Forskjellig personlighet

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Masja

Forskjellig personlighet

Post by Masja »

Jeg kjøpte jo to hunnrotter på en dyrebutikk tidligere i uken. Det snåle er at det er så utrolig forskjellig personlighet på dem. Mens Rachet (vi har endelig funnet navn til dem) fryktløst undersøker omgivelsene, og løper rett ut og bort til hånden min når jeg åpner burdøren, sitter Clank (det er hun som muligens er syk) stort sett i toalettkassen (som nå er konvertert til sovekasse) og tør knapt nok å komme ut av buret. Hun har heldigvis våget seg rundt i buret etterhvert, men hun virker fortsatt ganske nervøs. Jeg måtte til og med flytte både matskål og drikkeflaske bort til kassen hennes slik at hun skulle få spist og drukket, for hun flyttet knapt på seg de første dagene. Er det noen som har noen råd om hvordan vi kan få henne mer trygg?
Hun virker i og for seg ikke så veldig redd for mennesker. Hun tar mat fra hånden min, og første gangen jeg tok henne ut av buret krøp hun rett ned i genseren min. Men når jeg har skullet løfte henne (hun falt ned fra bordet et par ganger så jeg måtte ta henne opp fra gulvet), skrek hun villt stakkar (jeg har aldri hørt noe verre), og hun virker generelt veldig nervøs og utrygg synes jeg. Det har for eksempel blitt mye bæsjing når hun er ute. Det er vel kanskje helt naturlig at hun er så nervøs de første dagene, men jeg syns litt synd på henne, særlig siden Rachet er så frempå og bare gjør sine egne ting.
Jeg trodde først de var fra samme kull, siden er så utrolig like (begge er agouti hooded, ihvertfall etter det jeg kan se), men i går oppdaget jeg at Clank er en del større en Rachet så hun er nok litt eldre ser det ut som.
Det kan jo kanskje forklare at de er så utrolig forskjellige.
Ellers virker det som om de to rottene bryr seg veldig lite om hverandre (til rotter å være). De sover for eksempel stort sett ikke sammen, og Rachet er alltid i full fart for å utforske verden på egenhånd, mens Clank, stakkar, bare sitter der igjen alene. Skulle tro at de ville gjøre ting mer sammen når de nå er på et nytt sted. Det er veldig forskjellig fra Sasja og Misja, som riktignok kranglet store deler av tiden, men som stort sett var sammen om alt de gjorde. Rachet virker faktisk mye mer interessert i å være sammen med oss mennesker enn med burkameraten sin.

Masja

Post by Masja »

Kom på at dette innlegget vel heller burde ligge under "adferd". :oops:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*zing!*

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Har hatt to forskjellige søstre-par som var akkurat som du beskriver; en super-utadvendt og en sky. Kanskje det ofte blir sånn i søskenflokker, noen tar mer plass enn andre, som blir vant til å holde seg i bakgrunnen? Liker at rottene er ulike,eneste problemet hos meg har vært at det er vanskelig å få nok tid og kontakt med den sky fordi den utadvendte tar så mye oppmerksomhet...
Maria H.

Masja

Post by Masja »

Det er lett å bruke mer tid på den som er veldig utadvendt ja, og som selv tar initiativ til kontakt. På den annen side føler jeg at hun i større grad klarer seg selv. Hun virker veldig fornøyd med å løpe rundt å utforske omgivelsene, og tar selv kontakt med oss. Clank (den nervøse) sitter stort sett helt stille. Jeg har hatt henne en del på fanget og klappet henne. Hun sitter helt rolig og lar seg klappe, men virker veldig anspent, og jeg merker at kroppen hennes er helt stiv. Jeg får håpe at det hjelper å bruke tid sammen med henne og at hun føler seg tryggere etterhvert.
Det jeg har tenkt en del på er at det virker som om rottene ikke har nesten noe som helst kontakt seg i mellom. Innimellom vasker de hverandre litt og sloss litt, men stort sett virker det som om de er som luft for hverandre. Jeg synes det virker veldig merkelig. Er det noen som har opplevd noe lignende? Og har det i så fall gått seg til etterhvert? Jeg er litt bekymret for at de ikke skal få nok stimulanser, siden det ser ut som om de nesten ikke har noe kontakt. Det er jo klart det er bedre enn å være helt alene, men allikevel. Skulle tro at de ville trives bedre med noen som var mer lik de selv. I dag viste jeg de speilet, og begge ble tydelig veldig interessert og snuste på speilet og prøvde å finne rotta på andre siden. Kanskje de ble glad fordi de endelig traff en rotte som var som dem selv :wink: .
Det er jo kanskje litt tidlig å si hvordan det kommer til å fungere, men det hadde vært fint å høre om noen har noen tanker om dette. Jeg har aldri opplevd noe lignende, og har alltid trodd at to rotter sammen ville søke til hverandre for kontakt. Kan to rotter ha så forskjellig personlighet at de rett og slett ikke har noe å gi hverandre? Og hva kan man i så fall gjøre for å lette situasjonen? Og er det i det hele tatt et problem for rottene? Sikkert vanskelig å svare på, men det hadde vært veldig fint å høre om noen mer erfarne rottefolk hadde noen lignende erfaringer, eller noen tanker om dette.

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Jeg har tre søstre her som er så forskjellige som du får dem omtrent; Medea er svært rolig av seg, elsker kos og oppfører seg generelt som en gutt. Frøya er det litt mer fart i enn Medea, men hun er også relativt sedat av seg. Svært sosial overfor mennesker, elsker for eksempel å stelle neglene mine og veldig glad i å sitte på skuldra mens jeg gjør ting i leiligheten. Så har vi Demeter som er aldeles spinnvill - høyt og lavt og her og der - og gjør ganske spez'e ting, som feks å ta seg en spasertur tvert opp støvsugerslangen, eller prøve å klatre opp på kjøleskapet. Helt til hun blir sliten eller lei, da er fanget mitt godt å sove i. Alle tre jentene holder seg langt unna konflikter i buret - kranglefanten Luna pleier å yppe mye med Demeter, men får aldri noen respons... Ellers ser jeg godt grupperingene - Medea, Phedra og Frøya holder seg sammen i sovehuset, Niobe og Luna deler hengekøya og Strophe dilter i hælene på Demeter og lærer alle rampestrekene i boka... :roll:

Locked