Biting.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
stbilco

Biting.

Post by stbilco »

Hei!
Kan noen hjelpe meg med et svar? :) Jeg har en hunnrotte på 5 mnd, som det ikke finnes et ondt bein i kroppen på, men den er begynt å små
nafse på fingrene mine.Prøver å ha rene fingre som ikke lukter mat, når hun er i nærheten. Hun biter ikke hardt, og hun biter ikke på noe annet enn meg, alle møbler og annet innventar, rører hun ikke. den er meget tam og kommer hele tiden til meg. når jeg står å holder på med ett eller annet, skal den bestandig klatre opp på skulderen min. Det er ca en mnd siden at den begynte å bite, før det bet ben aldrig. Det er virkelig snodig å se på. Hun kommer løpende opp på meg, finner hånda, og begynner å småbite, og når den har bitt, ser den ut som at den venter på at noe skal skje. Holder jeg hånda i ro, ja da fortsetter den å småbite. Helt ifra jeg fikk henne, har hun vært virkelig kosen. Hvis jeg la meg på sofan, kom hun pilende å la seg helt inntil hodet mitt, men nå er det helt umulig å kose med den. Den har det så travelt, og når den er trøtt da skal hun sove, uten kos.

Er det noen der ute som har opplevd noe lignende,hva rotteadferd anngår? Det er jo ganske fortvilende å ikke ha snøring på hva hun egentlig prøver å oppnå med denne småbitingen :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg ville ikke kalt dette biting da biting er noe jeg forbinder med blodige sår og hud som ikke lenger henger sammen! :lol: :lol: :lol:

Jeg har noen rotter som "smaker" på eierne sine til tider, slikker og småspiser på fingrene, men jeg vet jo ikke hvor hardt tak din rotte tar, da.

Du sier jo selv at hun ikke biter hardt, men synes du dette er negativ atferd fra hennes side? Blir du redd og føler du ikke kan stole på henne?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Siva

Post by Siva »

hehe...rottene mine biter på neglene mine di,synes det er morrsomt jeg Melody..hehe :P

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

En av Adyssa sine rotter knakk den ene neglen min i sommer! :roll: Men vondt var det ikke... Negler og gullringer er visst morsomt for rotter, det! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hun kommer løpende opp på meg, finner hånda, og begynner å småbite, og når den har bitt, ser den ut som at den venter på at noe skal skje. Holder jeg hånda i ro, ja da fortsetter den å småbite.
Hun groomer deg! :D
Dette er et tegn på at hun liker deg veldig godt, og gjerne også at hun liker at du klør henne. Sånn smågnaging er det samme som rottene gjør med hverandre, når de pusser pelsen på hverandre. Så det er en tillitserklæring! Noen rotter kan groome litt hardt på menneskehud til å begynne med, for de vet jo ikke hvor mye/lite vår hud tåler. Du kan gi henne et signal ved å pipe litt og rykke litt i hånda hvis hun gnager for hardt, hvis det blir ubehagelig.

kriztin

Post by kriztin »

Noen ganger klikker det helt for rottene mine! De går helst til angrep på hendene, der de småbiter, og klorer litt, akkurat som om hånden var en "lekefiende" Det varer ikke så lenge, men det er oftest når de nettopp er sluppet ut av buret de oppfører seg slik.. Det er jo kjempemorsomt å se på selvfølgelig, men jeg synes ikke det ser ut som om de groomer meg akkurat...

KK

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nei, det du beskriver er ikke grooming, det er leking som du selv sier. Det kan jo være det er det stbilco (vanskelig navn!) også opplever, men det hørtes mer ut som om det foregikk mer rolig, rotten sitter i ro og koser seg og vil bli klødd.

Begge deler er positiv adferd, da.

Siva

Post by Siva »

heisann dere..jeg synes det er artig at rottene mine små "biter" på hendene mine :konge:

Silje

Post by Silje »

Jeg har også ei jente som småbiter på hendene mine innimellom, og hun liker veldig godt å bite på neilene, men jeg tror det bare er en form for kosing de har. Min rotte er også veldig kosete. Men kanskje du burde, akkurat som de sa ovenfor, bare gi henne noen "tegn" hvis du syntes det er nok. Kanskje bare dra til deg hånden eller noe. Og lære henne at du ikke vil at hun skal bite så handt f.eks. Kooz!!!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

kriztin wrote:Noen ganger klikker det helt for rottene mine! De går helst til angrep på hendene, der de småbiter, og klorer litt, akkurat som om hånden var en "lekefiende" Det varer ikke så lenge, men det er oftest når de nettopp er sluppet ut av buret de oppfører seg slik.. Det er jo kjempemorsomt å se på selvfølgelig, men jeg synes ikke det ser ut som om de groomer meg akkurat...

KK

Det gjør rottene mine også.De blir sinnsykt søre og viltre ,de leke angriper hendene mine!!! De syntes det er kjempe gøy! Det har nok ikke noe med aggresivitet det ville jeg og du merket!!!

cyberkit

Post by cyberkit »

Den ene godgutten min gnafser oxo litt på hendene mine :D
da han først begynte med det, skvatt jeg, for jeg trodde nesten han skulle bite meg.. :roll:
men så bestemte jeg meg for å sitte helt i ro for å finne ut av hva han enkli holdt på meg, og da fant jeg ut av at han bare steller neglene mine :D
Han er oxo til tider ganske ekstrem om jeg har fått sårskorper på hendene..
men på det punktet, har jeg måtte gi han klar beskjed om at dette faktisk gjør litt vondt, og det virker som han begynner å fatte det nå :D

Locked