåtelig stor pris på det hver gang samboeren min drar frem gitaren :D

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hmm....det må jeg prøve! Har spilt litt kornett for de stakkars små, Rottis lærte seg fort kunsten å sove som en stein gjennom hele eksamensprogrammet i fjor. Synger litt for Spinegutt av og til, bare teite små sanger med tullete tekster om Spinus. Han kikker ganske rart på meg, lurer vel på om han skal gråte eller le...Det kunstneriske innholdet er ikke all verdens. :P Hvis jeg skulle prøve å klimpre litt på gitaren, ville de nok le seg skakke.... 8)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Julia wrote:Artig tema :)
Ifølge min "lydguru"-samboer, vil rottene foretrekke at du spiller live instrumenter for dem. Dette fordi digitalisert musikk(cd, mp3er, ol), ikke har høy nok oppløsning i lyden til at det kan høres naturlig ut for dyr. Særlig mp3-filer, hvor 90% av lydene som mennesker ikke kan registrere er fjernet (for å komprimere filen) vil interessere rottene mindre enn lyd fra feks en LP-plate eller live instrumenter. I tillegg kan høyttalere ha forvrengning utenfor vårt frekvensspekter. Altså: vi hører lyden som den "skal være", mens rottene hører masse ubehagelig støy (ultrasonisk lyd). Altså: syng og spill for rottene - våre setter i alle fall umåtelig stor pris på det hver gang samboeren min drar frem gitaren :D
Interessant! Er det derfor de ikke reagerer på f.eks. hunder som gjør på TV'en?
Har snakket litt med Rattus og Silver i telefonen :oops: , da ble de helforvirret:)
De liker ikke plystring.

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Jepp, hundeglamen på tv vil høres såpass forvrengt ut for rottene, at de nok ikke oppfatter helt hva det er. Mens en "live" hund vil nok være noe ganske annet :wink:

kattla

Post by kattla »

Hmm,da skal jeg jammen dra fram gitaren å spille for rottene jeg og :) hadde jo vært koselig om noen hadde satt pris på spillinga mi :lol:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

"Jeg vet at dette er en gammel tråd, men jeg må bare få anbefale Griffin til alle rotter, det er digg. Da må jeg headbange.

Hilsen Spinus :wink: "
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked