Kastrering?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Kastrering?

Post by Nemesis »

Pysa har nå bodd i eget bur en uke, og han har fått hilse litt på de andre under tilsyn. Noen ganger går det bra til å begynne med, men det ender som regel med rabalder. I går var det første han gjorde å nappe en stor hårdott av underdaninge Rattus :evil:

I dag var han ute alene,og jeg satt og klappa han. Han var rolig og fin, krøllet ørene og koste seg, for så å pluselig bite meg til blods i fingeren?!?

Han blåser seg svært sjelden opp, og virker ikke "sint" på noen måte, så da lurer jeg på om det kan hjelpe med kastrering? Eller er det bare for testosterontikkende bomber?

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Brutter'n Hades har nøtteknekketime på Strinda fredag 10. - skal gi tilbakemelding på om han skjerper bøllefaktene etterpå.

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Veldig spent på det!

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Dessverre får vi nok ikke noe svar på hvordan det ville ha gått, da Hades ikke overlevde operasjonen. Jeg kom for å hente ham, og fikk beskjed om at de hadde ikke rukket annet enn å legge ham i narkose før det var over... :cry:
Dyrlegen var svært bedrøvet og beklaget opp og ned i mente og bedyret at dette ikke skjedde særlig ofte - liten trøst for min del, men det var sikkert hyggelig ment. Selv om Hades hadde problemer med å gå overens med de andre, var han aldri på noen måte hissig eller aggressiv mot mennesker, og en skikkelig koseklump, som vi rakk å bli veldig glad i før han forsvant. Jeg sitter igjen med fryktelig dårlig samvittighet, men tror ikke en annen dyrlege eller annen dag ville gjort noe annerledes. Vi tok en avgjørelse vi trodde var riktig, og tok en sjanse på noe som da åpenbart ikke hadde ønsket utfall.
Virkelig ikke en god dag i går - har ikke orket å skrive noe før nå.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Kjære vene, så trist - dette var sørgelige nyheter. Det er alltid en liten risiko med narkose, men som dyrlegen sa, som oftest går det bra. Men ikke i dette tilfellet. Du må ikke klandre deg selv her, du har tatt en avgjørelse med rottas beste for øye, og mer kan ingen gjøre.

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Å nei, det var trist! Men tenk på at han ikke hadde vondt da, siden han var i narkose. Hvis det kan være noen trøst...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Uff, sånne ting skjer dessverre, selv om vi helst skulle se at det var sjeldnere. Vet du hva slags narkose som ble brukt?

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Heidi wrote:Vet du hva slags narkose som ble brukt?
Nei, jeg spurte ikke. Han sa det var en "standard coctail" som de brukte på slike små krabater...så antageligvis en blanding av diverse greier. Skal innom dem snart for strø igjen så da kan jeg jo spørre. Men han sa at Hades antageligvis hadde svakt hjerte eller noe slikt, siden han døde nesten med en gang. Visste jo om respirasjonsproblemer i linja, vet ikke om det kunne hatt noe med saken å gjøre (har riktignok aldri merket noe på ham) eller om han faktisk ikke var ved helt topp helse. Tviler forsåvidt på at de ville lagt ham i narkose uten først å kontakte meg ifht risiko om de merket at det kunne gå galt? De sjekker vel generell helsetilstand på rotten før de foretar noe som helst, vil jeg tro.
Reagerte forøvrig litt på prisen, siden det kosta 200-300 kroner mindre enn på de andre klinikkene her i byen - lurer på om det kanskje har noe med narkosen å gjøre, eller om det bare er så store forskjeller på hva fagfolk koster nå om dagen...godt om det fortsatt finnes noen som ikke skriver regning med gaffel.

Locked