Redd omplasseringshann

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Redd omplasseringshann

Post by Julie Erlandsen »

I lang tid har jeg møysommelig jobbet med å vinne tillit hos en omplasseringshann som hadde en vrien start i livet. Virkelig trasig sak.
Vi har nå kommet så langt at han hilser på andre hanner utenfor buret, noe som går stadig bedre. Han biter dem ikke, dominerer dem heller ikke så mye. Foreløpig klarer han ikke å dele bur med noen, men der tror jeg vi kan komme i land med mer tid.
Det største problemet hans er at han overfører ikke sin følelse av tillit til ett menneske til andre mennesker. Han vet at vi her i familien ikke er farlige, men alle andre er skumle skumle skumle. Han biter sjelden fremmede mennesker og aldri så de blør, men han truer veldig. Og er veldig redd!
Jeg tror selv at noe av dette kan løse seg om han kommer dit at han klarer å dele bur med noen. Ser for meg ut til at han slik det er i dag bruker for mye krefter på stressrelaterte ting. Sammen med en annen rotte, ville nok ikke fremmede mennesker vært like skumle.
Så altså mitt spm: Er dere enige i at jeg bør fortsette å legge hovedvekten på å få denne rotta til å klare å leve sammen med en annen rotte for få roet ned stressnivået? Eller er det andre komponenter i dette jeg ikke ser?
Nå har det seg dessverre slik at denne rotta ikke har noen grunn til å mene at så mange andre enn vi i vår familie er ok.
Han er forøvrig 8mnd, og frisk.
mvh Julie

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Hei,

Jeg er enig med deg. Jeg tror det ville være godt for han å få seg en venn. Selvfølgelig fordi det er best for rotter å være to, men ikke minst fordi han sakte men sikkert vil bli mindre redd. Jeg har en hann som nettopp er kastrert fordi han var så aggressiv, og han er fremdeles redd for andre rotter. Men jeg ser på han at jo mer han får lukte andre rotter og vært sammen med andre rotter jo mer avslappet blir han.

Det er jo beste måten å bli kvitt angst hos mennesker også det - å utsette seg gradvis for det man er redd for :wink:

Locked