2 brødre mot en ensom

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
ratmaestro

2 brødre mot en ensom

Post by ratmaestro »

Jeg kjøpte alle rottene på samme dag. De første dagene var Dumbo'en mest nygjerrig på meg. De andre to holdt seg unna. Etterhvert har de "rottet" seg sammen mot ham. Mobber'ne er to brødre(Hooded). Nå er de mest nygjerrig på meg og Dumbo'en holder seg unna. Han "piper" når jeg kommer mot han med handa mi. Ganske snålt, fordi første natta satt han på skuldra mi og lagde koselyder og vasket seg.

Er det en fordel hvis jeg kjøper en kompis til Dumbo'en? Hjelper det? Han hadde en kompis/bror sammen med seg i buret på butikken.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

HEi!
Det er veldig vanskelig å vte hva som er lurt.
Generelt sett er det absolutt det beste å sette sammen rotter i par. Dumboen din hadde nok hadde hatt god nytte av en venn i buret siden det ser ut til at de to andre har slått seg sammen. Men du er j0 ikke grantert at han får en venn om du setter inn en til. Du kan jo da risikere at det blir "3 mot 1" i buret. (hvis man skal være negativ:) )
Jeg synes dette erveldig avhengig av hvor lang tid dette har tatt. Synes det kan høres ut som om rottene ikke er så gamle?
Om jeg har rett i det, ville jeg ha avventet situasjonen. Hadde du uansett tenkt å skaffe en rotte til, ville jeg gjordt det nå, men ikke for å hjelpe dumboen. Tror han bare trenger tid.

Om dumboen synes hånda di er skummel, så er det mye du kan gjøre for å forbedre det. Om han synes det er skummelt å bli løftet, la det være. En av våre rotter er 8mnd gammel. Han er fortsatt skeptisk til å bli løftet. Men han kan frivillig gå opp på hånda mi og da er det greit at jeg flytter hånda. Han sitter i hånda mi på tur rundt omkring og synes det er helt flott.
Snakk med han, la han snuse på hånda di, bruk en del tid på bare dumboen. Legg f. eks noe godt å spise på hånda di. Han kan sikkert ikke motstå det. Rotter er veldig nysgjerrige.

En ting til: pipingen handler som regel om underdanighet "ikke ta meg, ikke ta meg"
En naturlig del av rottespråk, men jeg pleier å holde et lite øye med om de andre i buret har blitt litt vel "strenge" hvis det er en som har begynt å pipe veldig mye.

Konklusjon: om du likevel hadde tenkt å kjøpe en rotte nr 4, kan du godt gjøre det nå med det samme. Det kan også godt hende at dumboen din ville ha godt av det. Men dumboen vil også etter all sannsynelighet etter hvert få det fint med de burkompiser han har. Men jobb med tillit, Han skal ikke være redd for hånden din.
Lykke til!
mvh Julie

Locked